Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är det en reflektion
- Trådstartare Fotograf121
- Start datum
L-G
Aktiv medlem
Jo, nog är det väl reflexer, men i objektivet. Har ni aldrig sett på film eller tv när det är en nattscen utomhus och det kommer en bil med strålkastare som lyser rakt in i kameran? Ljusen reflekteras då symmetriskt på andra sidan bildens mittpunkt.
Jag har ringat in några av de ljusare punkterna i himmelen på fotot och dragit en linje genom bildens mitt och lika långt ut åt motsatt håll och där hittar man de ljusaste punkterna. Det stämmer inte perfekt, men det beror kanske på att bilden i början av inlägget är en aning beskuren och det centrum jag antagit inte riktigt är det rätta centrat. John A, gör lite mätningar på den verkliga originalbilden och meddela oss om det stämmer.
Jag har ringat in några av de ljusare punkterna i himmelen på fotot och dragit en linje genom bildens mitt och lika långt ut åt motsatt håll och där hittar man de ljusaste punkterna. Det stämmer inte perfekt, men det beror kanske på att bilden i början av inlägget är en aning beskuren och det centrum jag antagit inte riktigt är det rätta centrat. John A, gör lite mätningar på den verkliga originalbilden och meddela oss om det stämmer.
J. Patric
Aktiv medlem
KjellF skrev:
Ja långt från ämnet nu, men såvida det inte hände mer saker sen igen var det en tidning som anklagade honom för att vara pedofil. En polisutredning påbörjades, men man hittade inga bevis. Läs http://www.planetout.com/pno/news/article.html?1998/04/07/5
Ok. ;-)
xerxes28
Aktiv medlem
Holtin skrev:
....det finns stavningsfel och slarvfel, upprepningar av fel pekar på det ena och utesluter det andra !
Ett stavfel är alltid ett stavfel även om det är ett fel orsakat av slarv.
Det ena utesluter således inte det andra!
magnus67
Aktiv medlem
Holtin skrev:
Hävdar dock till mitt försvar att det finns stavningsfel och slarvfel, upprepningar av fel pekar på det ena och utesluter det andra !
xerxes28 skrev:
Ett stavfel är alltid ett stavfel även om det är ett fel orsakat av slarv.
Det ena utesluter således inte det andra!
Egentligen handlar den här tråden om reflexer (och där har väl Lars-Gunnar funnit lösningen) men jag kan inte låta bli:
Man kanske ska skilja på stavfel och stavningsfel. Ett stavfel är det när ett ord inte innehåller rätt bokstäver i rätt ordning. Det kan antingen bero på att man inte vet hur det aktuella ordet ska stavas (=stavningsfel) eller att man inte är tillräckligt noggran (=slarvfel), eller en kombination av båda dessa fel.
Så visst kan de utesluta varandra, men de behöver inte utesluta varandra.
"Tvivel är inget behagligt tillstånd, men övertygelse är absurt"
Voltaire
Fotograf121
Aktiv medlem
Re: Bilden försvann
Jag kolade närmare på det och det verkar vara fel som du beskriver...
Nä skämtar bara det verkar stämma till fullo. Så det blir väl vrida bort skylightfiltret och testa igen då. Märkte att det uppkom vid vissa viklar.
Tack så hämst mycket för hjälpen =)
L-G skrev:
Bilden kom inte med i mitt svar men här är den. Inget mästerverk, men principen framgår, hoppas jag.
Jag kolade närmare på det och det verkar vara fel som du beskriver...
Nä skämtar bara det verkar stämma till fullo. Så det blir väl vrida bort skylightfiltret och testa igen då. Märkte att det uppkom vid vissa viklar.
Tack så hämst mycket för hjälpen =)
Softasnubben
Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Jodå, Jimmy. Jag har alla Rama-böckerna och 2001-3001. "Möte med rama" är nog en av mina favoritböcker
"Mötet med Rama" är det sista boken? Jag läste dom engelska versionerna! =)
Ruggit bra Scinecfiction böcker, har du några andra bok tips? =)
fjalstal
Aktiv medlem
"Möte med Rama" är den första boken och hette i original "Rendezvous with Rama"och är från 1973. Andra boken heter "Rama II" (även på engelska), är skriven ihop med Gentry Lee och kom 1989, tror jag. "Ramas lustgård" har originaltiteln "Garden of Rama", är också skriven ihop med Gentry Lee och är från -91. Det finns en fjärde som heter "Rama revealed" också men den har jag bara lånat kom jag på.
Annars är "Enders spel" (Enders game) och "Enders skugga" (Enders shadow)av Orson Scott Card rätt bra tycker jag. Klart bra historier. En annan bok som jag tycker är riktigt bra är "Androidens drömmar"(Do Androids Dream of Electric Sheep?) av Philip K Dick, boken som filmen "Bladerunner" är baserad på. Annars läser jag gärna allt William Gibson har skrivit men det får man väl knappt erkänna så här i post-cyberpunkens tid
Annars är "Enders spel" (Enders game) och "Enders skugga" (Enders shadow)av Orson Scott Card rätt bra tycker jag. Klart bra historier. En annan bok som jag tycker är riktigt bra är "Androidens drömmar"(Do Androids Dream of Electric Sheep?) av Philip K Dick, boken som filmen "Bladerunner" är baserad på. Annars läser jag gärna allt William Gibson har skrivit men det får man väl knappt erkänna så här i post-cyberpunkens tid