Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det omogna män som gör slitzbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Det är egentligen helt fel att starta en tråd två dagar innan man drar på semester. Men tanken kom just nu, och efter semestern har jag säkert glömt bort den.

Men så här är det: Jag har troligtvis lämnat omoget-stadiet bakom mig. Det tror jag bara för att jag numera tittar först på tjejernas ansikte. Jag har också gjort en inventering av "fotomodellerna" på jobbet, där det finns både slitz-kandidater och övriga. Jag kom helt enkelt på att de som jag gillar och skulle vilja visa med ett foto, dem skulle jag visa ansiktet på.

Inte kurvor och slät hud alltså, utan personligheten. Därför påstår jag, utan att först kolla, att majoriteten av "slitz-bilderna" här på FS är tagna av grabbar som är "omogna". Ålder kan variera, men normalt är väl 25 eller yngre.

Nu får jag väl på pälsen för det här, men jag ville bara få ur mig tanken. Och man kan ju se det på ett annat sätt också -tyvärr: Det är jag som är skrumpen och grabbarna som är mogna, fast jag vill helst inte tycka så:)

Vad tror ni?

hmmmm...
då måste jag också vara mogen då, även fast jag bara är 22 :)

"Slitzbilder" som du säger tolkar jag som bilder där tjejen står i en utmanande pos och tittar förföriskt in i kameran, med eller utan bikini på. Såna bilder känner jag inget sug efter att ta, känns faktiskt ganska omoget som du säger, de bilderna ger inte mig nåt.
Vill man ha porr i mer eller mindre handfast form så är hela nätet fullt av det.
Däremot sånt som går in i fine art nude poolen här skulle jag kunna tänka mig att fota, fast har ingen modell ;)

Jag tror inte att man är omogen för att ta sådana kort utan mera i den åldern. Men det är kanske det du menar med ordet omogen (som jag tycker är väldigt subjektivt ordval).

I alla fall tror jag de flesta tycker om att titta på sådana bilder, men jag håller nog med dig lite. Det kan vara spännande, sexigt och vackert i några minuter, men sen är det mycket läckrare att titta på en bild på en 90-årig skrynklig tant i svartvitt...

/ Marcus

Tomasz skrev:
Därför påstår jag, utan att först kolla, att majoriteten av "slitz-bilderna" här på FS är tagna av grabbar som är "omogna". Ålder kan variera, men normalt är väl 25 eller yngre.
Omogna Ja, men omogenhet behöver nog inte vara åldersbetonad. Sen tycker jag det finns ovanligt många kvinnor som verkar ha fallit för Slitzstuket här på fotosidan också (ofta självporträtt kanske?) så jag vill påstå att det nog inte är enkomt män som plåtar/gillar sånt heller.

Det är svårt att syfta på en grupp. Man kan säga "25-års åldern" eller "omogen" eller något annat, men det blir aldrig riktigt rätt. Man kanske ska säga slitz-wannabees, men då blir det ju kaka på kaka.

Det jag funderade på var vad man gillar och vill framhålla i sitt foto av en kvinna. Jag tror att bilderna speglar en del av fotografens karaktär.

Hur tror ni att en sådan karaktär är?

Tomasz skrev:

Hur tror ni att en sådan karaktär är?

Jag tror:
Sökande, dåligt självförtroende, fantasilösa.....

Sen gäller detta just bara Slitzbildstuket. Ej andra naken- eller alla modellfotografer (som jag kan tro ofta är kreativa) eller fotografer som plåtar mer fetisch (som jag kan tro är både kreativa samt humoristiska och mer jämlikstänkande trots kvinnor som motiv ofta.)

lottawe skrev:
Jag tror:
Sökande, dåligt självförtroende, fantasilösa.....

Sen gäller detta just bara Slitzbildstuket. Ej andra naken- eller alla modellfotografer (som jag kan tro ofta är kreativa) eller fotografer som plåtar mer fetisch (som jag kan tro är både kreativa samt humoristiska och mer jämlikstänkande trots kvinnor som motiv ofta.)
Nu snodde du en del av det jag tänkt skriva, men det borde jag ju ha anat %)

Jag tror att hormonerna finns i många bilder. Det är väl iofs. inte fel. Kanske lite obetänksamt att visa upp det på internet, men är man horny så tänker man kanske inte så långt. Händer väl mig också, fast jag har aldrig kameran med då...

Men sökande och fantasilös, ja. Tusan vad vi blir itutade av reklamen hur det ska se ut. Men de känslor som reklambilder spelar på handlar väl sällan om intresse för personerna på bilderna.

Jag har blivit tillfrågad att plåta FHM-stuk på söndag. Blev jag plötsligt omogen nu bara för att jag "ställer upp" på det. Shit! ;)

MWPhoto skrev:
Jag har blivit tillfrågad att plåta FHM-stuk på söndag. Blev jag plötsligt omogen nu bara för att jag "ställer upp" på det. Shit! ;)
Japp, men plåtar du vanligtvis annat och inte ägnar ditt liv åt att framställa kvinnor på det sättet så kanske du kan "växa till dig" på måndag igen;)

Innan jul hade jag lovat en bekant att hjälpa henne med några bilder (tfp.) Hade missuppfattat "uppdraget" och trott hon kände mig aningens bättre än det visade sig när hon kom upp med både Cafe och Slitz och pekade ut bilder som var ungefär vad hon tänkt sig. Jag föreslog dock några andra varianter (annan genre) och det blev poppis. På så sätt kände jag mig inte fantasilös heller...

(Det finns redan för många trista bilder av "slitzkvinnan" enligt mig. Skulle därför personligen aldrig bidra till att framställa ytterligare en.)

lottawe skrev:
...Det finns redan för många trista bilder av "slitzkvinnan" enligt mig. Skulle därför personligen aldrig bidra till att framställa ytterligare en...
Jag tänker tvärtom, just för att det finns så mycket ointressanta S-bilder skall man anstränga sig för att ta bättre sådana.

Det är ett par år sedan men under en tid var jag på S-tidningen om att få fotografera för dem, med min bildstil. Det rönte ingen framgång men jag försökte...

Jag är lite nöjd över att ha kommit tvåa i tidningen Moores tävling om Sveriges bästa modellfotograf.

gulp, ja, jag lovar att inte fastna i träsket Lotta. Jag tror jag föredrar att ta bilder som platsar i din pool, men en kan väl inte avböja.

Mats/ som har ny profilbild

mipert skrev:
Jag tänker tvärtom, just för att det finns så mycket ointressanta S-bilder skall man anstränga sig för att ta bättre sådana.
Hmmm, går det att göra bra såna alltså? Då är jag är nog fantasilös ändå..

Men din tanke är klok iaf. Självklart borde man satsa och inte lägga sig ner när man är missnöjd.

(Jag vill nog eg. också bli Slitzfotograf och visa en helt annan kvinna;))

Tomasz skrev:
Jag tror att hormonerna finns i många bilder. Det är väl iofs. inte fel. Kanske lite obetänksamt att visa upp det på internet, men är man horny så tänker man kanske inte så långt.

Precis, det är väl egentligen samma fenomen och samma fälla som med de så kallade familjealbumsbilderna på FS; med för mycket hormoner och känslor hos fotografen är det bara kamerabäraren som blir berörd av bilden.

Tycker ändå det finns en intressant paradox med Slitzbilder. Helmut Newton är ju en av de mer erkända fotograferna i världen, och de bilder han skapat skulle nog platsa i Slitz (om tidningen hade råd, vill säga.) Har dålig koll på om Newton lever eller är död, men han har väl tagit samma typ av bilder långt upp i åren.
Såg en dokumentär om Helmut Newton för cirka tio år sen, han var ungefär 70 år då. Det mest slående var ju att kvinnorna han fotograferade och framställde som sexiga, men också som objekt, gillade bilderna och stod i kö för att bli porträtterade av honom. Jag tror att de i bilderna såg sig själva med nya ögon, och att bilderna därför var uppskattade.

Tänk om en mindre hormonstinn fotograf träffade en mogen kvinna för att ta Slitz-bilder, det tror jag kunde bli ett intressant möte och fina bilder. Kanske rent av kunde höja ribban för Slitzbilder i fortsättningen.

Kontrafråga (och nu får jag väl stryk):

Är det omogna kvinnor som ställer upp på Slitzbilder?

Fy fan vilket bull shit! Du sitter här på fotosidan och försöker övertyga dig själv att du inte lockas av att plåta/titta på det sensuella och porriga utan föredrar ansiktsporträtt ( och nu snackar vi fotografiskt) och anledningen till det skulle vara att du håller på att lämna det omogna stadiet!, fy fan jag tror jag kräks! Har du missat att vi män inte bli yngre utan äldre... SÅ fort det kommer upp en bild i bildväljaren med naken hud så vaknar alla hormoner till liv och det som igår var konstruktiva och rent fotografiska synpunkter blev snabbt "fan vilka goa lökar" "lyx dig som har en sådan kropp att krama på kvällen" etc etc. Vem försöker du övertyga förmodligen bara dig själv samtidigt som du bläddrar i senaste nummret av just slitz. Jag gillar porträtt men jag gillar också snygga brudar och bar hud, plåtade av duktiga fotografer med rätt känsla. Go Bingo Go!!!!!!

Bara som ett inlägg i debatten

//Jesper

Senast ändrad:
Kijana skrev:

Tycker ändå det finns en intressant paradox med Slitzbilder. Helmut Newton är ju en av de mer erkända fotograferna i världen, och de bilder han skapat skulle nog platsa i Slitz (om tidningen hade råd, vill säga.) Har dålig koll på om Newton lever eller är död, men han har väl tagit samma typ av bilder långt upp i åren.
Såg en dokumentär om Helmut Newton för cirka tio år sen, han var ungefär 70 år då. Det mest slående var ju att kvinnorna han fotograferade och framställde som sexiga, men också som objekt, gillade bilderna och stod i kö för att bli porträtterade av honom. Jag tror att de i bilderna såg sig själva med nya ögon, och att bilderna därför var uppskattade.
Newtons bilder/bildstil tror jag Slitz skulle nobbat. För även om några innehåller naket, kåtblickar och uppbystat så tror jag kvinnorna skulle upplevas för avslappnat naturliga och säkra i de flesta. Jag upplever "hans kvinnor" som väldigt starka, säkra och naturliga. Säkerheten jag upplever att "Newtons kvinnor" förmedlar handlar om mer än bara sexighet, och min tro är att det inte är något annat än just bara det sista som Slitzfotografer vill förmedla. Att de skyr annan styrka..

(Newton är nog fö en av 0,01% av världens kvinnoplåtande fotografer jag gärna hade ställt mig framför)

Senast ändrad:
Jesper71 skrev:
Fy fan vilket bull shit! Du sitter här på fotosidan och försöker övertyga dig själv att du inte lockas av att plåta/titta på det sensuella och porriga utan föredrar ansiktsporträtt ( och nu snackar vi fotografiskt) och anledningen till det skulle vara att du håller på att lämna det omogna stadiet!, fy fan jag tror jag kräks! Har du missat att vi män inte bli yngre utan äldre... SÅ fort det kommer upp en bild i bildväljaren med naken hud så vaknar alla hormoner till liv och det som igår var konstruktiva och rent fotografiska synpunkter blev snabbt "fan vilka goa lökar" "lyx dig som har en sådan kropp att krama på kvällen" etc etc. Vem försöker du övertyga förmodligen bara dig själv samtidigt som du bläddrar i senaste nummret av just slitz. Jag gillar porträtt men jag gillar också snygga brudar och bar hud, plåtade av duktiga fotografer med rätt känsla. Go Bingo Go!!!!!!

//Jesper
Wow! Nog visste jag att det skulle reta någon, men är du verkligen allvarlig?

Du verkar i alla fall ha missat syftet med mitt inlägg. Jag försöker inte övertyga någon, jag ställde en fråga, berättade lite om mig själv och lade fram en teori. Det är allt.

Jesper71 skrev:
Jag gillar porträtt men jag gillar också snygga brudar och bar hud, plåtade av duktiga fotografer med rätt känsla. Go Bingo Go!!!!!!

ha, ha, vi lägger till den där om att de som klagar är frustrerade för att de inte själva får fota snygga tjejer, så har vi täckt in det mesta *s*

I en annan tråd hade nån sökt fram de bilder som flest klickat på på FS och det var inte många porträtt eller blåsippor där inte...

jorgene skrev:
Kontrafråga (och nu får jag väl stryk):

Är det omogna kvinnor som ställer upp på Slitzbilder?

Fråga den före detta "väderflickan" Tone Bekkestad som jobbade på TV4.

Personligen tycker jag (och kanske Tomas?) att hennes efterträdare gör sig bättre som meterolog om man nu ser till personligheten istället för yttre behag?

Ha de!

(originallänk till bilden: http://buzz.bazooka.se/Redir.aspx?ID=22998)

PS. Man blir nog aldrig gammal nog för att vara omogen! ;)

Bilagor

• burka.jpg
    burka.jpg
    22 KB · Visningar: 842
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar