martinot
Aktiv medlem
Det som är fel med Sonys prispolitik är att de inte fattat att de är nya i grannskapet om man säger så. Det hör nog till att man får prisa sig in lite. Den självbilden har Sony inte haft som bolag men de har inte fattat att just på systemkameramarknaden är de faktiskt nybörjare, även om de har lärt sig mycket snabbt för det är inte ens tre år sedan de släppte de första A7rna. Men det kanske hänge ihop med att de är stora på andra segment och inte tycker sig behöva be om ursäkt på några plan.
Det kan säkert vara så att Sony är lite Apple-esque. De är stora, klassledande på sina områden och "vet bäst" (och kan därmed göra lite som de själva vill gentemot återförsäljare, och ibland även emot sina kunder).
Sedan så skulle jag inte kalla Sony nya i grannskapet. De är ibland de absolut äldsta och mest etablerade på spegellöst. Gällande "tjockkameror" så har de tack vare upppköpet och arvet ifrån Minolta haft en historia av etablering på fotomarknaden i ca 100 års tid.
Sedan så skulle jag instämma i Martin A. här att Sony verkligen är en stor aktör och spelare att räkna med på fotomarknaden. De är ju den överlägset största och mest dominerande kameratillverkaren inom det spegellösa systemkamerasegmentet - utan konkurrens.
Olympus och Panasonic är bägge klart mindre än Sony (och Fujifilm är en väldigt liten boutique-tillverkare i jämförelse med de andra).
Sony är den dominerande tillverkaren gällande försäljning av spegellösa kamerahus, och ser inte att detta kommer att ändras i framtiden (tror att tom Canon och Nikon kan då det tufft när de väl seriöst ger sig in på denna marknad - men då kan ju ett brett tillbehörsprogram och service vara en avgörande skillnad till deras fördel).
Vad som förvånar mig, då Sony är väldigt duktiga på service för deras kunder som köper deras professionella videoprodukter, är att fotoprodukterna inte alls har prioroterats på detta området.
Service är viktigt för många, men speciellt för de flesta yrkesmänniskor kan det vara en avgörande faktor (oavsett vilka produkter det gäller).