ANNONS
Annons

Är det en reflektion

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej fotovänner

Jag jobbar uppe på ett berg i Sundsvall och har hela stan som utsikt när jag var uppe en natt och tagit med mig kameran. Så ville jag ta en bild på detta för att visa upp för omvärlden.

Detta blev resutatet det var lite målnigt men vad kan ha gjort detta?

Är det ljus reflektioner i målnen??

Tv( Shutter Speed )
15s
Av( Aperture Value )
2.8
Metering Mode
Evaluative
ISO Speed
100

Bilagor

• resize of testbilder039_rj.jpg
    resize of testbilder039_rj.jpg
    27.2 KB · Visningar: 880
Det är ju helt omöjligt att se något samband mellan prickarna i bildens överkant och ljuset från staden. Det kanske går på en större kopia vad vet jag men av den bilden du visar oss att döma kan det lika gärna vara smuts...

Förövrigt vill jag likt den bessewisser jag är påpeka att moln stavas med O och inte Å.

Beträffande fenomenet som detta handlar om anser jag det omöjligt att svara på. Hoppas du kan reda ut det.....

Hej Sundsvallsbo!

Det är möjligvis inte så att du stod inne på hotellet på Södra och fotade ut genom ett fönster? Isåfall så kan det vara reflektion från glaset.

/Daniel, åsså i Sundsvall (jobbar på det andra berget)

Förmodligen nån typ av reflex.
Eller kan det va nåt skumt med ccd:n (om det nu är en digitalkamera)?
UFO? Ja, omöjligt är det väl inte, men om ingen annan i trakten sett dom så verkar det inte troligt.

Jag ser helt klart en reflektion av ljusen i staden. Jag har sett liknande effekter när man plåtar Fiskebäckskil tvärs över fjorden här genom fönstret.

Citatet är från "2001" ( av Arthur C Clarke. Kapitel 39, sista meningen :)

edit: Det var med i filmen 2010 också.

Jag stod vid ett öppet fönster så reflektioner på fönstret kan vi tya bort som faktor.

Sedan är detta inte uppenbarat på alla bilder som jag har tagit där samma kväll. Utan det var i vissa viklar och tider.

Min stavning är lite problemmässigt som dysslektikern jag är...

På vissa bilder ser man även reflektionen av vägen försökte lägga upp en bild men meningslöst när den blev så liten

Då gissar jag att det är orsaken. Förmodligen kan det uppkomma även inuti objektivet (och då mer sannolikt i zoomar med många linser än i fasta objektiv med få linser), men i de fall jag har sett något liknande har det nog alltid varit i samband med filter.

121:an skrev: "Min stavning är lite problemmässigt som dysslektikern jag är..."

Jag har också en del problem med språket och då måste man ju bara hämnas på dom som klagar på stavningar. Den där Holtin har i sin medlemsbeskrivning följande: "...föredrar dock svarvita bilder...". Om man ska rätta andra så bör man nog vara felfri själv :)

fjalstal skrev:
Citatet är från "2001" ( av Arthur C Clarke. Kapitel 39, sista meningen :)

edit: Det var med i filmen 2010 också.

Gillar du Arthur C. Clarke, ska du läsa RAMA böckerna, 1500 sidor ren kärlek! =P

(Jo jag vet det hör inte hit, men kunde inte hålla mig) =)

Softasnubben skrev:
Gillar du Arthur C. Clarke, ska du läsa RAMA böckerna, 1500 sidor ren kärlek! =P

(Jo jag vet det hör inte hit, men kunde inte hålla mig) =)

Arthur C. Clarke blev väl dömd för något tråkigt för några år sedan? Hör inte heller hit, men jag kom på det precis. :)

jimh skrev:
Då gissar jag att det är orsaken. Förmodligen kan det uppkomma även inuti objektivet (och då mer sannolikt i zoomar med många linser än i fasta objektiv med få linser), men i de fall jag har sett något liknande har det nog alltid varit i samband med filter.

Ok jag använde ett fast 50mm. Men nu har man lärt sig något nytt och då blir det bara att konka upp på berget igen på cykeln och en väska på 25kg... (då med en massa onödig utrusning men endå)

fjalstal skrev:
Den där Holtin har i sin medlemsbeskrivning följande: "...föredrar dock svarvita bilder...". Om man ska rätta andra så bör man nog vara felfri själv :)

Touché !

Hävdar dock till mitt försvar att det finns stavningsfel och slarvfel, upprepningar av fel pekar på det ena och utesluter det andra !

Men du hittar säkert fler hos mig om du söker noga så kanske skulle jag akta min tunga.....:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar