ANNONS
Annons

Är det obehagligt för katten att få en fet blixt i fejan?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag passar en polares katt.
Skulle vilja plåta katten. Men, undrar om katter upplever det som obehagligt att få en blixt i fejan? Katter har väl känsliga ögon och jag tänker att det kan vara jobbigt för dem om de utsätts för kraftiga ljusattacker ..?

Funderingar på det?

Nu finns det ju ingen människa som vet exakt hur en katt upplever det starka ljusskenet från en blixt, eftersom att katter ej talar vårat språk och ej kan berätta om detta.

Men man kan ju gissa att det är väldigt jobbigt för en katts ögon att få kamerablixtar mot sig eftersom att dom har så ljuskänsliga ögon. Vetenskapliga tester har visat att katter ser lika bra i nattmörker som vi människor gör i dagsljus.

Då jag plåtar katter så försöker jag alltid att undvika blixt mot kattens ansikte / ögon.

På kattutställningar brukar det ofta finnas en fotograf med portabel studio. Då är det blixtar och hela köret som gäller... Mitt tips är tuta och kör. Du lär märka om katten är missnöjd. :)

Fotade två olika katter innomhus i motljus mot ett fönster med upplättnadsblixt tidigare i dag. Ingen av dem tycktes reagera det minsta på blixten, utan fortsatte lugnt med vad de höll på med, bara sitta och njuta av att vara katt.

Summan av kardemmman...

...är att katter är djävligt svårfotade, diviga är bara förnamnet. Jag hade två raskatter, en Cornish Rex och en Siames oriental, båda vägrade kategoriskt att vara med på bild. De stackars bilder jag lyckades ta blev dåliga och man fick intrycket av att de liksom "blängde" in i kameran. :)

Katter... Love and hate relation

screamin-daemon skrev:
Det är säkert pga. kattens ögon har högre DR ;)

ja det där har jag funderat på en del... när kommer det en bildsensor som har lika bra DR som en mänsklig näthinna? Gluggar till kameror har ju onekligen större zoomförmåga än ögonlinser, men frågan är ju om det är man eller machine som vinner när det gäller närgräns.... ;)

Jocke_I skrev:
ja det där har jag funderat på en del... när kommer det en bildsensor som har lika bra DR som en mänsklig näthinna? Gluggar till kameror har ju onekligen större zoomförmåga än ögonlinser, men frågan är ju om det är man eller machine som vinner när det gäller närgräns.... ;)
Jag vet inte hur det är för dig, men såväl min kompakt som min DSLR med makrot på har mycket bättre närgräns än mina ögon...

Re: Summan av kardemmman...

LasseL skrev:
...är att katter är djävligt svårfotade, diviga är bara förnamnet. Jag hade två raskatter, en Cornish Rex och en Siames oriental, båda vägrade kategoriskt att vara med på bild. De stackars bilder jag lyckades ta blev dåliga och man fick intrycket av att de liksom "blängde" in i kameran. :)

Katter... Love and hate relation

Cornish Rex är ju inte direkt kända för att sitta still då de är vakna. Våra två kattgalningar har två lägen: Djuuuuuup sömn eller 300 km/h! :)

Om någon är intresserad så finns det några mer eller midre lyckade bilder här: http://www.flickr.com/photos/pyl/sets/72157600335836042/show/

Hade ett par katter för ett dussin år sedan och ingen av dem brydde sig om utifall jag brände av en blixt rakt i nyllet på dem. De körde sitt race och struntade i vad sysslade med.
Den hade en favoritsyssla som han älskade över allt annat och det var att duscha. Skumbad stod också högt i kurs. Den andra katten älskade att ligga på rygg och käka torrfoder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar