Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är byte från Minolta till Canon (eller Nikon) befogat?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Huj..jag står i valet och kvalet just nu.

Har en Minolta Dynax 5 som jag är väldigt väldigt nöjd med. På den sitter ett 28-105/3.5-4.5 som inte är så tokigt heller. Dock har jag beslutat mig för att börja köpa på mig ett antal fasta gluggar nu och då börjar tankarna gå om jag verkligen ska köpa på mig ett flertal sådana från Minolta eller om jag helt enkelt ska går över till Canon/Nikon?

Jag känner att fotografi är något jag vill hålla på med mycket framöver. Har en ambition att bli så bra som jag möjligtvis kan. Är beredd att satsa fullt ut om man säger så. En dag kommer jag förmodligen behöva byta upp mig från Dynax 5:an till något mer robust. Annars har huset det mesta jag kan önska..även om jag redan nu traktar efter spegeluppfällning.

Jag skrev själv ett inlägg för inte så länge sedan där jag nämnde att det i princip inte spelar någon roll vilket märke en amatör väljer. Utbudet osv finns även för Minolta, Pentax etc. Skulle man av en händelse verkligen vara i behov av vad bara Nikon/Canon kan erbjuda så skulle inte kostnaden vara så grymt stor ändå att byta vid senare tillfälle. Detta om man beaktar vilka investeringar många andra företagare måste göra.

Men ändå står man här "med byxorna nere" och tänker..ska jag byta ska jag göra det nu när jag inte har köpt på mig så mycket Minolta-utrustning. Dessutom i ett läge då jag ska börja bygga upp en arsenal av fasta gluggar.

Är väl mest inne på Canon EOS 33 (inte 30:an alltså). Jag får min eftertraktade spegeluppfällning, men förlorar spotmätningen. Dock finns det ju separata spotmätare att införskaffa , vilket egentligen är mer praktiskt än en inbyggd.


Så vad säger ni..är det idé att kanske här och nu gå över till Canon/Nikon eller ska jag köra på med Dynaxen? Spelar det i så fall någon roll om man väljer Canon eller Nikon med tanke på att "mitt" område är naturfotografering med en tyngdpunkt på landskap/naturmiljö? Framöver lär det även bli en del macro.


Mvh
Jonas
 
Om du inte är direkt missnöjd med Minolta ser jag ingen större anledning till att byta. Att köpa ex. en EOS33 är ett halvsteg snett åt sidan tycker jag.
Minolta har dock inget digitalt kamerahus ännu, men något förväntas komma snart. Å andra sidan är Canons USM/IS objektiv inte heller att förakta.
Spelar inte pengar någon större roll kan man förstås köpa och testa... Man behöver ju inte köpa tio objektiv på stört.
 
Nja, jag kan ju inte hålla med om att det inte skulle vara dyrt att byta ut vid ett senare tillfälle.

Har du byggt på dig en utrustning och sedan kommer på att du vill/måste byta så blir det en rejäl slant att hosta upp om du vill få motsvarande utrustning i ett svep.

Jag hade inte ekonomi till det kan jag säga. Funderar man på att starta företag fullt ut och kan tänka sig att ta lån för det så får du ju väl det mesta du behöver för en 100.000-200.000 lite beroende på vad du ska fotografera.

Mvh
Maverick
 
Visst blir kostnaden för att byta större ju senare man gör det. Om man nu behöver byta över huvud taget vill säga...

Med din inrikting verkar ju inte den snabba autofokusen vara avgörande, och spegeluppfällning finns väl även på andra Minoltahus om man vill ha det.

Och bildstabilisering har ju även Sigma börjat med, så även det är ju tillgängligt för Minolta (de kanske har eller kommer med egen också?).

Vad som är viktigast är kanske hur begagnatmarkanden ser ut, ifall du skall köpa en stor uppsättning objektiv. Det är ju faktiskt mer objektiven än huset som utgör kapitalet i de flesta kameraväskor...
 
tobias.o skrev:

Och bildstabilisering har ju även Sigma börjat med, så även det är ju tillgängligt för Minolta (de kanske har eller kommer med egen också?).

Men Sigma tillverkar inte dessa gluggar för Minolta. Inte ännu i alla fall!!

Så visst, bildstabilisering skulle ju kunna vara ett argument för Canon.. Men om jag inte missminner mig så finns detta än så länge bara på deras dyrare telezoomar och inte på de fasta vilket ju är vad du tänker inrikta dig på..

Och de gluggarna kostar dessutom en rejäl summa så det beror ju lite på hur mycket pengar man har tänkt lägga ned.. Om du inte är beredd att satsa de pengarna ser jag inget direkt skäl att gå över till Canon.. Vill du byta hus verkar Dynax 7:an vara ett större steg framåt än EOS 30/33!!!
 
