Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är det damm?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
HusKul
Aktiv medlem
okami skrev:
Vet någon ett bra ställe i stockholm där jag kan lämmna in min D100 för sensorrengöring? Inte bara någon som blåser på den utan med kemikalier.
Lustigt nog ville inte Kameradoktorn hjälpa mig utan sa att jag var tvungen att skicka kameran till nikon..
kollat med
http://www.scandinavianphoto.se/
http://www.yfo.se/index.php?page_id=3
angelcom
Aktiv medlem
Larsa Zinnmark skrev:
"tiden har ingen betydelse i detta fall."
Är det verkligen så? Hade en erfarenhet för ca ett år sedan där jag upplevde att slutartider på runt 30 sek avslöjade dammet mer än korta tider. (Kanske var det ev bara att jag upptäckte dammet vid det fotot och kopplade ihop de två).
Vad har ni för erfarenheter?
Vänligen
Garbis
Är det verkligen så? Hade en erfarenhet för ca ett år sedan där jag upplevde att slutartider på runt 30 sek avslöjade dammet mer än korta tider. (Kanske var det ev bara att jag upptäckte dammet vid det fotot och kopplade ihop de två).
Vänligen
Garbis
.Z.
Aktiv medlem
Tiden ska inte ha någon betydelse för hur dammet framträder, däremot så syns det mer ju mindre bländare man använder...angelcom skrev:
Larsa Zinnmark skrev:
Vänligen
Garbis
//Larsa
christianhylse
Aktiv medlem
jo,
men vad är ordentliga grejor?
såg i en Digitalfototidningen nyligen
att bara en sån där borste kostar 1200 kr. Helt sjukt dyrt. Anser jag.
Och tips om ni ska blåsa bort dammkorn,
ha ej en rejäl prilla snus i munnen.
(nej, har inte hänt mig, men jag har också försökt blåsa bort men det blev varken mer eller mindre damm på sensorn, avvaktar till sensorn är rejält smutsig innan jag gör den ren, annars får ju typ sitta och göra det en gång varannan vecka och fläckarna är lätta att klona bort när de väl syns)
Lämna in? Ja, möjligtvis om jag haft en verkstad runt hörnet, men aldrig i livet jag skickar iväg min kamera för ett jobb som tar fem minuter att göra.
Och tips om ni ska blåsa bort dammkorn,
ha ej en rejäl prilla snus i munnen.
(nej, har inte hänt mig, men jag har också försökt blåsa bort men det blev varken mer eller mindre damm på sensorn, avvaktar till sensorn är rejält smutsig innan jag gör den ren, annars får ju typ sitta och göra det en gång varannan vecka och fläckarna är lätta att klona bort när de väl syns)
Lämna in? Ja, möjligtvis om jag haft en verkstad runt hörnet, men aldrig i livet jag skickar iväg min kamera för ett jobb som tar fem minuter att göra.
Zoso
Aktiv medlem
christianhylse skrev:
jo,
Jo, 250kr sex gånger om året = 1500:-
Det är sjukt dyrt tycker jag, och då har jag inte räknat med eventuella fraktkostnader och väntetid som alla utanför storstäder får räkna med.
Nu finns det ju billigare prylar än just VisibleDust borstar, Sensor swab + Eclips vätska kostar runt 700 spänn och räcker i två år om man gör rent varannan månad, inte speciellt dyrt alls.
Tycker man 350 kr per år är dyrt så har man nog valt fel hobby.
kent.
christianhylse
Aktiv medlem
nej, 350-400 kr / år är inte farligt.
och egentligen är väl foto en billigare hobby än golf, så varför gnälla.
Hörde någonstans att Olympus digitalkameror rengjorde sig själva, någon som vet hur det funkar rent tekniskt?
Och är det här med damm på sensor något unik för DSLR:s eller var det samma bekymmer med gamla (härligt mekaniska) SLR:s?
Dock vidhåller jag att det är hutlöst
att ta 250 kr bara för att blåsa lite luft på en sensor. Jag menar, det ska mycket till om det ska gå snett om man gör det själv.
(å andra sidan tog låssmeden 1600 kr när han skulle öppna min bil efter att jag, idioten #1, låste in nycklarna i samma bil. Det tog exakt en minuter och 32 sekunder och så hade han öppnat bilen, där snackar vi timlön)
och egentligen är väl foto en billigare hobby än golf, så varför gnälla.
Hörde någonstans att Olympus digitalkameror rengjorde sig själva, någon som vet hur det funkar rent tekniskt?
Och är det här med damm på sensor något unik för DSLR:s eller var det samma bekymmer med gamla (härligt mekaniska) SLR:s?
Dock vidhåller jag att det är hutlöst
att ta 250 kr bara för att blåsa lite luft på en sensor. Jag menar, det ska mycket till om det ska gå snett om man gör det själv.
(å andra sidan tog låssmeden 1600 kr när han skulle öppna min bil efter att jag, idioten #1, låste in nycklarna i samma bil. Det tog exakt en minuter och 32 sekunder och så hade han öppnat bilen, där snackar vi timlön)
PMD
Aktiv medlem
Sensorn vibrerar (med hjälp av ultraljud, tror jag) så att alla partiklar på den ramlar av. Nedanför sensorn sitter lite halvkladdigt material som partiklarna fastnar på.christianhylse skrev:
Kameror för film hade inga sensorer som damm kunde fastna på ...Och är det här med damm på sensor något unik för DSLR:s eller var det samma bekymmer med gamla (härligt mekaniska) SLR:s?
Dammproblemet är mindre på en filmkamera eftersom man drar fram ny film för varje exponering. Damm som fastnar på en bildsensor påverkar ju varje exponering efter att dammet fastnat.
PD
Mattias Holter
Aktiv medlem
angelcom skrev:
Larsa Zinnmark skrev:
Vänligen
Garbis
När jag hade mindre damm på sensorn (än vad jag har nu) så kom den bara fram på högre bländartal, från 11 och upp. Nu har jag så mycket damm på sensorn så de kommer fram oavsett vilken bländare eller slutartid.