Annons

Ännu en " vad gör jag för fel" tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

YippieKaey

Medlem
Hej, tog en bild som jag tyckte var fin idag. Men oftast när jag fotar nattetid så blir det kornigt och lite grusigt, även om jag editerar och så. Lägger upp bilden här så får ni kika själva.

Det jag saknar är alltså den där glasklara skärpan man kan få när man fotar i bättre ljus. Bilden är tagen med 100 ISO och slutartid på 1 sekunder. Är det något med bländardjupet som gör att det blir så?
 

Bilagor

  • Liljeholmspark1 V1.jpg
    Liljeholmspark1 V1.jpg
    136.6 KB · Visningar: 402
Lite mer info är önskvärt. Kamera, objektiv, bländare, stabilt stativ, uppfälld spegel (beroende på kamera), trådutlösare alt självutlösare?
Har du 'brusreducering för lång slutartid' aktiverat? Vet dock inte om det används redan vid 1 sek.
 
Sorry! Canon EOS 760D på fast stativ. Självutlösare på stabilt stativ. Brusreducering för lång slutartid vet jag inte, men det har jag väl antagligen inte då. Uppfälld spegel vet jag heller inte vad det är. Är väldigt mycket nybörjare. Tack för ditt svar!
 
Prova nästa gång med alternativa tagningar där du testar exempelvis underexponering, annan vitbalans. De flesta kameror har detta inbyggt om du vill slippa manuella lägen, fast manuellt är bra att testa i nattbilder. HDR är en annan sak som du kan testa. Bilden du lagt in ser aningen överexponerad ut. Men just gatlampor är luriga...
 
Sorry! Canon EOS 760D på fast stativ. Självutlösare på stabilt stativ. Brusreducering för lång slutartid vet jag inte, men det har jag väl antagligen inte då. Uppfälld spegel vet jag heller inte vad det är. Är väldigt mycket nybörjare. Tack för ditt svar!

Om du inte fäller upp spegeln innan du exponerar kan vibrationerna när spegeln fälls upp ge upphov till oskärpa. Ett sätt att fälla upp spegeln innan exponering om kameran inte har någon speciell funktion för det är att gå över i Live View innan du exponerar.

Skulle dock tänka mig att du skulle använda lite mindre bländaröppning för att få större skärpedjup så kanske byggnaderna i bakgrunden blir lite skarpare.

Ett annat problem som du inte kan göra så mycket åt är vind, Det kan få träd och kanske till och med lyktstolpar att svaja lite vilket kan ge rörelseoskärpa vid långa tider. Även om du inte kan göra så mycket åt vajande träd kan du se till att sådant som inte svajar att bli skarpt genom att använda ett stabilt stativ eller hjälpa ett redan stabilt stativ att bli stabilare genom att hänga något tungt under det så att det står stabilare i vinden.
 
Ett tips om du har ett objektiv med inbygd stabilisering är att se till att stänga av stabiliseringen när du använder stativ.

Är stabiliseringen igång så kan objektivet försöka stabilisera hela tiden och är då objektivet redan stilla vilket det bör vara när du använder stativ så kan det också påverka bilden negativt.
 
Vad är bländaren?
Hur långt är objektivet?
Är bilden beskuren?

Har du ökar exponeringen eller lyft skuggorna efteråt?

Har du beskurit så att du ser mer av bruset p.g.a. det?


Parkeringen verkar ligga på ett avstånd, 100-150m?
Kan vara svårt att sätta skärpan på ett sånt avstånd och sedan klippa ur bilden och fortfarande uppleva att den är skarp. Telebojektiv? Är bländaren tillräckligt liten för att ge ett tillräckligt skärpedjup?
 
Jag tycker "mörkerfoto" i urban miljö nästan är bättre än dagtid.

Tycker att din bild skulle bli bättre om du minskat exponeringen ett par steg. Tycker inte riktigt det ser ut som skakningsoskärpa utan det verkar som om fokus inte riktigt ligger spik på. Ihop med överexponerade gatlyktor så "blöder" ljuset ut.

Det ställer höga krav på optiken och litet beroende på brännvidd kan det vara idé att använde en bländaröppning man vet är tokskarp.

Man man ska inte räkna med att varken exponeringsautomatik eller autofokus fungerar som tänkt.

Bäst alltså att köra helmanuellt och laborera med exponering och fokusering. Kameran försöker exponera bilden som om det vore en badstrand med palmer och det blir inte bra. Jag kör ofta i A-läget, ställer bländaren och ställer ständigt om exponeringskompenseringsratten.

Du kan ju ta massor av bilder när du har kameran på stativ och titta på dem direkt eller i datorn efteråt.

Fokus kan vara problematiskt. DSLR-kameror är konstruerade rätt mycket ikring sitt autofokussystem och varken objektiv (zoomars fokuspunkt varierar ofta med brännvidden och den manuella ringen har ofta helt fel utväxling för att det ska kännas bra) och mattskivan är inte alls tänkt för manuell fokusering. Live view kan vara bättre, ofta kan man förstora bilden på bildskärmen så att det är lätt att se en gatlykta eller vad det nu är. Men rör inte zoomen sedan du hittat skärpan. Spegellösa kameror har ofta t ex "focus peaking" som gör det lätt att hitta.

Om jag fotograferar stjärnhimlen så föredrar jag helmanuella objektiv där jag vet exakt var oändlighetsläget finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.