Annons

Äntligen!! PS och LR till bra pris

Produkter
(logga in för att koppla)
020-0810329 det är till ring och beställ. Supportern har jag tyvärr inte kvar. Den finns på deras hemsida om man lyckas hitta den. Den är väl gömd.

Vill avråda från 200-numret om man vill undvika att lyssna på snabbtalare. 08-numret som anges leder heller inte till någon support eller säljare
 
Det står fel på den svenska sidan som sagt. På engelska sidan framgår att tidigare version inte krävs, och erbjudandet gäller till den sista mars (om de inte förlänger det igen).

Fortförande ett tidsbegränsat erbjudande, då bör man jämföra med tillfälliga erbjudanden på cs6 i så fall, inte ordinarie pris som var bra mycket högre.

Mycket slarvigt av Adobe i så fall att de inte har samma erbjudande på sina sidor, för som svensk hamnar man ju på deras svenska sida först och främst.

Jag hoppas det kommer bra utmanare till photoshop, men de har en sådan extrem monopol så det är väl inte troligt. Både photoshop, premiere pro och after effects är ju standard idag, så de kan bete sig i stort sett hur de vill.
 
Fortförande ett tidsbegränsat erbjudande, då bör man jämföra med tillfälliga erbjudanden på cs6 i så fall, inte ordinarie pris som var bra mycket högre.

Mycket slarvigt av Adobe i så fall att de inte har samma erbjudande på sina sidor, för som svensk hamnar man ju på deras svenska sida först och främst.

Jag hoppas det kommer bra utmanare till photoshop, men de har en sådan extrem monopol så det är väl inte troligt. Både photoshop, premiere pro och after effects är ju standard idag, så de kan bete sig i stort sett hur de vill.

Den svenska kostar 9.500kr, 9.200kr på Adobe.se, och den engelska kostar 7.500kr på Dustin. De priser man jämför med är de priser som man för betala för alternativen dem dagen man köper (eller hyr) programmet. Man kan i alla fall inte jämföra med erbjudanden som inte finns.

Det är fortfarande erbjudandet i sig som antingen är dåligt eller bra. Om man inte tycker att det är ett bra erbjudande så finns det andra alternativ. Och det är väldigt knepigt om man tidigare ansett sig ha råd med Photoshop för 7.500 plus i alternativet eventuella uppgraderingar under åren. Det är alltså 6 år av prenumeration. Men 105kr är dyrt/dåligt?

Ja, säger man upp abbonnemanget så förlorar man tillgången och då har det varit problem för att man låst in sig för Adobe. Men om man resonerar som så att man med att köpa programmet för att man kan använda det hur länge som helst?

Då är man fortfarande lika "inlåst", avsikten med det sista alternativet är ju att man tänkt fortsätta med Photoshop. Efter sec år så sitter man med samma dator och samma program, men det finns de som uppgraderat under åren. Både dator och programvara, för hastighet och förbättrade funktioner.

Man sitter alltså fortfarande med alternativen med att antingen fortsätta med sin tidigare version, eller uppgradera till en ny ... men man är lika mycket beroende av programmen som när man hyr.

Branschstandard? Ja? Men förväntas det inte då att om man är inne i "branschen" att man följer ned i utvecklingen och även har tillgång till förbättrade och/eller nya funktioner, i alla fall inte sitter fast i föråldrade funktioner?

Men är man mest intresserad av att exportera jpg filer har det alltid funnits bättre alternativ för hobbyfotografen, om man ska se det rent krasst så är det kanske inte alltid nödvändigt att köpa just Photoshop utifrån det behov man har.

Men nu är även LR+PS lättare att motivera för t.ex. personer som mig. För att det är så pass billigt med det här erbjudandet. Skulle jag vara i den situation att jag tidigare köpt licenser så skulle jag se det här erbjudandet som i stort sett gratis.
 
Hur är nu vilkoren? Någon som laddat hem rasket utan att ha en tidigare licens? Varför, undrar man, finns det ingen att snacka med på svenska innan man går till skott? Fick snacka med en engelsktalande tjej som försökte slå rekord i att säga så många ord på kortast möjliga tid.

Jag laddade ner i onsdags utan tidigare licenser och det gick bra. 105:- drogs direkt.
 
Den svenska kostar 9.500kr, 9.200kr på Adobe.se, och den engelska kostar 7.500kr på Dustin. De priser man jämför med är de priser som man för betala för alternativen dem dagen man köper (eller hyr) programmet. Man kan i alla fall inte jämföra med erbjudanden som inte finns.

