Annons

Är desperat behöver er hjälp!! d60 eller d80??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!!

Behöver verkligen er hjälp!
Ska köpa en ny systemkamera och funderar starkt på en d80!! De svåra är då att d80 inte längre säljs och då är, som jag har förstått, nästa steg en d60... Är det någon stor skillnad på kamerorna? Om du tex lägger en bild ifrån varje kamera brevid varann ser man någon skillnad eller är det bildhastigheten mm som är skillnaden...
Tycker d90 är lite för dyr för mig om man samtidigt ska köpa till väska,stativ och dylikt.

Anledningen till att jag vill ha just d80 och inte någon motsvarighet i canon är för att jag verkligen vill ha objektivet 18-105 vr som man billigt kan köpa hos nikon! :D

Jag kommer förmodligen fota en del pga att jag arbetar en hel del med photoshop... Det kommer bli allt ifrån landskap, poträtt, konserter och lite lite sport.

Så vad tycker ni jag ska välja om jag kan få tag på en d80 begagnad. (dock inte helt säkert på att jag gör de)?? Lr ska jag väla ett annat märke!? (har inga andra gamla kamera tillbehör)

Tack för er hjälp på förhand!!
 
Hej jag har en D80 med 18-105VR och det funkar bra.

Funkar säker lika bra med D60 men då funkar inte de äldre
AF objektiven som kräver motor i huset för att AF ska funka,
och det har inte D60.

Men ska du bara använda nyare objektiv så har dom inbygd motor.
 
Ska köpa en ny systemkamera och funderar starkt på en d80!! De svåra är då att d80 inte längre säljs och då är, som jag har förstått, nästa steg en d60... Är det någon stor skillnad på kamerorna? Om du tex lägger en bild ifrån varje kamera brevid varann ser man någon skillnad eller är det bildhastigheten mm som är skillnaden...
Nej, på den färdiga bilden är det svårt att se någon skillnad. Men det är väldigt stor skillnad när man håller kamerorna i handen och framför ögat. Försök att få känna på dem i en butik, så blir det nog lättare att välja!
 
om ja valde mellan D60 och D80 hade jag utan tvekan kört på D80.. avsaknaden av fokusmotor i D60 är en stor nackel i min värld.
 
Iofs skulle jag också valt D80 -- men av helt andra skäl. Betydelsen av fokusmotorn ska man inte överdriva. Det är en gammal teknik som utvecklingen sprungit ifrån. I en butik som t ex Cyberphoto finns det 69 olika objektiv som ger AF på D60. Till Sony-kameror finns det 68...
 
jao det är sant.. men man ska inte underskatta villka kuldklimpar man kan hitta i äldre gluggar
 
Till en D60-D40 behöver du objektiv som har beteckningen AFS - Nikon, HSM - Sigma, Tamron vet jag inte.

Jag tycker att ditt val beror på vad du redan i dag har för funderingar om vilka objektiv du tror att du äger om 10-15 år.
Anlednigen är att ett kamerahus är ganska billigt men optik... hmmm kan bli så dyrt som du önskar eller inte önskar.

Om du bara har tänkt köpa nytt så tittar du på nypriser mellan olika märken. Då funkar en D60 utmärkt. Klassen för D60 har alla kameramärken.

Kommer du bara köpa billigare optik så föreslår jag att du väljer ett märke som har skakningsreduceringen inbyggd i huset. Anledningen är att billigare optik släpper in mindre mängd ljus och du får längre tider som är svårare att hålla still.

Om man redan nu funderar över ljusstarkare optik och inser hur dyr den är så är helt plötsligt begagnat mycket intressant. Då rekommenderar jag Nikon eller Canon pga det utbud som finns av gamla objektiv. Då är inte heller en D60 ett lämpligt val.

Har du ett intresse av att fotografera småfåglar - välj Canon pga deras 400/5,6.
Vill du ha möjlighet till bländare 1,2 - välj Canon och var beredd på att öppna den stora plånboken.

Kan du ha användning av äldre manuell optik - Välj Nikon.
 
du kommer inte att kunna se någon skillnad om du fotar i bra ljus om du fotar i dåligt ljus kommer D60 ATT ge bättre bilder pga av att den har en bättre bildprocessor exped . D80 har andra fördelar som knappar som ger direkt åtkomst av vissa funktioner utan att gå in i menyerna som D60
sedan har D80 även inbyggd af motor för gamla af objektiv som saknar det
då har även trådlös styrning av blixt det har inte D60.
kolla bar avad priset på en beg blir om du ska köpa objektivet löst förmodligen blir det nästan lika dyrt att köpa beg hus och löst objektiv
som en ny D90 då många begär fantasi priser på beg. det finns alla objektiv man behöver till D60 och fler kommer så du behöver inte vara rädd att köpa den.
 
Nej, på den färdiga bilden är det svårt att se någon skillnad. Men det är väldigt stor skillnad när man håller kamerorna i handen och framför ögat. Försök att få känna på dem i en butik, så blir det nog lättare att välja!

Jo men det är ju det som är problemet d80 finns ju inte längre i butiker!!
 
Jag vill ha en d80 tänkte bara fråga lite vad skillnaderna var emellan dem..

Frågan är ju nu då var jag får tag på en!?!? De finns ju inte längre i butik och ifall jag väl hittar en begagnad hur mycket ska man ge för den!?
Priserna sjunker väl ganska fort??!
OCh vad kostade ett nytt d80hus i butik!?
 
Senast ändrad:
på slutet då dom reade ut dom kostade dom ca 6000 i kit med 18-55 ca 5000 utan optik i börja då dom var nya gick huset på strax över 9000 ungefär vad D90 kostar i dag
kolla den här ett ganska vettigt pris vill du inte ha optiken sälj ,den är värd mellen 1000-1500 beg då får du huset för ca 4000
http://www.blocket.se/stockholm/D80_DX_18_70_1_3_5_4_5G_ED__5000kr__21751301.htm?ca=2&w=3

om du får ge 6000-7000 för huset då är det bättre att gå på en D90 direkt i kit med optiken du vill ha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.