Annons

D300, 40D, eller A700

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart, det säger sig väl själv? Är kvantitet ett fult ord?
Ett större utbud måste väl vara positivt för köpare som letar unika tillbehör, speciellt om man önskar att åka och titta på t ex objektivet innan köp ist för att få det fraktat via posten på "vinst och förlust".
Sony har nog fler tillbehör som erbjuder funktionalitet som är "unik" för systemet jämfört med Nikon och Canon. Varken Nikon och Canon har ju t.ex. överhuvudtaget något stabiliserat objektiv som är ljusstarkare än f2, och få med ljusstyrka f2.8, medan alla såna objektiv blir stabiliserade på A700an.

Personligen tycker jag att tredjepartsobjektiv ofta känns intressantare för Sony än för andra system pga stabiliseringen, även om utbudet i mängden glas säkert är större för både Nikon och Canon. Begagnat är jag i regel mer skeptisk till då 12 mp sensorer har sprungit ifrån många objektiv som var bra på film eller 6 mp sensorer, så det är svårare att bedöma hur mycket av det som finns där ute som är värt att skaffa.

Nikons införande av FF-sensorer har ju även börjat avslöja optiska fel i relativt nya objektiv som Nikon 70 - 200mm VR, medan en senare design som t.ex. Tamron 70 - 200mm f2.8 inte finns stabiliserad för Nikon.
 
Senast ändrad:
Sony har nog fler tillbehör som erbjuder funktionalitet som är "unik" för systemet jämfört med Nikon och Canon. Varken Nikon och Canon har ju t.ex. överhuvudtaget något stabiliserat objektiv som är ljusstarkare än f2, och få med ljusstyrka f2.8, medan alla såna objektiv blir stabiliserade på A700an.

Jomenvisst finns f2 (IS/VR), men till vilket pris...

Canon EF 200/2L IS USM
Nikon AF-S 200/2G IF ED VR

Hoppar vi upp och tittar på nästa steg i toppsegmentet ser vi att det o-stabiliserade Sony-objektivet...är dyrare? Vart tog den fördelen vägen nu då?

Sony AF 300/2,8 G SSM ca 87 KKR
Canon EF 300/2,8 L IS USM ca 52 KKR
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR ca 45 KKR

På kanske mer "konsumentvänliga" objektivet 70-200

Sony AF 70-200/2,8 G SSM ca 23500
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 22200
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR 20900

Sony utan stabilisator dyrast igen...priser från Cyberphoto.
 
Jomenvisst finns f2 (IS/VR), men till vilket pris...

Canon EF 200/2L IS USM
Nikon AF-S 200/2G IF ED VR
Jag skrev ljusstarkare än f2... vanliga objektiv som 50mm f1.4 eller 85mm f1.4 har inga stabiliserade motsvarigheter hos varken Canon eller Nikon.


Sony AF 300/2,8 G SSM ca 87 KKR
Canon EF 300/2,8 L IS USM ca 52 KKR
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR ca 45 KKR

På kanske mer "konsumentvänliga" objektivet 70-200

Sony AF 70-200/2,8 G SSM ca 23500
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 22200
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR 20900

...priser från Cyberphoto.
Om man planerar lägga 45ksek+ på ett långt ljusstarkt tele håller jag med om att Canon och Nikon är vettigare system, annars blir dock system med stabilisering i huset lätt mer prisvärt.

För stabiliserade 70 - 200 mm f2.8 objektiv finns det t.ex. tre alternativ för Sony, både Sigma och Tamron ligger runt 7000:-, men endast ett alternativ vardera för Canon och Nikon vilka båda ligger runt 20000:-

(även Sonyobjektivet är 3000 - 4500:- billigare på Fotovideo resp Japan Photo, men folk som vill svartmåla Sony i jämförelser väljer förstås alltid att kolla priser på Cyberphoto som t.o.m. är dyrare än Sony Style).
 
Senast ändrad:
...
Hyfsat med bilder i sek med sina 5 tror jag det är.. det rasslar bra då serier avlossas...hehe....
...
Du minns rätt, A700 klarar 5 bilder/sekund. Och den klarar att köra i den farten ohyggligt mycket längre än någon annan kamera på marknaden. De andra brukar börja hacka efter 20-30 bilder, och ibland efter mycket färre. De snabbaste av de senaste modellerna från Nikon och Canon kan ibland klara 70-100 bilder i sträck, men enbart Sony A700 klarar att köra med 5 b/s tills minneskortet tar slut (givetvis förutsatt att detta är snabbt nog - minst 300X, och har UDMA). Någon roade sig med att testa detta, och A700:an klarade av att rassla iväg 6.500(!) bilder i sträck utan att hicka! Vederbörande klagade över att han fick ont i avtryckarfingret (fjärrutlösare med låsning rekommenderas), och att minneskortet blev glödhett (och förmodligen även kameran).


Också jag skulle vilja råda till att du överväger ifall du verkligen behöver byta system. Fast det är klart, du ville ju ha högre seriebildshastighet, och det får du förstås ifall du byter till någon av de tre modeller som du tittar på.

Du undrar hur stor betydelse det har med att bildstabilisering i kamerahuset, dvs att få bildstabilisering till ALLA objektiv, även makroobjektiv eller ljusstarka som 1,4-objektiv? Vill svara med en motfråga - hur angelägen är du att skaffa bättre objektiv än kitobjektiven - för att få bättre skärpa? Överväger du detta, så måste ju AS/SSS i huset vara en självklarhet. Detta gör att man får väsentligt fler skarpa bilder, helt enkelt. Själv skulle jag inte överväga att som huvudsystem använda ett som saknar antiskak i huset (är flersystemanvändare). Vilket i princip betyder Pentax, Minolta/Sony eller möjligen Olympus.
 
*pust*.. det blir inte lättare det här.. :)
Jag får nog ta ännu en tur till mediamarkt och klämma lite mer på kamerorna. Förra helgen tillbringade jag strax över en timma vid kamerahyllan och klämde och kände.

A700 växer i mina tanker..till min frus absoluta förtret, hon var rätt nöjd när jag sist hade varit på mediamarkt och i princip bestämmt mig för d300, hon tänkte nog att äntligen blir det slut på tjatet, men icke! :D

Pentax/Samsung är inte intressant för mig för att jag tycker inte kameran sitter skönt i mina händer helt enkelt plus att jag vill ha bättre seribildshastighet. Det betyder inte på något sätt att jag inte tror kameran tekniskt och bildmässigt skulle duga för mig för det tror jag absolut(förutom just bps, men det viktigaste för mig är känslan och den vill inte riktigt infinna sig med pentaxen.

Ingen som bor i närheten av Vårgårda som vill låta mig klämma lite på deras A700?

En liten fråga till, hur är det med begagnade teleobjektiv 300 och uppåt till Sony/Minolta, vet inte alls vad som tillverkats eller tillgången på sådana.
 
Senast ändrad:
Här är lite ifrån Cyberphotos optikurval som exempel. Men alla optiker finns ju sedan billigare ofta på andra platser...Cyber är ju rätt dyra...

http://www.cyberphoto.se/pri_lens.php?ArticleIDGroup=&MF=13&objtype=373&subMF=999&sortera

Och beg finns ju då och då givetvis.....

Jag har ett Sigma 400 mm APO 5,6. samt Minolta "Big Beercan" 75-300 mm och då ett lätt smidigt Minolta 100-200 4,5 som är även det mycket fin optik..

Alla beg ..

Vad jag kommer skaffa vilket du snudd väl får med i samma pengar som bara en D300 kostar om du väljer Sony A700 för under 7 tusen är Tamron 70-200 2,8.... Det är lite talande det.... Och detta är då flong nya grejer med fulla garantier.... Inget beg..... Till detta skaffar du sedan ett Tamron 17-50 2,8..

