Fortförande ett tidsbegränsat erbjudande, då bör man jämföra med tillfälliga erbjudanden på cs6 i så fall, inte ordinarie pris som var bra mycket högre.
Mycket slarvigt av Adobe i så fall att de inte har samma erbjudande på sina sidor, för som svensk hamnar man ju på deras svenska sida först och främst.
Jag hoppas det kommer bra utmanare till photoshop, men de har en sådan extrem monopol så det är väl inte troligt. Både photoshop, premiere pro och after effects är ju standard idag, så de kan bete sig i stort sett hur de vill.
Den svenska kostar 9.500kr, 9.200kr på Adobe.se, och den engelska kostar 7.500kr på Dustin. De priser man jämför med är de priser som man för betala för alternativen dem dagen man köper (eller hyr) programmet. Man kan i alla fall inte jämföra med erbjudanden som inte finns.
Det är fortfarande erbjudandet i sig som antingen är dåligt eller bra. Om man inte tycker att det är ett bra erbjudande så finns det andra alternativ. Och det är väldigt knepigt om man tidigare ansett sig ha råd med Photoshop för 7.500 plus i alternativet eventuella uppgraderingar under åren. Det är alltså 6 år av prenumeration. Men 105kr är dyrt/dåligt?
Ja, säger man upp abbonnemanget så förlorar man tillgången och då har det varit problem för att man låst in sig för Adobe. Men om man resonerar som så att man med att köpa programmet för att man kan använda det hur länge som helst?
Då är man fortfarande lika "inlåst", avsikten med det sista alternativet är ju att man tänkt fortsätta med Photoshop. Efter sec år så sitter man med samma dator och samma program, men det finns de som uppgraderat under åren. Både dator och programvara, för hastighet och förbättrade funktioner.
Man sitter alltså fortfarande med alternativen med att antingen fortsätta med sin tidigare version, eller uppgradera till en ny ... men man är lika mycket beroende av programmen som när man hyr.
Branschstandard? Ja? Men förväntas det inte då att om man är inne i "branschen" att man följer ned i utvecklingen och även har tillgång till förbättrade och/eller nya funktioner, i alla fall inte sitter fast i föråldrade funktioner?
Men är man mest intresserad av att exportera jpg filer har det alltid funnits bättre alternativ för hobbyfotografen, om man ska se det rent krasst så är det kanske inte alltid nödvändigt att köpa just Photoshop utifrån det behov man har.
Men nu är även LR+PS lättare att motivera för t.ex. personer som mig. För att det är så pass billigt med det här erbjudandet. Skulle jag vara i den situation att jag tidigare köpt licenser så skulle jag se det här erbjudandet som i stort sett gratis.