Bengf
Aktiv medlem
För mig och en del andra var formfaktorn i generation 1 av A7 optimal. När A7r II översvämmades Sony-forumen av en massa potentiella konverttiter som bl.a. var intresserade av Sony-sensorer med två stegs bättre DR än motsvarande Canon-sensorer hade men tyvärr fick vi ändlöst gnäll över "för små kamerahus". I år verkar marknaden mer förstående för att det också finns folk som vill ha små kompetenta FF-hus med i princip extra, allt - mindre än de vanliga A7rna och så fick vi A7c som står för kompakt - ett helt nytt A7-segment eller bara en testballong?? Givetvis sågades den rakt av av klunskamerakramarna men jag undrar om inte det kompaktare FF-formatet är här för att stanna. Ska bli intressant att se om någon annan tillverkare hakar på.
Kritiken tog bl.a. fasta på att det saknades en inställningsratt på framsidan som alla de större A7rna har. Dålig ergonomi ekade det från referenspanelen som har full koll på ur en kamera egentligen bör se ut. .... men t.o.m. hos dPreview hade tydligen polletten ramlat ner. Idag kan man ju med fördel rigga en sådan här "street camera wonna be" med den Sony Click-konfiguration jag beskrivit i tre av mina bloggar. Då klarar man sig rätt bra ändå med bara en ratt.
Det ser ut som att Sony blandat friskt med A7c, toppautofokus, en gammal slutarkonstruktion som tydligen skramlar rätt så rejält, inte alls den samma som A7III har, det äldre menysystemet, EVF har en mycket besvärande liten sökarbild. Fotosidans Magasin har en test av 4st av dom billigaste småbilds kamerorna som även är lite mindre, Canon Eos RP, Nikon Z5, Panasonic Lumix S5, Sony A7c. dom tre första är alla lite större än A7c, visst A7c har några bra saker, video, autofokus, dubbla kort, batteri, men ack, ack, ack, återigen för femtielfte gången så är hantering med ålderstigen meny inte så bra, och slutaren kommer att skrämma slag på bryggarhästen i gamla stan som brukar komma fram under sommaren.