J O Härnström
Aktiv medlem
Självklart hade fotografen ett syfte med att klona bort kameran ur bilden.
Det är bara blåögt att tro något annat.
Det är bara blåögt att tro något annat.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Magnus, Alf, tack för tänkvärda och bra inlägg i denna annars ofta mycket infekterade debatt. Givetvis är en bild alltid en tolkning, även när den inte är tekniskt manipulerad. Det kan räcka med att rikta kameran åt ett visst håll för att därmed utesluta saker som kan anses väsentliga för sammanhanget. Därför kan jag tycka att det är fånigt när det gnälls om att fotografen klonat bort en detalj som egentligen är oväsentlig, men att fotografen därför plötsligt anses vara en skurk bara för att det handlar om bildbehandling, till skillnad från all annan informationsbehandling.
All beskrivning av verkligheten som man inte ser med egna ögon är på något sätt behandlad av avsändaren. Utvald, vinklad, beskuren, förskönande, svartmålande, och så vidare.
Eftersom Fotosidan inte har uppmärksammat nyheten än (vad jag kan se) tvingas jag länka till konkurrenten:
http://www.kamerabild.se/nyheter/foto/fotografer/prisbel-nt-fotograf-sparkad-efter-manipulation
Tidigare Pulitzerprisvinnaren och AP-fotografen Narciso Contreras har blivit påkommen med att manipulera en av sina nyhetsbilder. Det är andra gången på ganska kort tid som en världskänd fotojournalist har gått vilse i bildredigeringen. Förra gången (det finns säkert fler exempel) var det Miguel Tovar, också AP-fotograf.
Jag tycker att det verkar råda en förvirrad inställning inom fotojournalistiken, på alla nivåer, kring vad som är okej och inte okej att göra i bildbehandlingen.
Att kraftigt dramatisera nyhetsbilder har i princip blivit praxis på både fotoutbildningar och nyhetsdeskar. (Ska tilläggas att AP har tagit avstånd från de fotografer som har brutit mot reglerna.)
Gränserna för vad som är okej inom journalistisk bildbehandling pressas framåt i nästan samma takt som den tekniska utvecklingen. De föråldrade branschreglerna från mörkrumstiden är helt tandlösa, eftersom man idag kan ljussätta bilder på pixelnivå.
Och när man ska diskutera bildjournalistikens trovärdighet blir det ofta rabiat om huruvida en enskild fotograf är kapabel till fusk eller inte.
Är vi inte förbi det stadiet? Borde vi inte uppmärksamma att det faktiskt är lite av en kris i branschen?
Läs även:
http://www.theguardian.com/artandde...press-narciso-contreras-syria-photojournalism
Finns det inte? Sen när då? Det blir jävligt löjligt om man inte får dra paralleller till andra manipulationer i samma bransch, eller hur?Det finns ingen anledning av väga det ena mot det andra, nu gällde det "manipulerad i efterbehandlingen".
Finns det inte? Sen när då? Det blir jävligt löjligt om man inte får dra paralleller till andra manipulationer i samma bransch, eller hur?
Frågan är alltså varför just bildmanipulering ses som så hemskt och vedervärdigt när det borde vara helheten av det som framställs som ska beaktas. En bild utan text är i nyhetssammanhang ofta ganska värdelös.
Men vad o varför ska det spela roll att han plockat bort en kamera nere i hörnet? Att den är där ger varken till eller från för det bilden i sig handlar om, så varför inte ta bort den o få en snyggare bild?
Frågan är alltså varför just bildmanipulering ses som så hemskt och vedervärdigt när det borde vara helheten av det som framställs som ska beaktas.
...
Nu har ju visserligen nyhetsbyrån den policy den har angående manipulering. Kanske skall prenumerera på andra nyheter för att få lite tryck i bildflödet. Gränsen går för mig då man börjar förvanska nyhetsinnehållet, alltså manipulera i syftet att i det fördolda med smarta men otillbörliga medel styra mig som nyhetskonsument.
..., eftersom hans bildbyrå har dessa regler.
Jo, jag får bli den som säger det om gränsen i det här fallet. Det är en lättförståelig gräns, som inte lämnar mycket tolkningsutrymme. Och så ska det nog vara här.