Annons

Är analogt foto helt dött?

Produkter
(logga in för att koppla)
janne ö skrev:
men nu vill familjen ha bilder så det är dags att skriva ut eller beställa kopior och då kommer den kostnaden tillbaka igen.
Jo, men du betalar ju endast för de bilderna du vill ha, så kostnaden blir ju iaf begränsad vid en jämförelse.

Canonliza skrev:
Å hur många tror du inte sparar varje månad i ett antal månader före jul för att kunna delta i julhandeln?
Kanske jag har fördomar nu, men de som borde spara pengar innan jul gör det inte, utan de handlar på kredit istället...

janne ö skrev:

Visst har kostnaden för framkallning och kopiering gått ner ,men nu vill familjen ha bilder så det är dags att skriva ut eller beställa kopior och då kommer den kostnaden tillbaka igen. Och albumkostnade.

Men frågan är om du skriver ut lika många bilder som du lät framkalla och eventuellt förstora?
Jag skriver nästan inte ut bilder överhuvudtaget längre. All visning av mina bilder sker via internet, mail och lokalt på pc:ns bildskärm.

janne ö skrev:

Ska man byta från analogt till digitalt så får man inte förglömma att det inte bara kanske är ett byte av kamerhus utan även ett behov av nya objektiv. Mina bilder tas till 99 % utan blixt och jag behöver ljusstarka objektiv vill heller inte använda zoomar så det sticker i väg i kostnader direkt. Min nuv utrustning har heller inte så högt värde på säljmarknaden så ska jag byta så är det en kostnad på kanske 50 60 tusen och det är dyr.

Ja, har man ett äldre system som inte är kompatibelt med nya DSLR så kostar det rejält att "byta upp sig". Åtminstone initialt.
För min del (Canon EOS) så var det ingen skillnad (Tack Canon!) när jag bytte från EOS 1000 och EOS 50E till 300d och numera 20d.

janne ö skrev:

Till det ska man ha en snabbare dator och massor av minne så det kostar.

Nja, du klarar dig gott på en långsam pc. Hyfsat med RAM så kommer du långt (såvida du inte jobbar mycket aktivt i PS med 79 lager etc). Hyfsat med hårddisk krävs också. Hemma är det tonårsbarnen som lägger ribban för hur snabb pc vi behöver (spel!).

janne ö skrev:

Vill man sen ha dia så är det ju kört på direkten.

Japp! Här är diabilden överlägsen allt annat (inom rimlig prisklass)

larsborg skrev:
varför byta ut ett fungerande system/media, som fungerar bättre än vad det digitala gör idag?
Nu är det ju inte så att det fungerar bättre, när jag använde mig av diafilm så var jag begränsad till max ISO 200 om jag ville ha hyfsat "kornfria" bilder, med 20D kan jag utan problem använda långt högre ISO-tal.

Ja, absolut ja!

Men det är klart att gillar man giftiga kemikalier ...tungmetaller...begränsade möjligheter...jobba utan full kontroll....vänta på resultatet....nej då är det inte helt dött.....ännu.

FouFoto skrev:
Japp! Här är diabilden överlägsen allt annat (inom rimlig prisklass)
Överlägsen hur? Diafilmen (småbild) har betydligt högre upplösning än 6Mp, ja (runt 10-11Mp) men fördelen försvinner snabbt när du går upp till högre ISO-tal.

Plåtar man med låga ISO-tal så är diafilmen överlägsen 6Mp D-SLR, ja.
Vid högre ISO så kommer den vara slagen av en 6Mp D-SLR.

sagan skrev:
Överlägsen hur? Diafilmen (småbild) har betydligt högre upplösning än 6Mp, ja (runt 10-11Mp) men fördelen försvinner snabbt när du går upp till högre ISO-tal.

Jag var lite otydlig. Jag avser om man vill projicera sina bilder på en stor duk.

