Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen!! PS och LR till bra pris

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte vad vitsen är med oanvänt minne men att maskinen kraschar kanske beror på defekt minnesmodul?

Vitsen är att maskinen inte kraschar ;-)

Ligger han så på gränsen så behövs de bara att nån process behöver lite mer minne som inte finns då dör den. Mer normalt borde vara ett felmeddelande men som sagt, jag kan inte MAC.

ThomasR
 
Vitsen är att maskinen inte kraschar ;-)

Ligger han så på gränsen så behövs de bara att nån process behöver lite mer minne som inte finns då dör den. Mer normalt borde vara ett felmeddelande men som sagt, jag kan inte MAC.

ThomasR

Nej, så fungerar det inte. Om/när RAM blir fullt så kommer operativsystemet att lägga över (swappa) delar av minnet (främst sånt som inte har använts på länge) till hårddisken och låta aktiva processer ta över det frigjorda minnet. Det sker helt transparent från processernas sida, det enda som märks är att saker börjar gå lite långsammare för användaren när man växlar över till ett program som har fått delar av sitt minne utswappat.

Så här fungerar det i alla moderna operativsystem.

Om ett program eller rent av hela datorn kraschar p.g.a. minnet så är det fel på det.
 
En liten fråga.

När jag trycker på CC ikonen uppe i högerhörn (Mac) så står det att jag har en uppdatering på photoshop. Men när jag ska installera står det bara att det inte finns någon internetanslutning.

Någon som vet vad problemet kan vara?

En sak till. När jag startar lightroom så står det att jag har en uppdatering (5.4) men det står det inget om när jag går in på CC ikonen. Varför inte?

Om du har eller har haft en piratversion av LR / PS installerad kan det bli så.

Finns det en ny version? Kolla på Adobes hemsida och jämför med din egen version.
 
I teorin

Nej, så fungerar det inte. Om/när RAM blir fullt så kommer operativsystemet att lägga över (swappa) delar av minnet (främst sånt som inte har använts på länge) till hårddisken och låta aktiva processer ta över det frigjorda minnet. Det sker helt transparent från processernas sida, det enda som märks är att saker börjar gå lite långsammare för användaren när man växlar över till ett program som har fått delar av sitt minne utswappat.

Så här fungerar det i alla moderna operativsystem.

Om ett program eller rent av hela datorn kraschar p.g.a. minnet så är det fel på det.

Okej, så kanske de ska fungera i teorin men vad jag sett under mina år som användare är att pressar du datorn till den gränsen så kraschar den i 9 fall av 10.
De jag tyckte var mest märkligt att det var så stor skillnad i minnesanvändning.
Light's MAC använde ungefär dubbelt så mycket minne som min Windows med samma belastning. (Tyckte min var större)
Vore de nåt knas me minnesmodulerna så borde de rapporteras vid start (BIOS) men de här me MAC är okänd mark för mej ;-)

ThomasR
 
Om du har eller har haft en piratversion av LR / PS installerad kan det bli så.

Finns det en ny version? Kolla på Adobes hemsida och jämför med din egen version.


Jo jag hade ett annat lightroom och photoshop innan från ett annat creative konto installerat på min dator.
Men nu har jag ju en egen prenumeration.

Men detta har inte med att göra att det står att det inte finns någon internetanslutning väl? utan bara varför uppdateringen på lightroom inte dyker upp ?
 
Jo jag hade ett annat lightroom och photoshop innan från ett annat creative konto installerat på min dator.
Men nu har jag ju en egen prenumeration.

Men detta har inte med att göra att det står att det inte finns någon internetanslutning väl? utan bara varför uppdateringen på lightroom inte dyker upp ?

Piratversioner brukar stänga av möjligheten för programmet att kontakta vissa av adobes tjänster som har med aktivering att göra.

I windows är detta enkelt löst genom att man redigerar host filen. Det borde vara samma sak i mac. Radera allt som har med adobe att göra i hostfilen eller vad dess motsvarighet kan tänkas heta för mac.

Om förra installationen var en legitim version skulle jag råda dig att avinstallera bägge versionerna helt och sen installera den nya.
 
problemet är bara att jag inte kan någonting när det gäller att operera i datorn. Så att radera filer hit och dit i olika mappar som jag inte förstår mig på vågar jag inte.

ok så jag kan radera både lightroom och photoshop på min dator och sen ladda ner dom igen från mitt creative cloud konto?
hur blir det med alla bilder och justeringar i lightroom då?
 
Känner mig lite fundersam över detta just nu och hoppas någon har lite koll och kan svara på mina frågor.
Jag tecknade erbjudande för ungefär ett halvår sedan och betalar således 105 kr/mån.
Köpte nyligen en Canon 6D och fick med Lightroom 5 och Premiere Elements 12 på skiva.
Nu är jag osäker på om jag ska fortsätta prenumerera på paketet eller installera programmen jag fick med kameran.
Vad går jag miste om? Photoshop CC såklart och molnlagringen antar jag? Photoshop använder jag i stort sett aldrig, så det klarar jag mig utan.
Går jag även miste om eventuella uppdateringar till Lightroom?
Kan jag avbryta prenumerationen innan ett år har gått?
Hur skulle ni ha gjort?
Handlar ju inte om några jättesummor, men det är ju ändå 1200 spänn per år.
Tack på förhand.
 
Känner mig lite fundersam över detta just nu och hoppas någon har lite koll och kan svara på mina frågor.
Jag tecknade erbjudande för ungefär ett halvår sedan och betalar således 105 kr/mån.
Köpte nyligen en Canon 6D och fick med Lightroom 5 och Premiere Elements 12 på skiva.
Nu är jag osäker på om jag ska fortsätta prenumerera på paketet eller installera programmen jag fick med kameran.
Vad går jag miste om? Photoshop CC såklart och molnlagringen antar jag? Photoshop använder jag i stort sett aldrig, så det klarar jag mig utan.
Går jag även miste om eventuella uppdateringar till Lightroom?
Kan jag avbryta prenumerationen innan ett år har gått?
Hur skulle ni ha gjort?
Handlar ju inte om några jättesummor, men det är ju ändå 1200 spänn per år.
Tack på förhand.

Använd det Lightroom du redan har. Det kan du uppgradera kostnadsfritt ända till version 6 kommer. Så länge Lightroom erbjuds som icke-prenumerationsprogram kommer jag att använda och uppgradera det.
 
Känner mig lite fundersam över detta just nu och hoppas någon har lite koll och kan svara på mina frågor.
Jag tecknade erbjudande för ungefär ett halvår sedan och betalar således 105 kr/mån.
Köpte nyligen en Canon 6D och fick med Lightroom 5 och Premiere Elements 12 på skiva.
Nu är jag osäker på om jag ska fortsätta prenumerera på paketet eller installera programmen jag fick med kameran.
Vad går jag miste om? Photoshop CC såklart och molnlagringen antar jag? Photoshop använder jag i stort sett aldrig, så det klarar jag mig utan.
Går jag även miste om eventuella uppdateringar till Lightroom?
Kan jag avbryta prenumerationen innan ett år har gått?
Hur skulle ni ha gjort?
Handlar ju inte om några jättesummor, men det är ju ändå 1200 spänn per år.
Tack på förhand.

Du skulle kunna lära dig lite skoj i photoshop...
 
Så blev då specialerbjudandena om PS+LR för fn 105 kr/mån ett permanent prenumerationsalternativ, om jag nu förstått det rätt. Dock med 2 GB molnlagringsutrymme istället för 20 GB.
 
Hmmmmm, min CC-Adobe Application Manager för datorn är helt blank. Går inte att använda.
Varför är det så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.