Det är fortfarande erbjudandet i sig som antingen är dåligt eller bra. Om man inte tycker att det är ett bra erbjudande så finns det andra alternativ. Och det är väldigt knepigt om man tidigare ansett sig ha råd med Photoshop för 7.500 plus i alternativet eventuella uppgraderingar under åren. Det är alltså 6 år av prenumeration. Men 105kr är dyrt/dåligt?

Ja, säger man upp abbonnemanget så förlorar man tillgången och då har det varit problem för att man låst in sig för Adobe. Men om man resonerar som så att man med att köpa programmet för att man kan använda det hur länge som helst?

Då är man fortfarande lika "inlåst", avsikten med det sista alternativet är ju att man tänkt fortsätta med Photoshop. Efter sec år så sitter man med samma dator och samma program, men det finns de som uppgraderat under åren. Både dator och programvara, för hastighet och förbättrade funktioner.

Man sitter alltså fortfarande med alternativen med att antingen fortsätta med sin tidigare version, eller uppgradera till en ny ... men man är lika mycket beroende av programmen som när man hyr.

Branschstandard? Ja? Men förväntas det inte då att om man är inne i "branschen" att man följer ned i utvecklingen och även har tillgång till förbättrade och/eller nya funktioner, i alla fall inte sitter fast i föråldrade funktioner?

Men är man mest intresserad av att exportera jpg filer har det alltid funnits bättre alternativ för hobbyfotografen, om man ska se det rent krasst så är det kanske inte alltid nödvändigt att köpa just Photoshop utifrån det behov man har.

Men nu är även LR+PS lättare att motivera för t.ex. personer som mig. För att det är så pass billigt med det här erbjudandet. Skulle jag vara i den situation att jag tidigare köpt licenser så skulle jag se det här erbjudandet som i stort sett gratis.


+1

Well written! :)


/Jocce
 
Du kan ju inte räkna bort momsen, det gälller bara vissa, i så fall får du ju dra bort momsen på 9000 med om d ska bli rätt :) och ditt pris är dessutom för en uppdatering, inte nypris.
Problemet är ju dock att adobe tvingar folk in i detta, man har inget val, sedan är man fast. Det är bara möjligt pga av deras monopolställning.... värre än apple.

Klart man ska jämföra äpplen med äpplen. Men var framgick det om 9000 var inkl moms eller inte?

85 kostar det per månad utan, 105 med, det har stått flera gånger i tråden.

Det är inte uppgradering, de har tagit bort det kravet. Jag köpte prenumerationen rent.

Tvingar? Ingen är tvingad. Även i gamla modellen var man "tvingad" att köpa nytt då och då pga uppdateringarna men då var det svindyrt och "alla" klagade på det.

Behåll en gammal version och prenumerera så har du det bästa från bägge världarna.
 
Fortförande ett tidsbegränsat erbjudande, då bör man jämföra med tillfälliga erbjudanden på cs6 i så fall, inte ordinarie pris som var bra mycket högre.

Vill man ha Photoshop och Lightroom just nu är det förstås de priser som gäller just nu som ska jämföras. Skulle man alltid jämföra priser med tillfälliga erbjudanden som inte längre gäller blir det rätt svårt ;)

CS6 kostar 9490:- (inkl. moms) på Dustin och Lightroom kostar 1240:-. Totalt måste man alltså ut med 10730:- för det paketet, och det tycker i alla fall jag känns mastigt som privatperson. För samma får jag prenumerationen på CC i 102 månader, och då ingår alla uppgraderingar under tiden.
 
Jag tvekade inte en sekund och beställde paketet i förra svängen av erbjudandet. 105 spänn i månaden för fotomjukvarornas top notch är ju en piss i Mississippi. Motsvarar 2 dosor snus eller drygt en lunch på stan. Sedan är det ju klart som korvspad att priset kommer att höjas över tiden men jag tror faktiskt att Adobe kommer att gå fram försiktigt och försöka hålla volymen på antalet prenumeranter uppe.
Framtiden får utvisa om mina tankar stämmer. För närvarande är jag dock supernöjd.

Med den kommande appen för LR plus kombinationen med Revel så är arbetsflödet, flexibiliteten och verktyg för presentation/delning av bilder helt komplett. I min värld.
 
Denna riktigt bra tråd, slutar troligen med att jag hoppar på prenumerationen.......... Ja, ja man får inte vara sämre än att man kan ändra sig.
 
Är nog ingen dum idé. Jag tycker det är ett klockrent erbjudande som gjort att PS är tillgängligt för oss amatörfotografer för en rimlig kostnad utan att behöva fultanka eller skriva in oss på en kurs för att få studentrabatt.

Skulle jag bli arbetslös eller sjukskriven hoppas jag ändå att jag har råd med en kostnad som motsvarar ett par dosor snus varje månad (jag gör av med ungefär tio dosor i veckan,). Har jag inte råd med det har jag troligen större problem än att jag inte längre kan använda Photoshop ...
 
räcker 16GB?

Jag tänker nog skaffa LR + PS för lite över hundralappen/mån innan erbjudandet går ut denna månad.

Men klarar min dator av det?

Jag har en iMac 27" som max kan ha 16GB RAM. Just nu har jag 8GB RAM, och har jag LR + Safari (med flera flikar) + Word igång samtidigt kraschar allt ibland. Och har jag bara LR igång och de andra stängda så kan det i Aktiviteshanteraren trots det stå mellan 6-7 GB i använt minne. Och det har hänt att datorn kraschat även då.

Så jag undrar helt enkelt, och ställer frågan kanske främst till er som har Mac, kommer 16GB att fungera bra ihop med LR+PS och kanske några andra program öppna?
 
Jag tänker nog skaffa LR + PS för lite över hundralappen/mån innan erbjudandet går ut denna månad.

Men klarar min dator av det?

Jag har en iMac 27" som max kan ha 16GB RAM. Just nu har jag 8GB RAM, och har jag LR + Safari (med flera flikar) + Word igång samtidigt kraschar allt ibland. Och har jag bara LR igång och de andra stängda så kan det i Aktiviteshanteraren trots det stå mellan 6-7 GB i använt minne. Och det har hänt att datorn kraschat även då.

Så jag undrar helt enkelt, och ställer frågan kanske främst till er som har Mac, kommer 16GB att fungera bra ihop med LR+PS och kanske några andra program öppna?

Funkar bra med 4GB RAM:..
 
Jag tänker nog skaffa LR + PS för lite över hundralappen/mån innan erbjudandet går ut denna månad.

Men klarar min dator av det?

Jag har en iMac 27" som max kan ha 16GB RAM. Just nu har jag 8GB RAM, och har jag LR + Safari (med flera flikar) + Word igång samtidigt kraschar allt ibland. Och har jag bara LR igång och de andra stängda så kan det i Aktiviteshanteraren trots det stå mellan 6-7 GB i använt minne. Och det har hänt att datorn kraschat även då.

Så jag undrar helt enkelt, och ställer frågan kanske främst till er som har Mac, kommer 16GB att fungera bra ihop med LR+PS och kanske några andra program öppna?

Har du en dator som agerar som du beskriver så bör du oavsett LR eller ej se över den. Det är inte normalt eller vanligt att den kraschar som du beskriver. Kör Skivverktyg och kontrollera disken samt behörigheterna.

Vad det gäller minnet tillsammans med LR så oroa dig inte, bara använd din dator så tar OS X hand om resten.
 
En liten fråga.

När jag trycker på CC ikonen uppe i högerhörn (Mac) så står det att jag har en uppdatering på photoshop. Men när jag ska installera står det bara att det inte finns någon internetanslutning.

Någon som vet vad problemet kan vara?

En sak till. När jag startar lightroom så står det att jag har en uppdatering (5.4) men det står det inget om när jag går in på CC ikonen. Varför inte?
 
Minnestörstig !!

Jag tänker nog skaffa LR + PS för lite över hundralappen/mån innan erbjudandet går ut denna månad.

Men klarar min dator av det?

Jag har en iMac 27" som max kan ha 16GB RAM. Just nu har jag 8GB RAM, och har jag LR + Safari (med flera flikar) + Word igång samtidigt kraschar allt ibland. Och har jag bara LR igång och de andra stängda så kan det i Aktiviteshanteraren trots det stå mellan 6-7 GB i använt minne. Och det har hänt att datorn kraschat även då.

Så jag undrar helt enkelt, och ställer frågan kanske främst till er som har Mac, kommer 16GB att fungera bra ihop med LR+PS och kanske några andra program öppna?

Hmm, nu kan inte jag Mac MEN min Windows burk med 16Gb förbrukar inte minne i närheten av de där.
Gjorde ett test med Opera öppet (20 flikar) Lr5.3 med en RAW fil i framkalla. PS6 med 3 st RAW filer öppna.
Vlc som spelar musik. 96 processer igång. Ingen växlingsfil och jag har över 12 Gb ledigt minne.

Verkar som nåt är tokfel eller så är MAC minneskäkare ;-)

ThomasR
 
Nu vet jag inte vad vitsen är med oanvänt minne men att maskinen kraschar kanske beror på defekt minnesmodul?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.