Annons

Är det dumt att köpa EF-S objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Utvecklingen går snabbt, åtminstone vad gäller kamerahus, och man vill ju gärna att de (ibland hyffsat dyra) objektiv man köper ska gå att använda även om man köper ett nytt Canonhus i 10.000kr-klassen om ett par år...

Är ingen "teknikhetsare" som alltid ska ha det senaste, men när min EOS300D gjort sitt och ska ersättas vill jag gärna att mina objektiv ska gå att använda...exvis mitt 60mm macro. Befarar alltså att det större sensorformatet snart är i var mans kamerahus...
 
Hej

min åsikt är, japp, det e dumt.

Fullframe io med 5D är ju ett faktum, vore konstigt om inte en 50D kommer som typ 350D som skugga till 20D, dvs 20D --->350D o 5D och 50D verkar ju naturligt..

Roine
 
Oavsett när det är dags för även en vanlig amatör att kunna köpa en fullframe-kamera så är det nog dumt att låsa fast sig vid systeme med en mndre sensor som det blir om man köper EF-s-objektiv. Även om det kanske dröjer 5 år innan jag har råd att köpa ett hus som är fullframe så vill jag ha möjlighet att den dagen använda alla objektiv jag skaffat mig. Jag kommer att undvika EF-s av detta skäl...
 
EF-S är en bra lösning för att få tillgång till prisvärda vidvinklar som i princip inte skulle gå att bygga annars. Vill man ha ett vidvinkelobjektiv så tycker jag inte man skall känna sig hindrad. Det går sannolikt att sälja det begagnat om man byter hus sen. Det finns ju en hel del hus med mindre sensorer på marknaden, och ägarna till dem kommer ju att vilja ha objektiv.

Däremot tycker jag inte att Canons 60 mm-makro låter som något genidrag av Canon. Det finns ju inga problem med att konstruera superba och billiga 60 mm-makron som funkar klockrent på både stora och små sensorer. Just det objektivet skulle jag nog undvika som canonägare.
 
Det beror på om du längtar efter fullformatsensor ellr inte. För min del har jag inga som helst planer på en kamera med mindre beskärningsfaktor än 1,6x och kan därför lugnt köpa EF-S.

/Pontus
 
Skulle tro att dom som köper en 350 idag vill ha samma klass eller bättre nästa gång dom upgraderar, och då är det troligen fullformats kameror som gäller, skulle inte bli förvånad om 350'ians efterträdare är en fullformatare.

Naturligtvis så kommer 1.6 sensor kameror att finnas kvar i framtiden, men då endast i nybörjar segmentet, proffs och semi-pro fotografernas hus kommer med all sanolikhet vara fullformats hus.

Så jag avråder dig att satsa på EFS objektiv om du har foto som din primära hobby.
EF 100/2.8 macro är desutom än bättre glugg en EFS 60'an om du frågar mig.
 
Zoso skrev:
Naturligtvis så kommer 1.6 sensor kameror att finnas kvar i framtiden, men då endast i nybörjar segmentet, proffs och semi-pro fotografernas hus kommer med all sanolikhet vara fullformats hus.

Det vore sorgligt! Hoppas du har fel! ;-)
Jag tror och hoppas att det kommer att finnas en 1,6-sensor i mellansegmentet även i framtiden.

/Pontus
 
Håller nog med där.
Ser man på andra tillverkare (läs Nikon) så har ju dom vidareutvecklat ganska bra utan att gå upp i MP.
Men bättre vidvinket hade inte varit fel.
Har själv inte tagit steget upp till SRL men kommer snart att göra det och kommer inte att lägga många kronor på ESF objektiv, eventuellt begagnat.
 
A W Trazom skrev:
Oavsett när det är dags för även en vanlig amatör att kunna köpa en fullframe-kamera så är det nog dumt att låsa fast sig vid systeme med en mndre sensor som det blir om man köper EF-s-objektiv. Även om det kanske dröjer 5 år innan jag har råd att köpa ett hus som är fullframe så vill jag ha möjlighet att den dagen använda alla objektiv jag skaffat mig. Jag kommer att undvika EF-s av detta skäl...


Detta kommer att innebära prisras!...
jag har ett 17-85, men det är ju bara o sälja ihop med huset den dan det är dags vilket kommer att dröja.
jag vill ha det så här med bränviddsförlägningen
/Rogge
 
jimh skrev:
Däremot tycker jag inte att Canons 60 mm-makro låter som något genidrag av Canon. Det finns ju inga problem med att konstruera superba och billiga 60 mm-makron som funkar klockrent på både stora och små sensorer. Just det objektivet skulle jag nog undvika som canonägare.

Jag köpte en 20D i juni och bland annat 60mm makrot. Det är superbra tycker jag! Suveränt till porträtt och till makro förstås. Jag räknar med att mitt kamerahus skall räcka ett bra tag.

Lotta
 
Många som tror, men få som vet.

Vad Canon säger är att de kommer att satsa på 1.6x-sensorn (APS) för konsumenter och fullformat för proffs. Detta är också det mest logiska.

Hur tror ni att Canon ska kunna konkurrera med Nikon, Pentax, Panasonic, Konica Minolta och Olympus med en väsentligt mycket dyrare kamera?

Fullformat kostar, och kommer alltid att kosta mer än mindre sensor. Det går inte att komma ifrån. I det hårt prispressade konsumentsegmentet vore det självmord att göra kameror som är betydligt dyrare än konkurenternas.

Det vore heller inte likt Canon att introducera ett objektivsystem och lägga ner det efter två år.

EF-S kommer alltså finnas kvar länge.

Den besvärliga frågan är istället vilka objektiv som kommer att saknas inom EF-S systemet. Kommer det att komma fasta vidvninklar eller ljusstarka zoomar?
 
En dum fråga möjligen, men vad är den egentliga FÖRDELEN med ett EF-S objektiv kontra EF sittandes på en EOS300, EOS350,20D,...?
 
Det blir lättare och mindre.

Du behöver inte lika stor diameter på linselementen samt att du kan bygga in det lite mer i kameran då spegeln är kortare.

Roine
 
tomaseds skrev:
En dum fråga möjligen, men vad är den egentliga FÖRDELEN med ett EF-S objektiv kontra EF sittandes på en EOS300, EOS350,20D,...?

EF-S tecknar bara ut 1,6x-sensorn och därför kan andra konstruktioner göras som inte är möjlig för fullformat. Glasytorna kan bli mindre, lättare och billigare och vidvinklarna smidigare och skarpare.

EF 10-22 är ett typiskt exempel på en superfin vidvinkelzoom med lite distorsion och hög skärpa i kanterna som nästan är omöjlig att konstruera till fullformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.