Annons

Är det damm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte spegeln men sensorn. Sök på sensorrengöring så hittar du info om det.

Det var två oerhört stora blaffor du hade där! På en så pass liten förstoring så brukar man inte se damm & annat, vad detta är vetegudarna men om det finns på samma ställe på alla bilder tagna med liten bländare så är det skit på sensorn, tiden har ingen betydelse i detta fall.

//Larsa

EDIT: Eller är det en delförstoring?

Senast ändrad:
2HOT4U skrev:
oki

gick in under rengöring men hittar inga prickar på sensorn

huh?

Om du syftar på funktionen "rengöra sensorn" i menyn på kamerna så är det bara att den fäller upp spegeln

Om du syftar på att du tittar på ensorn så är detinte säkert att du ser dammet.

Om du inte hittar när du söker i forumet så sök på
"damm sensorrengöring"

men du kommer inte hitta massa dammtusasr på sensorn... troligtvis ser du itne dammet alls om du tittar ner på sensorn. Blås med en blåsbälg som har filter, vad du än gör, använd inte munnen och blås elelr annat dumt...

Sök i forumet för mer infor om hur du gör

ok tackar

dum fråga men sitter dammet på sensorn samma ställe som på bilden eller tar kameran bilden spegelvänd?

oj
har redan blåst med munnen lite lätt

har du blåst med munnen så är det inte bra... risken för att mikroskopiska stänk är överhängande, man märker inte det själv, men har man otur har du en nersprayad sensor med fläckar som etsas fast... då får man lämna in den för rengöring eller så köper man ett kit med vätskor och borstar.

enklast är att ta ett kort på ett ljus motiv med minsta bländaren, ser man fläckar så är det skit/damm, ser man inget så har man klarat sig...fördenna gången

Bilden är spegelvänd och upp och ner på sensorn. Så sitter dammet i över vänstra hörnet på bilden så sitter det i nedre högra på sensorn (sett bakifrån kameran).

jag vet inte men blåsningen med munnen har nog hjälpt tror jag
har testat fota lite o prickarna finns inte kvar

Om du är osäker så tycker jag att du ska lämna in den för rengöring. Glöm detta med att lokalisera dammet, om man rengör själv så använder man alltså exempelvis en blåsbälg gjord för ändamålet & blåser bort dammet från sensorn. Det funkar inte så att man blåser på speciella ställen där man "vet" att dammet finns, hela sensorn måste blåsas då damm oftast förflyttas.

//Larsa

Jag lämnade in min D100 igår, 250:- om det räcker med luft, 350:- om dom måste ta till kemikalier. Väl värt varenda krona. När man grejar själv blåser man ju bara runt dammet inuti kameran. Snabb service dessutom på AE Fotoservice i Göteborg.

sotarn skrev:
Jag lämnade in min D100 igår, 250:- om det räcker med luft, 350:- om dom måste ta till kemikalier. Väl värt varenda krona. När man grejar själv blåser man ju bara runt dammet inuti kameran. Snabb service dessutom på AE Fotoservice i Göteborg.

Det beror väl på vilken städmetod man använder.

Men vill man kasta bort 250 spänn + frakt och långa väntetider varannan månad så är det väl ok, men absolut inget jag rekomenderar.

Köp istället ordentliga grejor för ändamålet, det betalar sig väldigt snabbt.

kent.

Nu bor jag ju i Göteborg så någon fraktkostnad och väntetid är det ju inte tal om. Jag lämnade in den åt lunch och hämtade den, under en timme! Det är snabbt nog för mig. Kan väl tillägga att jag jobbar som fotograf och kameran går ca 2000-3000 exponeringar per månad, så det är viktigt att grejerna är ok. Min timme kostar ju dessutom betydligt mer.

Jag har provat, det tog inte fem minuter. Jag kanske är klantig men det blev en hel del pyssel innan det blev rent, och jag använde dyra fina grejer också. För mig passar det i alla fall utmärkt att lämna in kameran till någon som är duktig på kameror. Andra kanske hellre putsar själva, valet är ju fritt.

japp, helt riktigt :) funkar det för dig så ska du fortsätta lämna in den.. synd bara att så många andra är livrädda eller helt omedvetna om att man kan göra det själv...

Har också fått damm på sensorn, då jag använde en klen värdelös blåsbälg så blev det bara mer damm, beställt en kraftigare från Cyberphoto nu, hjälper inte det får man völ bita i det sura äpplet och betala för en sensorrengöring, har iof en tillgodo gratis som jag fick när jag köpte kameran. ;>

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar