Annons

Är analogt foto helt dött?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller minneskort som inte går att läsa. :)
Eller så kraschar datorn strax efter man fört över bilderna från minneskortet och hunnit radera dom på det också.

Kim: 22 rullar på 3 veckor är lite ynkligt va?
En vecka på Sao Miguel, Azorerna, förra våren resulterade i 15 rullar. :)

Right on target Johan!

Eftersom mina kunder betalade mina rullar förr så är det knappast billigare för mig med digitalt. Men idag är ju digitalt ett krav och det är skönt att känna full kontroll i okontrollerbara situationer.

mohei skrev:
Eller minneskort som inte går att läsa. :)
Eller så kraschar datorn strax efter man fört över bilderna från minneskortet och hunnit radera dom på det också.
Eller så slarvar fotolabbet bort rullarna, eller gör fel vid framkallningen, eller så försvinner de i posten eller så går filmluckan sönder..eller..

Man kan hitta på otaliga löjliga problem om man känner för det.
mohei skrev:
Kim: 22 rullar på 3 veckor är lite ynkligt va?
En vecka på Sao Miguel, Azorerna, förra våren resulterade i 15 rullar. :)
Det är tydligt att du behöver en D-SLR ;-)

Jag har aldrig fått filmrullar borttappade. Däremot en felframkallning av en diafilm när jag ville ha en snabbare framkallning i en fotobutik. Jag fick en bunt papperskopior i stället. :)
Plåster på såren blev gratis framkallning + 3 nya rullar.
Papperskopiorna har ett färgstick men numera kan man ju fixa sånt i photoshop. :)

En gång har jag klantat mig i mörkrummet. Av någon anledning så hällde jag i fixet först när jag skulle framkalla en film. :)

Visst är vissa segment av analogfotografin på utdöende. De som suktade efter de dyrare analoga systemkamerorna från Canon och Nikon för säg 5-10 år sedan suktar nog idag efter de bättre digitala systemkamerorna idag. För semester-, familje- och yrkesfotografen är det väl självklart kostnads- och tidseffektivitetsskäl som får det digitala att vara på frammarsh på bekostnad av det analoga i de segmenten.

De entusiaster som förutom bildintresset haft mer av kamerararitetintresset och suktat efter typ leicaprylar, mörkrumsfreak och storformatsfreak lär knappast se det analoga som dött, snarare tvärt om. Med Internets informations- och kommunikationsmöjligheter är det lätt att hitta inspiration och hjälp ifall man kört fast i sin analoga hobby. Detta på viss bekostnad av föreningslivet i sin tidigare form.

Analogt vs digitalt är inte en fråga om bildkvalitet. Det finns så mycket mer än <I>teknisk</I> bildkvalitet och med rätt kunskaper och utrustning går det att få för ändamålen perfekta resultat oavsett digital eller analog utrustning.

Jag tror även att digitala foto har fått många att få upp intresset för även det analoga. Många vill idag (eller skulle må bra av) komma ifrån sittandet vid datorn (som många ändå gör hela dagarna på jobbet) och stressa av och göra fotobearbetningen för hand t.ex. prova på att kollorera bilder för hand istället för att göra det i photoshop. Jag tycker det ger en speciell tillfredställelse att ha gjort något estetiskt i den fysikaliska värden som jag inte finner vid datorn (jorå jag tycker jag behärskar photoshop).

Vissa saker går inte att göra digitalt till en rimlig penning heller. Korrigera störtande linjer i photoshop går bra om man exempelvis har lyktstolpar på samma djup i motivet, men befinner de sig på olika djup går det inte då stolparna störtar med olika vinklar (se bild nedan). Däremot på en storformatare genom att man tiltar bakstycket så det står vertikalt paralellt med alla stolparna även om kamera pekar relativt kraftigt uppåt, kan störtande linjer på alla djup i motivet elimineras. Visst det finns PC-objektiv du kan sätta på digitalkameror också men i regel erbjuds väl bara uppåt typ 8 graders tilt på sådana. Sedan finns ju digitalbakstycken till bälgkameror också, men de är knappast överkomliga för en privatperson.

Sedan kan man ju bara kika på http://www.apug.org (apug - Analogue Photographer's user group, eller något sådant) eller gör en sökning på google på large format photography och se att antalet analogentusiaster antagligen inte är så få ändå.

Som hobbyfotograf är det vad som ger en mest tillfredsställelse för var och en som gäller (vilket sällan är ekvivalent med teknisk kvalitet, tids-eller kostnadsoptimering)

(nedan ett exempel på omöjlig perspektivkorrigering i PS. Jag har så bra som möjligt korrigerat störtningen för den främre och den bakre lyktstolpen med image->transform->distort i ps. Notera hur de nära fönstren och den närmsta stuprännan som alla är vertikala i verkligheten ändå inte blir vertikala då mina referensobjekt befinner sig på andra djup i motivet. Hade jag haft ett tydligt vertikalt objekt i förgrunden hade effekten varit än tydliger. Använd gärna kanten på ett annat fönster över browserfönstret som linjal/vattenpass.

Bilagor

• 600_039_bw_11.jpg
    600_039_bw_11.jpg
    25.7 KB · Visningar: 242
Senast ändrad:
mohei skrev:
Jag har aldrig fått filmrullar borttappade. Däremot en felframkallning av en diafilm när jag ville ha en snabbare framkallning i en fotobutik. Jag fick en bunt papperskopior i stället. :)
Plåster på såren blev gratis framkallning + 3 nya rullar.
Papperskopiorna har ett färgstick men numera kan man ju fixa sånt i photoshop. :)

En gång har jag klantat mig i mörkrummet. Av någon anledning så hällde jag i fixet först när jag skulle framkalla en film. :)
Jag har råkat ut för att 4 rullar har försvunnit i hanteringen, bilder från gran kanaria...inget roligt alls :-(

Sen har jag dessutom råkat ut för att filmluckan på min nikon f601 pajat så filmen blev förstörd.
Det var under en annan semester, så då fanns det inte tid att reparera den, löste det genom att använda tejp så länge, det fungerade som tur var.

För att återansluta till urspungstråden...

Analogt är nog inte dött...planerar själv att skaffa fina kameran + scanner. Känner fler som tänker i samma banor.

Analogt är det liksom lite mer liv i...sen om det är bättre eller sämmre resultat/kvalitetsmässigt....det vette f**.

Helgesson skrev:
Analogt är det liksom lite mer liv i...sen om det är bättre eller sämmre resultat/kvalitetsmässigt....det vette f**.

Att få snygga digitala bilder kräver kunskap om photoshop och ett tränat öga - annars blir de lätt grå och livlösa.

Nja.
Precis som att det krävs kunskap att kopiera själv i mörkrummet.
De flesta nybörjare får gråa bilder med dålig skärpa.

Men skall man jämföra automatkopior från labb, så kräver varken digitalt eller analogt någon avancerad kunskap, förutom att exponera rätt.

mipert skrev:
Men skall man jämföra automatkopior från labb, så kräver varken digitalt eller analogt någon avancerad kunskap, förutom att exponera rätt.

Visst är det så, men anlaloga bilder bedömmer folk på papper och digitala oftast på skärm.

Det kanske ändra i takt med att fler lär sig att lämna in filerna till labbet. Idag mejlas väl bilder mest och skrivs ut på egen skrivare.

Jag gillar Jacobs inlägg, klockrent.
Vill man ha enklaste fotograferingsformen som reklamfotograf, då är det dia som gäller.

Men. sedan jag började leverera digitalt har jag kunder som tycker mina bilder är bättre än deras tidigare fotografer.
Just för att jag kan leverera bilder från olika tillfällen som ligger lika vad gäller färg och kontrast.
Bilderna är ”färdiga”, om trycket är dåligt är det bara tryckeriets fel.
De vet att det inte är fotografens fel, inte heller formgivarens.

Analogt är inte dött, bara mer perifert.

(Svartvitt material säljer förvånansvärt bra.)

För MIg ÄR Dia likamed Befriande.

Jag äger ingen PC, har inget intresse för PC, även om jag nyttjar PC flere timmar i veckan (kommer inte undan pga de ramar jag just nu lever i/under,,,).

Jag känner såklart ett stort behov av en dator den dagen jag ev köper en dslr,,,;/!

Med en ruggigt simpel scanner digitaliserar jag en mindre del av mina bilder,, mer pysslande i dator än så + lite till undviker jag. Enligt mig så främmar pyssalandet i datorn inte fotografiskt kreativt skapande, nära tvärt emot (men här är vi ju också olikt tänkande såklart;).

Om jag med en dslr vill betrakta ett original utan en dator,,, hur gör jag det utan att gå omvägen via reproducerade dias från den digitala filen? Huff så besvärlig denn digitala framtiden ter sig,,,;)

Mvh Niclas,,

mipert skrev:
Jag gillar Jacobs inlägg, klockrent.
Vill man ha enklaste fotograferingsformen som reklamfotograf, då är det dia som gäller.

Men. sedan jag började leverera digitalt har jag kunder som tycker mina bilder är bättre än deras tidigare fotografer.
Just för att jag kan leverera bilder från olika tillfällen som ligger lika vad gäller färg och kontrast.
Bilderna är ”färdiga”, om trycket är dåligt är det bara tryckeriets fel.
De vet att det inte är fotografens fel, inte heller formgivarens.

Analogt är inte dött, bara mer perifert.

(Svartvitt material säljer förvånansvärt bra.)

För att gå till din sista rad...svartvitt...

Jag har ett ganska stort collage med A4-bilder på väggen i mitt kök som ofta får kommentarer av div besökare. Dom bilder som kommenteras är uteslutande dom svartvita....färgbilderna (som iofs är bra) kommenteras aldrig...har funderat mycket på det där...men som sagt var...svartvitt är ballt!

/Knut knäppare

Niclasfoto skrev:
För MIg ÄR Dia likamed Befriande.

Jag äger ingen PC, har inget intresse för PC, även om jag nyttjar PC flere timmar i veckan (kommer inte undan pga de ramar jag just nu lever i/under,,,).

Jag känner såklart ett stort behov av en dator den dagen jag ev köper en dslr,,,;/!

Med en ruggigt simpel scanner digitaliserar jag en mindre del av mina bilder,, mer pysslande i dator än så + lite till undviker jag. Enligt mig så främmar pyssalandet i datorn inte fotografiskt kreativt skapande, nära tvärt emot (men här är vi ju också olikt tänkande såklart;).

Om jag med en dslr vill betrakta ett original utan en dator,,, hur gör jag det utan att gå omvägen via reproducerade dias från den digitala filen? Huff så besvärlig denn digitala framtiden ter sig,,,;)

Mvh Niclas,,

Måste nästan påstå att den digitala världen är mycket enkel att hantera vad det gäller bilder...enklare än vad man tror. Dessutom så är det jättekul att få omedelbar respons på det man har producerat med sin digitala maskin...

Helgesson skrev:
Måste nästan påstå att den digitala världen är mycket enkel att hantera vad det gäller bilder...enklare än vad man tror. Dessutom så är det jättekul att få omedelbar respons på det man har producerat med sin digitala maskin...

Visst har det måånga fördelar, jag förnekar INgen av dem. Det är bara så att vissa faktorer som många trycker på i val/kval-et som t ex ekonomi och snabbhet är faktorer som inte väger tungt för mig. Jag menar inte att jag har mycket pengar eller mycket tid, bara att jag har ett avstressat förhållande till den tid mitt skapande behöver och de få exponeringar jag på ett år fotar inte motiverar dslr+dator+div tillbehör.

Alltså kan man se samma fördelar som fördelar men värdera dem HElt olika.

Visst är det relativt enkelt,, jag sitter ju vid en dator nu och klarar det rättså fint;)

/vh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Visst har det måånga fördelar, jag förnekar INgen av dem. Det är bara så att vissa faktorer som många trycker på i val/kval-et som t ex ekonomi och snabbhet är faktorer som inte väger tungt för mig. Jag menar inte att jag har mycket pengar eller mycket tid, bara att jag har ett avstressat förhållande till den tid mitt skapande behöver och de få exponeringar jag på ett år fotar inte motiverar dslr+dator+div tillbehör.

Alltså kan man se samma fördelar som fördelar men värdera dem HElt olika.

Visst är det relativt enkelt,, jag sitter ju vid en dator nu och klarar det rättså fint;)

/vh Niclas,

Du har rätt inställning, Niclas...fotohobbyn skall inte innefatta stress av något slag. Men om man nu skaffar sig en digital kamera så är det ganska kul faktiskt. Och absolut inte krångligare än att gemene man klarar av det.

Det jag har vunnit på den digitala teniken(jag fotade analogt innan i flera år) är att jag har lärt mig enormt mycket på väldigt kort tid....det är en av fördelarna med den digitala tekniken.

Ballt med svart-vitt!

Jag börjar tom tycka att den svart-vita hanteringen i kameran är ok. Även om vitpunkten inte är satt ordentligt på den här versionen.
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/PPT/Tyresta/0595_Large.jpg

Här är några få resultat från dagen i Tyresta. en hel del Svart-vitt, både från analogt och Digitalt(Ur kameran).
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32171&perpage=15&pagenumber=4

Klart som tusan bilderna från Hasselbladaren har känsla... även om jag mer tror det beror på fotografen än kameran i sig.

--------------------------------------------------
Niclas Forsberg skrev:
--------------------------------------------------
Vilket schysst företag, Du måste arbeta på, när Du under dagarna flitigt kommer med inlägg i Forumet?
Jag skulle aldrig ha tid på mitt arbete eller våga gå ut privat, på "linan" :), :).
Men väl hemma, på fritiden, då blir det andra "bullar" ,,,

ANNONS