Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen! Återvunnet fotosug!

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Se där - dagen kom!

Jag blev nu sugen på att köpa mig en kamera ånyo. Sålde min D50 som jag haft sedan tidigt 2006, men som jag sålde då intresset stack all världens väg (+ att jag ansåg mig klara mig med en ixus tills vidare. Nåja.)

Vill nog gärna ha en Nikon igen. Fast det är inte ett måste. Jag vill däremot ha en LITEN systemkamera, men som ändå fotar i det vanliga fotoformatet (alltså ej Olympus etc.). Nikons menyer och dess kvalitet har jag gillat sedan tidigare.

Klurar på nytt eller beggat. Tänkter mig lilla D40X eller D60, eller kanske nya D3000 med någon liten 18-55 med eller utan VR.

Har det hänt mycket med ISO-egenskaperna på dessa rackare? Vill kunna köra på ISO-Auto och slippa tänka på det. Resten bli manuellt. På D50'n var bildernas kvalitet märkbart sämre redan vid ISO 800, ja vid 400 på vissa bilder, så där körde jag helt manuellt.

Hur ser konkurrenternas sortiment ut? Hur är Sonys nya 3XX-serie (större kanske?) och Canons 450D, eller 500D? Vilka är för, resp. nackdelar. Men som sagt - lutar åt Nikon igen. =)

Tar gärna lite tips. Kan ju som sagt hantera större kameror, men vill ha något litet och smidigt. Var egentligen inne på en vassare kompakt, men de är inte riktigt så bra som jag vill - än. Hehe..

Tack på förhand!
Fredde

Grattis Till fotosuget.

...men av det bristande engagemanget i tråden kan jag bara utläsa följande något tråkiga resultat: Du får helt enkelt läsa själv i alla de hundratals trådar som finns i ämnet.
Sorry.

Apropå inspiration så lär Jack London ha sagt: "Inspiration är inget som kommer till dig av sig själv. Du måste ut och jaga den med en påk".

Lycka till!

Den beskrivning låter ju som det skulle kunna passa ganska väl in på Olympus Pen eller Panasic GF1. Men tydligen fanns det någon hangup på formatet.

Krasst sett borde du kunna croppa bilder till önskat format och fortfarande få vassare bildkvalite än en kompakt.

Men om det nu inte är ett alternativ tror jag nya D3000 med 18-55 VR kan funka rätt så bra.

Men de där rackarna är ju skitdyra, väl? Pennan går väl på 8000-9000 och det är då inga pengar jag lägger för en design, även om själva kameran är bra. Nja..

/fredrik

Kanske att Canon S90 kan vara något annars? Bildmässigt kan den nog ge rätt så bra kvalité, sett till objektiv, bildstab. och sensor (för att vara kompakt såklart).

Själv skulle jag nog tyvärr få svårt att ge upp möjligheten till kort skärpedjup. D3000 tillsammans med VR-kitet och ett fast 35/1.8 tror jag man kan ha väldigt mycket kul med!

Och visst är prislappen för m43-kompakterna rätt så rejäl idag - det kostar alltid med bleeding edge. Men det ska bli väldigt spännande att se hur det området utvecklas på några års sikt!

D3000 verkar passa dig bra baserat på din beskrivning.

Det verkar som om ISO-egenskaperna har förbättrat, men D50 hade vad jag förstått rätt bra egenskaper trots allt.

I alla fall, en D90/D300 ligger väl ca 1.5 stop högre än D80 i brus och dynamiskt omfång. Gissar att D3000 är där också. En rätt stor skillnad alltså.

Det finns någon sajt, kommer inte ihåg vilken, där du kan jämföra testbilder tagna vid olika ISO-tal med olika kameror.

D3000 är bra. Kan du hitta en D60 beggad så har du råd till en 35F/1.8 också - detta gör mer än skillnaden mellan D60 och D90 i brusmängd... :) 2Ev mindre brus på 35mm!

Länken är nog ImagingReview, där man kan jämföra två kameror i fullformatsbilder sida/sida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar