Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Sony Pro Service anmäl er nu!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som är fel med Sonys prispolitik är att de inte fattat att de är nya i grannskapet om man säger så. Det hör nog till att man får prisa sig in lite. Den självbilden har Sony inte haft som bolag men de har inte fattat att just på systemkameramarknaden är de faktiskt nybörjare, även om de har lärt sig mycket snabbt för det är inte ens tre år sedan de släppte de första A7:eek:rna. Men det kanske hänge ihop med att de är stora på andra segment och inte tycker sig behöva be om ursäkt på några plan.

Det kan säkert vara så att Sony är lite Apple-esque. De är stora, klassledande på sina områden och "vet bäst" (och kan därmed göra lite som de själva vill gentemot återförsäljare, och ibland även emot sina kunder).

Sedan så skulle jag inte kalla Sony nya i grannskapet. De är ibland de absolut äldsta och mest etablerade på spegellöst. Gällande "tjockkameror" så har de tack vare upppköpet och arvet ifrån Minolta haft en historia av etablering på fotomarknaden i ca 100 års tid.

Sedan så skulle jag instämma i Martin A. här att Sony verkligen är en stor aktör och spelare att räkna med på fotomarknaden. De är ju den överlägset största och mest dominerande kameratillverkaren inom det spegellösa systemkamerasegmentet - utan konkurrens.

Olympus och Panasonic är bägge klart mindre än Sony (och Fujifilm är en väldigt liten boutique-tillverkare i jämförelse med de andra).

Sony är den dominerande tillverkaren gällande försäljning av spegellösa kamerahus, och ser inte att detta kommer att ändras i framtiden (tror att tom Canon och Nikon kan då det tufft när de väl seriöst ger sig in på denna marknad - men då kan ju ett brett tillbehörsprogram och service vara en avgörande skillnad till deras fördel).

Vad som förvånar mig, då Sony är väldigt duktiga på service för deras kunder som köper deras professionella videoprodukter, är att fotoprodukterna inte alls har prioroterats på detta området.

Service är viktigt för många, men speciellt för de flesta yrkesmänniskor kan det vara en avgörande faktor (oavsett vilka produkter det gäller).
 
Vad som förvånar mig, då Sony är väldigt duktiga på service för deras kunder som köper deras professionella videoprodukter, är att fotoprodukterna inte alls har prioroterats på detta området.

Service är viktigt för många, men speciellt för de flesta yrkesmänniskor kan det vara en avgörande faktor (oavsett vilka produkter det gäller).

Ja, det är nog huvudet på spiken vad gäller ämnet i denna tråd. Nu kortade jag ned ditt inlägg till det väsentligaste spörsmålet.

Jag har dock en lite avvikande mening vad gäller förvaltandet av arvet från Konica-Minolta. Fick en känsla att man tog det basala och sedan försökte på egen hand "förbättra" saker som redan var mycket bra hos KM utan att lyckas bättre. Detta gäller de första åren med A100.

Tycker Sony gjorde sitt riktigt bra genombrott med A550 med sin vinklingsbara LV-skärm som hade fasdetekterande AF och en bra sensor. Många fnyste på näsan åt den, häcklade plastkåporna och det gjorde även jag tills jag provade den på en stadsvandring vid ett besök i Stockholm.
Rent tekniskt sett hittade jag inte en misslyckad bild av de c:a 200 jag tog denna eftermiddag. Så träffsäker o snabb var AF i displayen och folk kände ju sig inte störda av kameran då de var helt ovana vid att en kamera som hängde på magen på fotografen just i det ögonblicket fotograferade den sfär de befann sig i.

Idag, 8 år senare är vinklingsbar LV med snabb AF närmast ett krav, även på prokameror, men då betraktade många som aldrig provat kameran den som en ploj. Och att sådant skräp skulle hamna på en prokamera var otänkbart. Fanns en lång tråd om detta här på FS.

Vid denna tidpunkt hade jag A900 och A850 som huvudkameror samt en rad av deras Sony/Zeissgluggar. Sålde faktiskt mitt Canonsystem, men sedan blev jag besviken på servicenivån när mitt 16-35/2.8 ZA fick åka på service 3 ggr utan att bli skarpt i 24-35mm-området.
Det skickades till Frankrike alla gånger och sades ligga inom "toleranserna" efter varje justering- mwn det blev aldrig friskt.

Motsvarande hände med mitt Canon 24-70/2.8 usm. Det blev inte bra ens efter 2 justeringar- men utan något "inom toleranssnack" fick jag ett nytt objektiv via RCC i Mölndal.

Jag hade mailkontakt med ett par Sonyanvändare till som hade liknande upplevelser som jag. Sonys sämre servicegrad blev ju rena reklamen för Canon och Nikon.

Det var synd.

//Lennart
 
Vad som förvånar mig, då Sony är väldigt duktiga på service för deras kunder som köper deras professionella videoprodukter, är att fotoprodukterna inte alls har prioroterats på detta området.

Sonys sämre servicegrad blev ju rena reklamen för Canon och Nikon. Det var synd.

Problemet har nog mycket bestått i att stillbildskamerorna ur Sonys synvinkel (internt i företaget) har varit konsumentprodukter medan de professionella videoprodukterna har setts som en ren B2B-verksamhet. Rent konkret har det inneburit att det är två helt olika organisationer internt som skött service och support på provideo respektive stillbildskameror. Som har helt olika villkor, ambitioner, budget osv för den service de erbjuder.

Ur kundernas synpunkt faller ju det här under kategorin "förklaring, men ingen ursäkt" ... Men bara som en förklaring :)

Om jag har förstått saken rätt har det tagit lång tid att få igenom en ändring på det här, rent organisatoriskt, inom Sony men att det nu, till slut, ändå är på gång.
 
Inte i Sverige ännu!

Som svar på ansökan:

"thank you very much for your application for the Sony Imaging PRO Support.

However, in Europe this service is currently only available in Germany, Austria and Switzerland.
We took down your details and will inform you as soon as we know when your country will be included.


Best Regards
Hendrik Amboss

Sony Imaging PRO Support"
 
Som svar på ansökan:

"thank you very much for your application for the Sony Imaging PRO Support.

However, in Europe this service is currently only available in Germany, Austria and Switzerland.
We took down your details and will inform you as soon as we know when your country will be included.


Best Regards
Hendrik Amboss

Sony Imaging PRO Support"

Vilket framgick på sidan som det länkades till i trådens första inlägg.
 
Vilket framgick på sidan som det länkades till i trådens första inlägg.

Stämmer, men ändå oklart då TS implicit hävdade att Sony Pro Service gällde oss svenskar i Sverige, och uppmanade oss som har tillräckligt många godkända kamerahus att anmäla sig.

Har själv varit väldigt tveksam då jag inte sett eller hört något ifrån Sony Sverige. Är ju även flera större europeiska länder, som tex UK och Frankrike, som Sony inte verkar ha satsat fullt på än gällande den professionella servicebiten.
 
Ni som haft denna service ett tag nu. Hur har den fungerat?

Vad har ni utnyttjat?


Har ni fått några andra saker står att det skulle vara event eller inbjudningar ( gissar på att detta varit dött senaste året)

Vore intressant att veta.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar