Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon skillnad på objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaFlodin

Ny medlem
Hej!
Jag har ett Canon EF 55-250 mm f/4-5.6 IS II objektiv och fick ett nytt objektiv för ett tag sedan.
Det heter Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6. Jag fotar mest porträtt, natur,fåglar och hästhoppning.

Jag är inte så bra på det här med objektiv och jag undrar om det är så mycket skillnad på dessa eller om de i stort sätt är likadana?

De är ganska lika när det gäller användningsområde. Jag skulle inte välja att ha båda, utan behålla den som jag trivdes bäst med. Även prestandamässigt ganska lika, tror jag, om det inte är det nyare Tamron-objektivet med bildstabilisering.

Hej!
Jag har ett Canon EF 55-250 mm f/4-5.6 IS II objektiv och fick ett nytt objektiv för ett tag sedan.
Det heter Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6. Jag fotar mest porträtt, natur,fåglar och hästhoppning.

Jag är inte så bra på det här med objektiv och jag undrar om det är så mycket skillnad på dessa eller om de i stort sätt är likadana?

Ditt Canon-objektiv skulle jag säga är bättre, framförallt för att det har IS. IS är Canons variant av bildstabilisering, vilket betyder att objektivet försöker kompensera för när kameran skakar. Det ger skarpare bilder, OM det som fotograferar inte rör sig, då är skillnaden oftast minimal. Om du bara ska behålla ett skulle jag utan tvekan välja Canon-objektivet!

Om det inte är Tamron 70-300 med VC har Canon 55-250 både fördelen av att ha stabilisering och att vara skarpare. Är det Tamron 70-300 VC kan detta vara skarpare och har nyare bildstab.

Om det inte är Tamron 70-300 med VC har Canon 55-250 både fördelen av att ha stabilisering och att vara skarpare. Är det Tamron 70-300 VC kan detta vara skarpare och har nyare bildstab.

Å andra sidan om man fotograferar saker och ting som rör sig snabbt som t.ex. fåglar använder man förmodligen så korta slutartider att bildstabiliseringen spelar någon roll i många fall. Åtminstone om vi talar om fåglar kan lite extra räckvidd vara lika användbart. Jag hade valt det som är skarpast, vilket det nu kan vara.

Å andra sidan om man fotograferar saker och ting som rör sig snabbt som t.ex. fåglar använder man förmodligen så korta slutartider att bildstabiliseringen spelar någon roll i många fall. Åtminstone om vi talar om fåglar kan lite extra räckvidd vara lika användbart. Jag hade valt det som är skarpast, vilket det nu kan vara.

Hej !

Jag tycker ni blandar väldigt i fruktskålen, hittar oranga baner med knottrigt skal, illröda päron.....

Bildsabiliseringen stabiliserar fotografen, inte motivet, även om det ibland skulle vara önskvärt.

//MW

Hej !

Jag tycker ni blandar väldigt i fruktskålen, hittar oranga baner med knottrigt skal, illröda päron.....

Bildsabiliseringen stabiliserar fotografen, inte motivet, även om det ibland skulle vara önskvärt.

//MW

Du läste nog fel.
Men stabilisering hjälper även sökarbilden vilket är behändigt vid långa telen.

/Stefan R. Nilsson

Jag svarade på skärpefrågan i mitt inlägg om du läser. Mellan 55-250 IS och 70-300 VC är det däremot svårt att säga vad som är skarpast. Tamron 70-300 utan VC som jag skrev är inte skarpt jämfört som jag skrev.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar