Annons

Är äldre gubbar här rädda för tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förmodligen är det inte man/kvinna det handlar om utan äldre/yngre generation.

Och så har det nog varit i alla generationer hittills. :)

Det kanske kan vara på sin plats att i förbifarten nämna att i många fall verkar det som man upphör att vara en fullvärdig människa den dag man fyller 50. I varje fall på arbetsmarknaden.

Detta kan ju även påverka de "äldres" syn på de yngre i stort.

Och jag misstänker att det finns de som klassas som gamla kan ha precis samma känslor för de upplever sig behandlade av yngre, som det som Lotta vill ha fram.

lottawe skrev:
Säkert är iaf att när du passerar 50 så är du en gammal gubbe! Det var ju ett konstaterande, men resten var frågor;)

Vet inte det jag. Jag har alltid trott det att fylla 50 för oss är ungefär det samma som när ni tjejer fyller 30 eller...

Tack Gunnar för lite nya tankar:) Som någon typ av hotbild.. Ja, kanske det ligger något i det ändå, fast jag hade inte tänkt på det förrän du skrev.

Lustigt med dessa gubbs är att de trots allt inte tycks ogilla allt man gör även om de aldrig skulle yttra om något var bra. För ibland gör man något och så går det en månad eller några dagar och sen har just någon av dessa gubbs tagit temat och gjort typ sak samma och det är ju faktiskt lite skumt när jag tänker efter.

Grubblar vidare...

(Fast jag är ju inte så ung själv heller förstås. Knepigt knepigt. Hoppas det handlar om annat än genus iaf, även om jag fortfarande tror att det har stor betydelse.)

Senast ändrad:
Äldre Gubbe...

...undrar vad du menar Lotta, kan du ta nåt påhittat eller verkligt exempel?
Jag insåg nog i 35 årsåldern att jag är gubbe, men vad kallas gubbarna i 80-90 årsåldern, fosil?
Och dom tycker jag är ung...
Javisst är jag avundsjuk på snorungarna.
33% här på Fotosidan är kvinnor...hur många som är gummor eller gubbar framgår inte.
Morsans lite yngre väninna? /granne är 85år och hennes mamma bor på ålderdomshemmet, men vad kallas hon?
Jo, jag är nog lite åldersfixerad...

Bilagor

• bonnläpp liten.jpg
    bonnläpp liten.jpg
    31.3 KB · Visningar: 631
Fast när jag tänker efter lite till så låter ju det också orimligt. Yngre tjejer borde ju inte vara en hotbild för äldre erfarna gubbar. Inte ens med tanke på arbetsmarknad eftersom den är svår även för unga..

Så jag grubblar vidare.

lottawe skrev:
Fast när jag tänker efter lite till så låter ju det också orimligt. Yngre tjejer borde ju inte vara en hotbild för äldre erfarna gubbar.

Om det är genusrelaterat, vilket jag alltså inte är säker på, så är det väl här på FS som i övriga samhället att konventionella män, särskilt äldre, känner sig hotade av yngre kvinnor som stövlar in på mannens hävdade territorier. Han får inget kvar att vara bäst på, liksom.

Eftersom fotografi ofta betraktas som ett tekniskt hantverk, finns det säkert män som anser att kvinnor av den anledningen inte kan hantverket. När dessa då visar i resultat och diskussion att de kan det, då blir det obehagligt. Då kan hotade män använda sig av härskartekniker(*). De är kanske de du märkt av?

Dessa män blir långsamt färre, men finns säkert bevarade fortfarande.

Sign amatörgenusforskare.

*) http://sv.wikipedia.org/wiki/Härskarteknik

oj, jösses, detta är ett forum om foto och inte vet jag om vi skall släppa in relationsproblem av olika slag, och kanske kan vi göra detta, men tanken med forum måste vara att få svar på sina enskilda specificerade frågor och med all respekt så skall vi vi nog hålla ute det mesta av det första.
Tack!
/Peo

Tack Per! Jo, den typen känner jag igen och i störst skala visade den sig nog när konstfotopolen var ny. Både mot första och andra poolvärden, -båda kvinnor.. (Bo, detta kan få stå som exempel.)

Jag tror du hittat filuren Per.
Och vilken helcool bild Bo!

Tant eller gubbe..

Tycker för min del att tjejer blir ju som tanter redan före 30!
Som det springs och handlas antirynkmedel och föryngringskrämer av alla de slag.

Själv är jag BARA 42 men känner mig som 24 utan en endaste liten rynka.Inte susning till gubbvarning inte.

Så det kanske är "tanten" som är trådskapare som är rädd för yngre killar ??

Tjejer! Var är ni?

Ska Lotta stå helt alena på barrikaden och slåss mot väderkvarnar!

Det är lugnt Nisse, "tanten" här är inte en dag äldre än 24 hon heller. För så bra är faktiskt krämerna!;)

Vidar, jag är van. Vi är ju i regel inte så värst många här inne. Antalet tjejer i forumtet har nog t.o.m. minskat med åren tror jag? Flera orsaker finns nog isf..

Och ang. typen är det nog främst 2:an i en liten kombination med 1:an jag mött här genom åren. Sällan de andra.. Men de allra flesta i forumet passar ju tack och lov inte in på de nämnda typerna heller.

Senast ändrad:
Sitter tyvärr bara med mobilen och har lite svårt att delta i denna intressanta diskussion. Åter om nåt dygn. Men det finns väl ingen anledning att va rädd för kvinnor...jordens underbaraste varelser! Klart som f...n att det är ett genusrelaterat du tar upp. Nog från mej ett tag. Hörs :)

Huruvida du har rätt eller fel i din frågeställning är svår att besvara. Men hur som helst så ger den en tankeställare för hur vi bemöter varandra här på forumet.

Foto och konst har nog i alla tider varit något som väckt hätska diskussioner. Det har alltid funnits en elit som satt ribban för vad som räknas som kvalite och vad som räknas som skräp.

Här på fotosidan som på många andra ställen, ex.vis fotoklubbar, litteraturklubbar, mm skapas en "elit" av självutnämnda experter som anser sig sitta inne med den absoluta sanningen om saker och ting. Naturligtvis kommer dessa människor att vara mästrande mot dom som inte förstår deras storhet.

Tyvärr tror jag inte att det går att göra något åt desa människor. Däremot kan vi se över vårt eget beteende på forumen.
Vi som någon gång i affekt skriver något mästrande, nedsättande kanske skall ta oss 5 minuters betänketid innan vi trycker på knappen, då kan vi nog få ett bättre klimat här.

Intressant ämne, dock är jag lite osäker på vad Lotta syftar på. Det känns lite för diffust för att jag ska uttrycka en åsikt åt något håll.

Jag har skrivit i många trådar tidigare (med alias Tre Ess) och det har pyrt lite då och då.

Lotta, kan du exemplifiera tydligare vad du åsyftar eller gäller det åsiktsyttrande över bilder bara?

PS. Både Lotta o jag är vana att vara ensamma kvinnor i trådarna. Hon står pall :) DS.

lottawe skrev:
.... För så bra är faktiskt krämerna!;)

Hmm, nu blev jag nyfiken. Krämnamnen tack!
(Mattsen, liite fåfäng, o gubbe men inte "äldre"... än... Kanske kan förbli "yngre" gubbe om jag börjar använda dina krämer ;.)

En ung gubbe?

Här hadde jag skrivit massvis men det blev så flummigt att jag inte förstod det så jag tog bort det, och när jag läste igenom de andra inläggen förstod jag ännu mindre, vad handlar tråden om?
Är jag senil?

Re: En ung gubbe?

David G skrev:

Är jag senil?
Tja, om vi ser det statistiskt; är du en gamgubbe så är chansen 1 av 3. Stod i tidningen häromdan. Är du yngre än gamgubbe lär risken vara mindre. Men man kan ju få symptom ganska tidigt. Äter du mycket kolesterolbildande produkter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar