Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen - Adobe Photoshop Album

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Har precis tagit mina första trevande steg i Adobe Photoshop Album.
Mina första intryck är att detta utan tvekan är det mest kompletta verktyget för att organisera sina bilder digitalt. Det innehåller massor av funktioner, inga revolutionerande nyheter, men allt är samlat i ett program. Det går snabbt att organisera ett gäng bilder i en kategori och lika snabbt att visa/söka efter bilder.

Funktionen för att redigera bilder är något begränsad men fungerar bra om man bara vill ändra tex kurvor eller kontrast och färg. Man saknar dock att inte kunna välja/markera ett visst område i bilen, alla ändringar utförs på hela bilden. Men kopplingen till Photoshop finns på flera ställen.

Det enda jag saknar är funktionen för att visa flera bilder i fullskärm på ett enkelt sätt, som man kan göra i tex AcdSee. Men det beror nog på att jag inte hittat funktionen ännu.
Sen är programmet lite långsamt på min dator (1 ghz, 256 mb ram), det tar ett par sekunder att få visa bilden i fullskärmsläget.

Att programmet innehåller en funktionen för att bränna bilder på cd men samtidigt behålla en tumnagel i arkivet "online" är ju kalas.

En del "roliga" funktioner följer det också med, tex att göra en kalender eller en fotobok.

För utskrift kan man välja mellan flera standardiserade storlekar eller sätta storleken själv. Fler bilder på samma papper är inga problem.

Kan rekomendera er som har mycket bilder digitalt och känner att ni inte har någon riktigt ordning på dem att ta en titt på detta program. Ni kommer säkert inte att bli besvikna även om det finns program som kan alla dessa delar idag, dock inget (som jag vet) som kan alla.

/Stefan

minafoton.com
 
Adobe Photoshop Album

Jag hängde på låset och fick hem detta nya program i förra veckan.
Det innehåller en massa trevliga ingredienser,men det finns rätt många begränsningar. Dessutom är dagens programmakare förtjusta i att göra en massa funktioner automatiska och "lätta för användaren", vilket resulterar i att man tappar kontrollen över vad som sker.
Innan ni eventuellt rusar iväg och köper programmet - efter att ha läs de positiva förhandsrecensionerna - kan det kanske vara klokt att följa snacket på deras FORUM:
http://www.adobe.com/support/forums/main.html

Där finns det mycket kritik och man ser vilka problem som kan kollidera med de egna behoven.

janf
 
Har kört programmet ett par timmar och det verkar lite "instabilt".
Till exempel så går man in och editerar en bild, antingen via "Fix tool" eller via Photoshop, så skapas en ny fil xxx_edited.jpg där xxx är orginalnamnet.
Nu visar PS Album den nya filen, den gamla (xxx.jpg) är försvunnen. Försöker man lägga till den igen från filstrukturen, så säger den att filen finns redan!!??
Verkar som det skulle behövas en 4-5 service packar innan produkten går att använda.
 
Jag har letat, men hittar inget info om vilka filformat P-shop Album stöder. Funkar det med Nikon NEF?
 
Egendomlig "skärpeförändring"

Hittills har jag ägnat mest tid att katalogisera bilder som ligger i olika bibliotek.
Igår tog jag tiotalet nya bilder och tryckte: File/Photos/From Files.
Sedan klickade jag på dem en efter en för att beskära m.m. Då trodde jag först till min fasa att samtliga var oskarpa! Tills jag begrep att bilden först är oskarp och att det sedan tar ca två sekunder innan skärpan kommer! (Ungefär som ett dia i en projektor med autoskärpa.)

Förklara det den som kan!
 
Re: Egendomlig "skärpeförändring"

janf skrev:
Tills jag begrep att bilden först är oskarp och att det sedan tar ca två sekunder innan skärpan kommer! (Ungefär som ett dia i en projektor med autoskärpa.)

Förklara det den som kan!
Det är likadant i Nikon Browser och en del andra program. Fotostation visar bilderna skarpa medelbart, däremot verkar visningen vara inställt på lägre antal färger. Men hellre det, då jag bara använder Fotostation för att hålla ordning på bilderna. Det tar för lång tid att vänta på skärpan, bara irriterande.
Om Photoshop Album funkar så blir det inget köp för mig...
 
Re: Re: Egendomlig "skärpeförändring"

Calle S skrev:
Det är likadant i Nikon Browser och en del andra program.

Anledningen till min förvåning är att jag bara haft erfarenheter från ACDSee - som levererar skarpa bilder direkt.

(ACDSee har sina tekniska problem och det var därför jag hoppades på PSA.)

=Ny delrapport om erfarenheter i PSA=
De enkla standard-"fixarna": Crop, Red Eye Removal, Auto Color, Auto Levels, Auto Contrast och Sharpen fungerar förvånansvärt bra ("clona " finns inte med). Vill man justera de automatprocuderade värdena så finns det skjutreglage att jobba med.
När de inte räcker till är det bara att klicka på "Edit with" så startar det avancerade bildbehandlingsprogram som man valt för detta ändamål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.