Då har du mycket bra basoptik med bra ljuskänslighet samt skarp sådan... och som stabiliseringen finns där som du vet alltid..


Sedan gör du som vi andra gör.Och lite för det också är skoj.... Söker godbitarna ifrån förr.. :))

Och gör små klipp här o var för vettiga pengar... Samt ev med tiden skaffar batterigreppet till A700án. Det är inga leksaker det .. Be dom ta fram ett då du kollar kameror och be dom montera det så hajar du vad bra grepp är med kvalitetsfeeling.....


Med Sony får man dessutom den klart levande bidtypen som jag anser dom vara ledande med.....
 
Är det någon av kamerorna som sticker ut vid användning i kyla, alltså neråt -15 och även lägre?
Är ofta uppe i norr och jag råkar älska kyla av någon anledning. Min pentax har hängt med i åtminstånde -15 utan mer problem än att AA batterierna får jäkligt kort batteritid. Jag fick ta ut dom ur kameran undertiden jag promenerade och hade dom i en påse innanför alla kläderna, då fungerade det bättre men inte superbra.
Sen är det ju lite lurigt med kondens, får ju passa sig med andningen i kamerans närhet. :)
 
Så blev det en A700 tillslut, beställde från england idag med tamrons 17-50 2,8 och batterigrepp å extrabatteri. Blir nog bra..
 
Så blev det en A700 tillslut, beställde från england idag med tamrons 17-50 2,8 och batterigrepp å extrabatteri. Blir nog bra..

Jag är för lat, så jag frågar dig istället för att titta i upp det själv:
Hur mycket gick det på totalt? Hela paketet alså...
 
"Så blev det en A700 tillslut, beställde från england idag med tamrons 17-50 2,8 och batterigrepp å extrabatteri. Blir nog bra.."

Måste fråga, funkar den gluggen till fullformat?
Eller det kanske finns 2 olika 2,8 17-50..

Grattis till en fin kamera i alla fall
 
Grattis till en fin kamera....

Och finner du ingen som vill sälja ett 2,8 tele billigt så sök efter ett Minolta 75-300 "Big Beercan" objektiv så har du ett bra objektiv för fota i alla fall då ljuset är bra.....
 
Senast ändrad:
Grattis till en fin kamera....

Och finner du ingen som vill sälja ett 2,8 tele billigt så sök efter ett Minolta 75-300 "Big Beercan" objektiv så har du ett bra objektiv för fota i alla fall då ljuset är bra.....

eller ett Minolta 75-300 version "NEW" levererar också otrolig bra skärpa i även grådaskig väder som i Shanghai Grand Prix
 
Har skaffat mig ett beercan så länge, har ju ingen kamera än men provade det lite idag med morfars a350 å det verkar ju riktigt trevligt. Ska bli kul när kameran kommer, när den nu kommer eftersom dom hade saldofel i lagret så den är ju restad nu...*suck*
 
Sony har nog fler tillbehör som erbjuder funktionalitet som är "unik" för systemet jämfört med Nikon och Canon. Varken Nikon och Canon har ju t.ex. överhuvudtaget något stabiliserat objektiv som är ljusstarkare än f2, och få med ljusstyrka f2.8, medan alla såna objektiv blir stabiliserade på A700an.

LOL

Vilket struntprat, Sonys system är bråkdelen av Canons eller Nikons för den delen. Det gäller både nytt, begagnat, kvantitet per modell tillverkad och antal modeller.

Allt beror inte på stabilisering i huset faktiskt.
 
Jag är för lat, så jag frågar dig istället för att titta i upp det själv:
Hur mycket gick det på totalt? Hela paketet alså...

Jag får ursäkta att jag inte svarat, jag har missat detta inlägget.
Jag gissar att du själv kollat upp det nu.. men hursomhelst, det gick på 15000:- inkl. frakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.