Ludix
Aktiv medlem
Mm, har använt den längsta brännvidden(135mm) och motljusskydd. Har oftast uppmärksammat detta redan i sökaren innan bilden är tagen, men på denna bilden tror jag inte jag upptäckte det förens bilden va tagen. Lite osäker, kanske bara inte tänkte på det. Testat o blända ner ända ner till bländare 22, men prickarna kvarstår. Ska testa med normalobjektivet nån da o se hur det blir med det.
Föresten på tal om repiga filter, mina har gärna en förmåga att bli konstigt skitiga, som sedan inte går att få bort. Hade ett innan som blev så grumligt att det mer ellr mindre va oanvändbart. Har ett annat nu som också är utsatt, dock långt ifrån så mkt som det förra. Ser ut som dammet sitter i glaset på nått sätt. Varför blir det så, är det dålig kvalitet på filtret, ellr hur får man bort det?
Föresten på tal om repiga filter, mina har gärna en förmåga att bli konstigt skitiga, som sedan inte går att få bort. Hade ett innan som blev så grumligt att det mer ellr mindre va oanvändbart. Har ett annat nu som också är utsatt, dock långt ifrån så mkt som det förra. Ser ut som dammet sitter i glaset på nått sätt. Varför blir det så, är det dålig kvalitet på filtret, ellr hur får man bort det?