Det är ju det..jag är supernöjd med min nuvarande Dynax 5. När det gäller funktioner så är det bara spegeluppfällning som jag saknar idag. Det finns ju dock på Dynax 7 och 9..men då kopplat till självutlösare.

Så just nu idag och för säkert något år framöver så har Dynax 5 det jag behöver. Men hur blir det sedan om man tänker sig byta till en mer avancerad modell för att få tillgång till spegeluppfällning, lite mer robust hus etc!?

Om man nu tänker sig att i framtiden försöka satsa fullt ut på naturfotografering..kommer då Minolta kunna erbjuda mig som fotograf det jag behöver? Vet att detta debatterats livligt i en annan tråd..men anledningen till att professionella utövare av naturfotografi väljer Canon/Nikon (framförallt Nikon verkar det som) måste ju ha sina skäl tycker man.

Så det är kanske mest det som man blir lite förundrad över. Varför ser man aldrig de använda sig av en Dynax 9:a utan väljer istället en EOS 1 eller någon bättre Nikonmodell. Det är väl mest där som "skon klämmer". För att vara på säkra sidan borde man bygga upp sin arsenal med gluggar från någon av dem båda "stora".

Så ska man göra ett byte kan det vara lika bra att göra det nu i så fall. Jag saknar alltså inget direkt på Dynax 5:an..men är medveten om att jag inom ett par år eller så säkert kommer att byta upp mig till ett hus med spegeluppfällning. En annan anledning till byte kan vara att få ett något robustare hus som klarar krävande miljöer som utsätter kameran för sand etc. Vet ej om Minoltas toppmodeller är extra tätade och så för den typen av fotografering..?


/Jonas
 
tobias.o skrev:
Vad som är viktigast är kanske hur begagnatmarkanden ser ut, ifall du skall köpa en stor uppsättning objektiv. Det är ju faktiskt mer objektiven än huset som utgör kapitalet i de flesta kameraväskor...

Jo, det är ju så som jag tänker. Man bör ju lämpligtvis först känna till VAD det är man ska inrikta sin fotografering på. Därefter får man titta på VILKA objektiv som man behöver ha för att kunna ta den typ av bilder man tänkt sig. Som ett tredje steg kan man således börja välja VILKET kamerahus som kan passa.

Så jag håller med om att objektiven är det viktiga i första hand. Men som jag ser det har Canon "hela" sortimentet, håller hög klass och är dessutom många gånger billigare än både Nikon och Minolta.

Men visst..Minolta har ju det mesta som en avancerad amatör behöver. Objektiven är inte heller sämre än Nikon/Canon enligt tester jag tittat på. Det är väl bara dem allra yttersta kraven som professionella användare anser att Minolta inte kan uppfylla. Men innan man når dit så man själv kan börja ställa dem kraven behöver man kanske inte tänka på nu.. ;=)

Dynax 7:an är nog fin..men jag byter inte hus för att jag upplever Dynax 5:an som dåligt..utan för att i så fall byta "familj" och kunna bygga upp med fasta gluggar från grunden.


/Jonas
 
Senast ändrad:
Allvarligt talat. -Det där med spotmätning som verkar finnas med i varje diskusion om kameror. Hur många använder det och hur ofta?

För att det ska vara någon idé att använda spotmätning behöver det man mäter mot ha 18% reflektion om man det ska bli en rätt exponering. En vanlig svensk har en hud som kanske är ganska nära 18% (gråkort) men om man inte fotar "svenskar" o ej har ett gråkort så ser jag mindre användningsområde för spot-mätning.

Dagens kameror är såpass bra att det ytterst sällan märks om kameran exponerar fel förutsatt att man ej kör diafilm. Chansen att "sabba" exponeringen är nog större om man använder en spotmätare.
 
Zimzalabim skrev:
Vet ej om Minoltas toppmodeller är extra tätade och så för den typen av fotografering..?


/Jonas


Det skulle vara dynax 9:an i så fall, de övriga är inte det..

Men visst, är det proffsfgrejor man behöver är ju Canon eller Nikon de enda raka alternativen.. Förvisso har Minolta en arsenal med gluggar som också fått toppbetyg men det är förmodligen tryggare att satsa på Storebror i det här fallet.. Som du själv säger kör ju alla proffs idag antingen Canon eller Nikon och om det fortsätter att se ut så kan man ju inte vänta sig att Minolta kommer att utöka/utveckla sina system i samma takt som Canon/Nikon!!

Fast frågan är ju om du kommer att se skillnad på bilderna!!! Tveksamt, eller...
 
OM du nu ska byta vill jag rekommendera dig att titta på hur begagnatmarknaden ser ut till respektive märke.
Sedan tycker jag att du verkligen skall överväga att skaffa ett kamerahus som hanterar även gamla manuella gluggar.

Avgörande för mig är att jag kan växla mina gluggar (både manuella och AF) mellan mina manuella och elektroniska hus. Det jag tappar är helbildsmätning (på AF), men eftersom jag i regel använder centrumvägt eller spot så är det inget problem.

Genom detta får jag alltså tillgång till två världar av optik, varav den ena (manuella) idag har mycket bra priser.
 
matnyttige skrev:
Allvarligt talat. -Det där med spotmätning som verkar finnas med i varje diskusion om kameror. Hur många använder det och hur ofta?

För att det ska vara någon idé att använda spotmätning behöver det man mäter mot ha 18% reflektion om man det ska bli en rätt exponering. En vanlig svensk har en hud som kanske är ganska nära 18% (gråkort) men om man inte fotar "svenskar" o ej har ett gråkort så ser jag mindre användningsområde för spot-mätning.

Dagens kameror är såpass bra att det ytterst sällan märks om kameran exponerar fel förutsatt att man ej kör diafilm. Chansen att "sabba" exponeringen är nog större om man använder en spotmätare.


Men dia är det väl rätt så många som kör.. Så felexponering är ju inte en helt orelevant fråga.. Och jag har använt mig av spotmätningen, förvisso med blandat resultat och slipper jag så gör jag det inte.. Men den är bra att ha vid behov, t ex om det är stora kontraser i sökaren..

Och det är ju inget svårt att skaffa ett gråkort heller..
 
matnyttige skrev:
Allvarligt talat. -Det där med spotmätning som verkar finnas med i varje diskusion om kameror. Hur många använder det och hur ofta?

Jag använder nästan alltid utsnittsmätningen på min EOS 300. Spot skulle vara bättre (mer precision).

Det beror givetvis på vad man plåtar men jag tycker att det är en av de viktigaste funktionerna en kamera kan ha.
 
Tungt uttalande

Läser i senaste nummret av Fotografi (Norsk fototidning)

Uttalande från Canons europachef:

"Om 5 år er det sannsynligtvis bare Canon og Nikon som leverer 35 mm systemkameraer for film, sier Kamatsuzaki"

Det bör kanske ge en vink om vart marknaden är på väg. Tänk på om du kan få tag på ett digitalhus som säkrar din investering i objektiv och tillbehör.

Roine
 
matnyttige skrev:
Allvarligt talat. -Det där med spotmätning som verkar finnas med i varje diskusion om kameror. Hur många använder det och hur ofta?

För att det ska vara någon idé att använda spotmätning behöver det man mäter mot ha 18% reflektion om man det ska bli en rätt exponering. En vanlig svensk har en hud som kanske är ganska nära 18% (gråkort) men om man inte fotar "svenskar" o ej har ett gråkort så ser jag mindre användningsområde för spot-mätning.

Här är en annan.. Dessutom lär man sig hitta 18% i naturen eller var man nu befinner sig...

Hmm. "Om man inte fotar svenskar"?? Men vadå? man har väl en egen näve? ;)


roypeter skrev:
Så visst, bildstabilisering skulle ju kunna vara ett argument för Canon.. Men om jag inte missminner mig så finns detta än så länge bara på deras dyrare telezoomar och inte på de fasta vilket ju är vad du tänker inrikta dig på..

Peter.. även 75-300/4-5.6 finns i IS version.. kostar runt 6000:- och 28-135 IS (oxå 6000:)

Ett bättre argument för Canon är USM. Eller, det bästa argumentet för Canon............. Canon! ;)
 
Hej

Ang spotmätningen kan du mäta det ljusate part du vill ha kvar teckning i och sedan kompencera ner det antal steg du vet filmen har i latitud har jag lärt mig.

Kan vara bra vid DIA i ojämn belysning.

Roine
 
Jeppe skrev:

Peter.. även 75-300/4-5.6 finns i IS version.. kostar runt 6000:- och 28-135 IS (oxå 6000:)

Ett bättre argument för Canon är USM. Eller, det bästa argumentet för Canon............. Canon! ;) [/B]


Ok då, men det är ju långt ifrån hela serien...

Hur som helst, det starkaste argumentet för Canon eller Nikon skulle väl egentligen vara det som Roine framför nämligen osäkerheten kring Minoltas framtid.. Lite förvånande då att Minolta kommer med något som Dynax 7:an där man kan byta film mitt i rullen vilket verkar vara en oerhört praktisk egenskap. Men det finns säkert på Canon och Nikons nästa serier av hus..
 
Re: Tungt uttalande

roinek skrev:
Läser i senaste nummret av Fotografi (Norsk fototidning)

Uttalande från Canons europachef:

"Om 5 år er det sannsynligtvis bare Canon og Nikon som leverer 35 mm systemkameraer for film, sier Kamatsuzaki"

Det bör kanske ge en vink om vart marknaden är på väg. Tänk på om du kan få tag på ett digitalhus som säkrar din investering i objektiv och tillbehör.

Roine


Inte särskilt förvånande dock att det är Canons europachef som gör detta uttalande.. Undrar vad Minoltas europachef skulle säga i frågan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.