Palletheking
Aktiv medlem
Jag tittade lite på Nikons nya 18-135 och dess specar, med viss besvikelse till en början, eftersom jag länge önskat att Nikon skulle släppa ett korttele med afs o vr. Sen slog det mig att det här kan komma att bli en av Nikons mest sålda gluggar någonsin. Omfånget är perfekt för allt i ett. Visserligen har Nikon sin 18-200 men den verkar ha en del brister både hanteringsmässigt och bildkvalitetsmässigt. 18-135 däremot verkar som en dröm i hantering. Den har afs, 45 cm närgräns över hela omfånget och innerfocusering med konstant längd. Ljusstyrkan är väl sådär men kanske istället borgar för bildkvalitet. Dessutom verkar den vara gediget byggd med sina 745 gram, sannerligen ingen plastbit. Om den optiskt skulle vara jämförbar med min förra 18-70 så blir det här garanterat mitt nästa inköp. Under sommaren så har jag upplevt vissa besvär med att ständigt kånka på D200 med 17-55, 70-200, 50, 105mm. Om den håller rent optiskt så måste det här vara bland det bästa som Nikon släppt på objektivsidan, till som det verkar, rimligt pris.