Annons

Äntligen!! PS och LR till bra pris

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte konstigt att det går dåligt för idén är den sämsta de någonsin kommit på när detta började så hade jag CS6an så jag skrev till dem och kollade vad som gäller om man helt plötsligt står utan arbete t.ex.

Svaret jag fick var: "Kan du inte betala månadsvis så stängs ditt abonnemang av men du kan alltid starta ett nytt när din ekonomi tillåter detta".

Då vart min följd fråga "Kan man fortsätta använda PS i alla fall? Jag har ju kanske betalat ett fullt program".

Svaret blev: "Du har rätt att använda det så länge du betalt sedan spärras programmet".

Så även om man betalat 12 000:- säger vi och inte kan betala mer så stannar allt, ungefär som om man köpte en bil och var tvungen att lämna tillbaka den bara för att man blir arbetslös..

12000? Det kostar 85kr/mån plus moms, klart billigare än köp. Det är en en lunch med kaffe... i månaden.

Jag vet många som börjat prenumerara, både privat och i tjänsten tack vare detta prenumerationsprogram.

Varifrån har du hört att det går dåligt? Jag har bara hört motsatsen.
 
Du behöver väl bara koppla upp dig var 3e månad för kontroll av programmet (har jag för mig att jag läst), så då bör du kunna använda det i 3 månader efter sedan?


Din biljämförelse är jättebra, men feltänkt. Du köper inte en bil, du kanske leasar den (alt. tar lån på den), om du efter halva leasingtiden inte har råd med leasingavgiften längre, ja då tar de bilen ifrån dig...


Jag personligen tycker detta är en GRYM idé av Adobe, iaf för oss "vanliga döda", detta innebar att jag gick över från att ha kört äldre och / eller inte så lagliga versioner till att köra en laglig version, där uppdateringar fungerar hela tiden osv, detta för en i mina ögon struntsumma varje månad.

Ändå är jag emot att binda upp mig generellt, men detta kunde jag inte motså.



/Jocce

Grejen är att du kan ju inte komma åt ditt arbete om du inte fortsätter att betala. Jag tänker inte skaffa detta. Det är en affärsmodell som bara gynnar Adobe. Och vad fan ska jag med cloud till? Nej tack. Adobe unyttjar helt klart sitt monopol ganska fult.
 
Grejen är att du kan ju inte komma åt ditt arbete om du inte fortsätter att betala. Jag tänker inte skaffa detta. Det är en affärsmodell som bara gynnar Adobe. Och vad fan ska jag med cloud till? Nej tack. Adobe unyttjar helt klart sitt monopol ganska fult.

Kör din gamla CS6 då för 12000kr.

Det är 10 års prenumeration.
 
Filformat

Kan det vara klokt att spara sina filer i ett format som även andra redigerinsprogram kan använda? Så att vi blir så flexibla som möjligt. För privatekonomi går upp och ner. Behöver man då avsluta sin i och för sig förmånliga prenumeration hos Adobe så är kanske gratisprogram som Gimp ett alternativ. Om man bara kan öppna sina filer.

Så vilka filformat skall vi spara i?
 
Kan det vara klokt att spara sina filer i ett format som även andra redigerinsprogram kan använda? Så att vi blir så flexibla som möjligt. För privatekonomi går upp och ner. Behöver man då avsluta sin i och för sig förmånliga prenumeration hos Adobe så är kanske gratisprogram som Gimp ett alternativ. Om man bara kan öppna sina filer.

Så vilka filformat skall vi spara i?

För att du inste ska tappa avgörande arbete måste det vara ett format som klarar att motsvarande photoshops justeringslager med lagermasker.

Tror det blir svårt.

Det är väl bättre att om man inte har eller kan låna photoshop ett tag helt enkelt låta bli, Foto (och dator) är många gånger dyrare än 85kr/månad plus moms.
 
GIMP hanterar väl psd-formatet redan nu. Huruvida alla bearbetningar från PS 'följer med' vet jag inte men du lär i alla fall kunna arbeta med dina filer även utan PS.
 
Grejen är att du kan ju inte komma åt ditt arbete om du inte fortsätter att betala. Jag tänker inte skaffa detta. Det är en affärsmodell som bara gynnar Adobe. Och vad fan ska jag med cloud till? Nej tack. Adobe unyttjar helt klart sitt monopol ganska fult.

Du tänker på molnlagringen som ingår?

Personligen använder jag den inte, OM jag skulle använda den skulle jag absolut INTE använda den som enda kopia av mitt arbete.

Syftar du på formatet så finns det väl ett alternativ att klicka i så den sparar i PSD formatet så man maximerar kompatibiliteten, borde väl gå att öppna i annat program då?

Och som någon redan sa, det tar 10 år att betala i månadskostnaden vad det kostar att köpa programmet löst enligt "gamla" modellen.


Är man nöjd med gamla modellen så finns väl fortfarande CS6 att köpa och använda vilket är valfritt upp till var och en.


Jag var också från början negativt inställd, men när jag såg priset kunde jag inte bli annat än positiv :)


/Jocce
 
De erbjudande jag har sett har varit uppe på 300 kr i mån. Det du talar om är nog ett introduktionspris.
Men hursomhelst - jag var arg till att börja med - men t.o.m. jag ser fördelarna. Så jag är inte så kritisk.
Däremot så vill jag vara flexibel. För jag vet vad det innebär att räkna på varje krona.
Att spara alla lager är en omöjlighet, och inte heller så intressant. Ett år senare så har jag iallafall hittat nya sätt. Men jag vill ha mina råfiler och jag vill ha mina "flat psd" som jag numera övergår till att spara som "flat tiff". Jag vill inte enbart vara hänvisad till att ha färdigredigerade filer som komprimerade jpeg.
Alla omsparningar till jpeg i olika format gör jag alltid ifrån en psd eller tiff fil. Och en sådan fil kan du också fortsätta bearbeta lite utan att förlora i kvalitet. Många av mina bilder har ett sista nondestructive dodge and burnlager och då väljer jag att spara slutversionen utan detta sista lager eftersom det ger mig en flexibilitet som jag vill ha.
Så kan jag öppna mina raw, flat psd, flat tiff i tex Gimp eller Corel. Den flexibiliteten vill jag ha. Eftersom jag är road av att måla digitalt så har jag fler skäl än ekonomiska för att kika lite bredare än att låsa mig till Adobe
 
De erbjudande jag har sett har varit uppe på 300 kr i mån. Det du talar om är nog ett introduktionspris.
Men hursomhelst - jag var arg till att börja med - men t.o.m. jag ser fördelarna. Så jag är inte så kritisk.
Däremot så vill jag vara flexibel. För jag vet vad det innebär att räkna på varje krona.
Att spara alla lager är en omöjlighet, och inte heller så intressant. Ett år senare så har jag iallafall hittat nya sätt. Men jag vill ha mina råfiler och jag vill ha mina "flat psd" som jag numera övergår till att spara som "flat tiff". Jag vill inte enbart vara hänvisad till att ha färdigredigerade filer som komprimerade jpeg.
Alla omsparningar till jpeg i olika format gör jag alltid ifrån en psd eller tiff fil. Och en sådan fil kan du också fortsätta bearbeta lite utan att förlora i kvalitet. Många av mina bilder har ett sista nondestructive dodge and burnlager och då väljer jag att spara slutversionen utan detta sista lager eftersom det ger mig en flexibilitet som jag vill ha.
Så kan jag öppna mina raw, flat psd, flat tiff i tex Gimp eller Corel. Den flexibiliteten vill jag ha. Eftersom jag är road av att måla digitalt så har jag fler skäl än ekonomiska för att kika lite bredare än att låsa mig till Adobe

Då är det löst. Lägg ner photoshop så slipper ni verktyg, prenumeration och Adobe och kommer alltid åt filerna samt sparar pengar.
 
De erbjudande jag har sett har varit uppe på 300 kr i mån. Det du talar om är nog ett introduktionspris.
Men hursomhelst - jag var arg till att börja med - men t.o.m. jag ser fördelarna. Så jag är inte så kritisk.
Däremot så vill jag vara flexibel. För jag vet vad det innebär att räkna på varje krona.
Att spara alla lager är en omöjlighet, och inte heller så intressant. Ett år senare så har jag iallafall hittat nya sätt. Men jag vill ha mina råfiler och jag vill ha mina "flat psd" som jag numera övergår till att spara som "flat tiff". Jag vill inte enbart vara hänvisad till att ha färdigredigerade filer som komprimerade jpeg.
Alla omsparningar till jpeg i olika format gör jag alltid ifrån en psd eller tiff fil. Och en sådan fil kan du också fortsätta bearbeta lite utan att förlora i kvalitet. Många av mina bilder har ett sista nondestructive dodge and burnlager och då väljer jag att spara slutversionen utan detta sista lager eftersom det ger mig en flexibilitet som jag vill ha.
Så kan jag öppna mina raw, flat psd, flat tiff i tex Gimp eller Corel. Den flexibiliteten vill jag ha. Eftersom jag är road av att måla digitalt så har jag fler skäl än ekonomiska för att kika lite bredare än att låsa mig till Adobe

300 kr / mån är väl för HELA creative Cloud paketet? Eller en större del iaf.

"Intropris" för Photoshop CC + Lightroom ligger på 106 kr / månad, INK moms, har för mig att standardpriset är 212 kr / mån för samma kombo INK moms...detta är om man INTE har licens sedan innan.

Men som redan nämnts, vill du inte vara bunden till Adobe och PS så är det bara jobba i annat format och program från början.


/Jocce
 
300 kr / mån är väl för HELA creative Cloud paketet? Eller en större del iaf.

"Intropris" för Photoshop CC + Lightroom ligger på 106 kr / månad, INK moms, har för mig att standardpriset är 212 kr / mån för samma kombo INK moms...detta är om man INTE har licens sedan innan.

Men som redan nämnts, vill du inte vara bunden till Adobe och PS så är det bara jobba i annat format och program från början.


/Jocce

Tack Jocke! Goda nyheter för mig. Jo jag har illustrator också, det är väl därför jag är för högt i pris i mina tankar.
 
Kan det vara klokt att spara sina filer i ett format som även andra redigerinsprogram kan använda? Så att vi blir så flexibla som möjligt. För privatekonomi går upp och ner. Behöver man då avsluta sin i och för sig förmånliga prenumeration hos Adobe så är kanske gratisprogram som Gimp ett alternativ. Om man bara kan öppna sina filer.

Så vilka filformat skall vi spara i?

Spara som TIFF 16-bitar. PSD adderar inget mervärde.
 
Tack för svaret Alfin. Då är det lugnt och fint för min del :eek:) Sparas redan i tiff16bitar.

Lite off topic.......en sida av Adobes val är troligen att de kommer att driva på utvecklingen ännu snabbare nu. Så de som väljer prenumeration hamnar antagligen på ett snabbtåg.
 
Det var så mycket negativt här, Adobe gör en jätteprissänkning och byter från köp till hyra...och sänker priserna en gång till...och många klagar på det!

Det är helt sant, men samtidigt når det även till mitt lilla amatörhörn, många idéer om andra program. Vilket får mig till att tro att utvecklingen går ifrån en totaldominans av Adobe.
Samtidigt så var det diskussionen i detta forum som upplyste mig om detta erbjudande. Bra, utmärkt!
 
Det är helt sant, men samtidigt når det även till mitt lilla amatörhörn, många idéer om andra program. Vilket får mig till att tro att utvecklingen går ifrån en totaldominans av Adobe.
Samtidigt så var det diskussionen i detta forum som upplyste mig om detta erbjudande. Bra, utmärkt!

Jag körde Corel förut men inte så många andra gjorde det så jag slutade.

Och för lite smålir finns det massor med bra gratisprogram.

Men Photoshop/Adobe är mer eller mindre branschstandard sedan länge, nog mer nu än tidigare. Lättare att hitta och få hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.