Roligt att höra någon som tror att det analoga fotot är dött när man själv är inne i ett analogt stim efter en viss mättnad på det digitala :) Har köpt mig en gammal helmekanisk kamera från slutet av 70-talet och letar just nu gamla hederliga fasta gluggar. Känner en oerhörd inspiration och ska till och med söka mig till mörkrummet igen.

På något sätt håller jag med Monica om att det inte behöver vara så bråttom hela tiden. Känner att jag tar det lugnare med min helmanuella kamera. Jobbar mer eftertänksamt och metodiskt istället för att "spreja" med exponeringar. Och det känns faktiskt...skönt!

Men däremot är det nog ganska dött att försöka sälja analoga kameror just nu, det är snarare köparens marknad. Så om man som jag håller på att bygga upp en högkvalitativ analog utrustning kan man göra det för en struntsumma. Och billigare lär det bli.

/Joakim

Liax skrev:

Roligt att höra någon som tror att det analoga fotot är dött när man själv är inne i ett analogt stim efter en viss mättnad på det digitala :)

/Joakim

Helt dött är det nog inte. Men det är nog på utdöende (i västvärlden).

Någon som har korrekt statistik på fördelningen analogt/digitalt när det avser nyförsäljning?
(gärna senaste kvartalet 2004)

Jag har ingen statistik på antalet analogkameror, men väl på digitalkameror:

130 640 digitalkameror

Såldes under tredje kvartalet i år (edit: 2004), i sverige.
Det är en ökning med 31% jämfört med samma period förra året.

Prognosen för hela året är 627 800.

Enligt IT Research.

Senast ändrad:
Lite utanför det direkta området som diskuteras men är det inga mer än jag som är rädd för att stor del av bilder går förlorade för framtiden via det digitala mediet? Då menar jag inte att de gör det p.g.a framtida maskin- och programvaror som inte är bakåtkompatibla med tidigare standarder utan mer beroende på ägarna av bilderna.

I en familj där det finns en person som fotograferandet som en hobby är det inga problem, de brukar se sina bilder som det största som hänt och kommer säkert att göra allt som står i deras makt för att spara dem till eftervärden. Men i de familjer där detta intresse saknas, där man tar bilderna utan någon tanke kring bilden utan bara för att dokumentera ett ögonblick som sedan ska visas för den närmsta bekanskapskretsen. Vad händer med dessa filer när de direkt knutna känslorna till ögonblicken har svalnat och innan bilden fått det affektionsvärde som uppstår efter långt gången tid.

I vår familj har inget direkt intresse för fotografering funnits förens jag fick upp ögona för konstformen. Men vi har ett gediget bibliotek av bilder som liggats bortglömda under lång tid på vinden, som dök upp efter en utrensning. Bilder som ingen hade en aning om men som medförde stort glädje för alla inblandade.

Hade dessa varit i digital form hade de med stor sannolikhet fått gett vika för brist av HDutrymme. me nistället har de blivet kvar i ett hörn då det tar emot att slänga fysiska bilder. Nu är problemet inte så stort i vår familj trots att det fotograferas mer än någonsin med den nya kompakta digitalaren, men så länge ingen av mina päron lär sig hur man raderar filer, kommer de att förvaras för eftervärden :)

Vet inte om jag är rätt ute men det är ett bra argument för mig för att knega vidare med dior.

/Micke

1000 iso med 1Ds II

sagan skrev:

Plåtar man med låga ISO-tal så är diafilmen överlägsen 6Mp D-SLR, ja.
Vid högre ISO så kommer den vara slagen av en 6Mp D-SLR.

Så här kass blir det med 1000 iso från en 1Ds II.
Utsnitt i 100 % + hela bilden. INGEN brusredusering pålagd!

Senast ändrad:
10 000 kronor är mycket pengar, har man bara sina egna behov att tillfredställa så är det inte speciellt mycket.
Men för vilken vanlig familj så är 10 000 kanske halva månadsinkomsten.. lägg då till kostnaderna hyra, mat och så vidare.. då blir det inte mycket kamera-pengar över varje månad.

Fäll ner pungen å landa.

/R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar