Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en tung fotograf faller hårt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Åldersdiskriminering kallas detta. Minns gärna att e del av de som är äldre har varit de som utvecklat transistorer, integreade kretsar, operativsystem, datorer, traditionella dataprogram, mobiltelefoner, digitala televäxlar smartphones och appar bara för att nämna något av allt du glömt. Jag tycker du tappat lite perspektiv här Per. Jag vet inte om det beror på brist på öppna sinnen eller vad det kan vara :).
Det finns också människor som aldrig blir gamla, oavsett vilken hög ålder de uppnår. De finns bland dem du beskriver ovan.

Jag trodde kanske att den eufemistiska användningen av ordet "gammal" skulle framgå av min formulering. Jag menar alltså att en del människor fastnar i invanda mönster tidigt i livet, och klarar sen inte av att ta till sig så mycket nytt.

Jodå det var han jag menade det syns rätt tydligt att han mörkade ner o förstärkte sprängmolnen på bilden o klonade oxå.
Ja, precis! Han klonade in extra moln för lite mer dramatik. Det är mer än att bara göra bilden lite mörkare.

Om du jobbar med bilder för viss press så får du inte göra om bilderna dom ska se ut som det gjorde i verkligheten.
Vems verklighet? För fotografen såg det antagligen ut på ett visst sätt beroende inte bara yttre omständigheter utan även hur han kände sig (rädd, upprymd, glad, nedstämd, etc). Det finns ingen rätt tolkning av bildinnehållet i en fil. Vanlig bildbehandling kan göra en bild väldigt annorlunda om mer än en person behandlar samma bildfil.

Nota bene: när man börjar flytta pixlar är det inte vanlig bildbehandling i detta sammanhang.

Jag har inte läst hela tråden men tänkte skriva ett inlägg i alla fall.

Vad jag efterfrågar allra mest angående pressbilder är vad jag kallar "transparent" bildbehandling. Bildbehandlingen ska inte synas, den ska fungera som ett nyputsat fönster till motivet, därav ordvalet. Alltför ofta ser man i pressen bilder med för mycket clarity, för hög kontrast, för hög eller låg mättnad eller nåt annat som tar uppmärksamheten från bildens innehåll, motivet. I pressbilder är det motivet som är det viktiga, inte att bilden är "snygg". (Om fotografen lyckas kombinera båda två är det förstås bara bra). Att man klonar bort små ovidkommande detaljer ur en bild ser jag inte som nåt problem, om man inte bryter mot några regler i och med det, förstås.

Själv tycker jag at t.ex. Paul Hansens bild gick långt över gränsen till det acceptabla. Snygg bild, men den hade snyggats upp på bekostnad av det dokumentära värdet. Man såg bildbehandlingens spår som man ser smutsen på ett riktigt skitigt fönster trots att man fokuserar på nåt bakom det.

Nu var det kloningen som kritiken riktade in sig på och det finns ingen tvekan om att det inte är tillåtet.

Fotosidan i ett nötskal. Han klonade in mörkare moln för att få bilden dramatisk det finns mängder med sätt du kan göra det på. Vad han åkte dit på var att han överdrev verkligheten o sedan om han klonade eller bara hade mörkat ner molnen så skulle han ändå åkt dit.

Nja, att bara mörka ner för att göra bilden mer dramatisk verkar vara helt ok. Det var mycket snack om Karl Melanders bild från en etanolfabrik som vann Årets Bild 2008, men det bedömdes att den behandling som gjorts med den bilden var helt ok. http://www.moderskeppet.se/live/klassiska-fotomanipulationer-oj-da/

En del tycker att man inte ska få behandla bilden så mycket, men det är ju svårt att dra gränsen när det handlar om "normal" bildbehandling. Att kloning inte är tillåtet i redaktionella sammanhang är väl vid det här laget solklart.

Fotosidan i ett nötskal. Han klonade in mörkare moln för att få bilden dramatisk det finns mängder med sätt du kan göra det på. Vad han åkte dit på var att han överdrev verkligheten o sedan om han klonade eller bara hade mörkat ner molnen så skulle han ändå åkt dit.

Det var inte fotosidan men det är samma definition, så okej:

Mörka ner räknas inte som manipulation.

Klona räknas som manipulation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar