Annons

Äntligen!! PS och LR till bra pris

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan ju vara så att alla som tecknar sig för erbjudandet i år erhåller ett pris och nästa år får nya prenumeranter ett annat pris. Vi som redan har CS3-CS6 har året ut på oss att anta erbjudandet för 106 kr/mån.






Adobe har redan sagt att eventuella prisjusteringar kommar vara utefter det pris som erbjudandet har idag för att reglera t.ex. inflationen. Beroende på så skulle (säkert teoretiskt) innebära en prisjustering nedåt.




Inte som att de kommer att dubbla eller tripplera priset.
 
Adobe har redan sagt att eventuella prisjusteringar kommar vara utefter det pris som erbjudandet har idag för att reglera t.ex. inflationen. Beroende på så skulle (säkert teoretiskt) innebära en prisjustering nedåt.

Inte som att de kommer att dubbla eller tripplera priset.

För de som tecknar erbjudandet i år. Adobe har inte sagt vilket pris nya prenumeranter får betala när erbjudandet går ut.
 
För de som tecknar erbjudandet i år. Adobe har inte sagt vilket pris nya prenumeranter får betala när erbjudandet går ut.

Spekulationen om de skulle acceptera nya prenumeranter efter att erbjudandet går ut baserades ju på att Adobe sagt att priserna kommer vara kvar på samma nivå. Men jag har inte sett att adobe kommer att ta bort kravet på CS3 efter det här erbjudandet, eller fortsätta med "Photography Program".

Som erbjudandet var från början, där kravet var att man redan har CS3, var ju också tidsbegränsat.

"Photography Program" i sig har väl bara varit ett tidsbegränsat erbjudande?

De har sedan tidigare pris på ett enskilt program för (det dubbla priset) 212/kr mån och hela paketet för 516kr/mån alt. 762kr/mån.
 
Spekulationen om de skulle acceptera nya prenumeranter efter att erbjudandet går ut baserades ju på att Adobe sagt att priserna kommer vara kvar på samma nivå. Men jag har inte sett att adobe kommer att ta bort kravet på CS3 efter det här erbjudandet, eller fortsätta med "Photography Program".

Som erbjudandet var från början, där kravet var att man redan har CS3, var ju också tidsbegränsat.

"Photography Program" i sig har väl bara varit ett tidsbegränsat erbjudande?

De har sedan tidigare pris på ett enskilt program för (det dubbla priset) 212/kr mån och hela paketet för 516kr/mån alt. 762kr/mån.
Jag vet inte om det kommer att gå och teckna programmet för dem som har CS3-CS6 efter kampanjerbjudandet tar slut 31 december, men jag skulle vara förvånad om det inte gick, fast då till ett annat pris.

Så här skrev Adobe i FAQ:en till det ursprungliga erbjudandet:

"Customers who sign up by December 31, 2013 will be able to continue their membership. This price is not a special introductory price for your first year only; it is the standard price for this level of membership. But if you cancel your membership in the future, you will not be able to re-join at this special price."

Det går ju att tolka som om programmet kommer att fortsätta, men dyrare.
 
Länken fungerar, har du problem med att logga in, ladda ner filen eller att installera LR?

Support finns:
020-0810329
08-58536692
http://helpx.adobe.com/se/support.html

Sen har du gratis support på svenska dygnet runt på: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=98 :)

Tack för tipsen. Har försökt att ringa, men mycket strul med att hitta någon kunnig person och det hjälpte bara delvis, vid senaste försöket gick det bara att prata engelska, vilket jag inte kan i detta ämne. Vid ett tillfälle fick jag en mailadress som dom svarar på ca var femte gång.
Du har säkert rätt att det är här på forumen som man får bäst hjälp. Adobe borde sponsra sidan
 
Jag är fortfarande förundrad över varför inte Fotosidan skriver en rad om detta erbjudande i sin nyhetsrapportering. Det är ju verkligen en möjlighet att få två tunga programvaror till ett mycket vettigt pris. Förklaring från någon på FS??
 
Jag är fortfarande förundrad över varför inte Fotosidan skriver en rad om detta erbjudande i sin nyhetsrapportering. Det är ju verkligen en möjlighet att få två tunga programvaror till ett mycket vettigt pris. Förklaring från någon på FS??

Kanske för att Lightroom i Creative Cloud är rena vansinnet. Jag har kontaktat Adobe angående detta men lär väl knappast få något gehör på egen hand. :)

Att köpa en prenumeration på Lightroom - som hanterar ett helt bildarkiv - kan bli fatalt den dag man inte längre har råd att betala sin prenumeration.

Lightroom är inte en produkt som fungerar på prenumerationsbasis. Om Adobe väljer den vägen vågar nog inte ens jag - en av Lightrooms mångåriga ambassadörer - sätta fast mig i programmet utan börja titta på alternativ (som inte finns i dagsläget).

Adobe måste fortsätta sälja Lightroom separat, på traditionellt sätt. I annat fall blir det alltför riskfyllt att använda programmet för att hantera bildarkivet.
 
Kanske för att Lightroom i Creative Cloud är rena vansinnet. Jag har kontaktat Adobe angående detta men lär väl knappast få något gehör på egen hand. :)

Att köpa en prenumeration på Lightroom - som hanterar ett helt bildarkiv - kan bli fatalt den dag man inte längre har råd att betala sin prenumeration.

Lightroom är inte en produkt som fungerar på prenumerationsbasis. Om Adobe väljer den vägen vågar nog inte ens jag - en av Lightrooms mångåriga ambassadörer - sätta fast mig i programmet utan börja titta på alternativ (som inte finns i dagsläget).

Adobe måste fortsätta sälja Lightroom separat, på traditionellt sätt. I annat fall blir det alltför riskfyllt att använda programmet för att hantera bildarkivet.

Vad händer med ditt bildarkiv om du slutar med att använda Lightroom?
 
Kanske för att Lightroom i Creative Cloud är rena vansinnet. Jag har kontaktat Adobe angående detta men lär väl knappast få något gehör på egen hand. :)





Att köpa en prenumeration på Lightroom - som hanterar ett helt bildarkiv - kan bli fatalt den dag man inte längre har råd att betala sin prenumeration.





Lightroom är inte en produkt som fungerar på prenumerationsbasis. Om Adobe väljer den vägen vågar nog inte ens jag - en av Lightrooms mångåriga ambassadörer - sätta fast mig i programmet utan börja titta på alternativ (som inte finns i dagsläget).





Adobe måste fortsätta sälja Lightroom separat, på traditionellt sätt. I annat fall blir det alltför riskfyllt att använda programmet för att hantera bildarkivet.






Nej, det blir inte mer riskfyllt.
 
All strukturering jag gjort av mina bilder i collections försvinner bland annat.

Dessutom; om jag inte gjort om alla bilder till DNG tappar jag alla inställningar och metadata som finns kopplade till mina bilder.

Men om vi bortser från collections, så är det väl bara att konvertera om bilderna till DNG om du känner att det blir för dyrt med LR? Det är ju inte så att det blir för dyrt från en dag till en annan utan att du vet om det.
 
Men om vi bortser från collections, så är det väl bara att konvertera om bilderna till DNG om du känner att det blir för dyrt med LR? Det är ju inte så att det blir för dyrt från en dag till en annan utan att du vet om det.

Det är just därför jag har den synpunkt jag har. Jag beskriver problemet innan det finns på riktigt. Än så länge går det ju att köpa Lightroom separat, utan prenumerationslicens.

Att göra om bilderna till DNG säkerställer bara att inställningarna för alla bilder blir beständiga. All sortering och hantering av projekt och jobb går förlorad. Det senare är en betydande del av varför Lightroom är ett så svårslaget program för en fotograf.
 
All strukturering jag gjort av mina bilder i collections försvinner bland annat.

Dessutom; om jag inte gjort om alla bilder till DNG tappar jag alla inställningar och metadata som finns kopplade till mina bilder.

Det där med collections håller jag med dig om. Kan bli ett problem....
Personligen konverterar jag alla mina bilder till DNG vid importen. Dessutom har jag markerat "Skriv metadata automatiskt till XMP-fil" (har man konverterat till DNG så "bakas" XMP-filen in i bildfilen).
På så sätt sparas ju metadatan både till katalogen och till bildfilen.Tyvärr med två undantag, Collections och History.
Jag tycker ändå att det känns som ett tryggt arbetssätt, skulle katalogen bli korrupt så finns ju den mesta metadatan kvar plus att man kan öppna bilden med all redigering, nyckelord etc i andra program.

Men det här visste du förstås redan.... ;-)

http://thelightroomlab.com/2009/05/the-mega-important-automatically-write-changes-into-xmp-switch/
 
Å andra sidan så kan man ju markera alla bilder i en collection och sedan skriva in namnet på collectionen som ett nyckelord. Då är man ju iaf inte helt lost om olyckan händer eller om man vill kunna sortera bilderna i ett annat program ( som kan hantera/söka nyckelord).

*lite svengelska här....*
 
Enligt mig blir det just det eftersom jag riskerar att inte kunna hantera mitt bildarkiv om jag inte har råd eller av andra skäl inte kan fortsätta prenumerera på programmet.

Det var inte meningen att jag skulle skriva det jag skrev som ett påstående utan det skulle vara en tvekande fråga.

Jag har ju läst de andra inläggen som skrivits också. Som jag tänkte var att om man har, eller är, så pass inne i LR så har man ju en mer långsiktig planering och byte av system hoppas jag att man inte måste göra från en dag till en annan.

Själv så vet jag inte mycket mer än att man kan spara direkt till xml, konvertera til .dng om det skulle vara en fördel så hur svårt, avancerat eller möjligheten att byta program för just att kunna ordna ett bibliotek vet jag faktiskt inte även om jag inte tyckte att det skulle vara riskfyllt. Och de andra alternativen som jag testat som Corels Aftershot ger inte samma möjligheter och t.ex. Rawtherapy är väl inte ens på banan i det här sammanhanget?

Och de få tester som jag gjorde igår så kunde jag bara se att man kunde på bygga upp ett nytt bibliotek genom nyckelorden i andra program, tidsmässigt så har jag bara några hundra bilder... Men all justering av bilderna, framkallningen och så, enda som blev kvar var ju miniatyr bilden som hade samma exponering, beskärning o.s.v.

LR känns för mig som något av en "branchstandard" när man söker efter information.

Det är ju en risk som du beskriver det och det håller jag med om och du är ju förutseende av vad som kan hända.

Men hur ser det ut med övriga program. Finns det ingen möjlighet att på ett någorlunda sätt kunna gå över till ett annat program? Både för sortering och bearbetning. (Som minskar risken.)
 
Efter många försök fick jag mail Adobe om att jag fått en provperiod på LR5. Det följde med info. om programmet och två .exe.part-filer.
Någon som vet hur det skall installeras
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.