Annons

Ännu en fråga om D70-objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en D70 och undrar vad ni anser om objektiven som medföljer.

Jag funderar på att köpa en D70 och undrar vad ni anser om objektiven som medföljer.

Den ska ersätta en Minolta Dimage F100...

http://www.expert.se/prodinfo.asp?mainId=2&secId=9&subId=1&prodId=3801&bhcp=1

Nikon D70 med Sigma 18-50 och 55-200 mm
Digital systemkamera med dubbla objektiv: Sigma 18-50 mm och telezoom 55-200 mm.

Nya Nikon D70 ger dig tillgång till professionell bildkvalitet och prestanda, oberoende av tidigare erfarenheter från digital fotografi.
7 stycken helt nya Digital Vari-program finns att tillgå, med bla optimering för exempelvis porträtt eller sportbilder. Nikons nya 6.1 megapixel DX format sensor kombinerat med en helt nyutvecklad bildprocess skapar vackra bilder med rätt känsla.

Nikons berömda 5 fälts autofokussystem, 3 bilder per sekund, kort slutarfördröjning och den helt nya auto pop-up blixten gör de enklaste och svåraste bilderna lätta att fånga, precis som det skall vara. Att sedan menyn i kameran finns på svenska, med tydliga bokstäver, gör D70 till marknadens snabbaste och enklaste digitala systemkamera att använda.

11.495:-

Tekniska data Sigma 18-50 mm objektiv
Uppbyggnad: 8 element i 8 grupper
Bildvinkel: 76,5 - 31,7 grader
Minsta bländare: 22
Närgräns: 25 cm
Förstoring: 1:3,5
Filter: 58 mm
Mått: 67,5 mm långt
Vikt: 245 g

Tekniska data Sigma 55-200 mm telezoom
Uppbyggnad: 10 element i 9 grupper
Bildvinkel: 29,0-8,1 grader
Minsta bländare: 22
Närgräns: 110 cm
Förstoring: 1:4,5
Filter: 55 mm
Mått: 84,6x70 mm
Vikt: 310 g

Det finns flera tidigare disskussioner angående de objektiven du nämner. Slutsatsen har hitills alla gånger blivit att man ska sdatsa på nikon kit-glugg 18-70 mm. Har den själv och är mycket nöjd.

RED: Långsamm var man också.

Nikons 18-70 är ett förvånansvärt bra objektiv och till det paketpris som brukar erbjudas är det ett kap. Jag skulle inte ta något annat.

OK, Då komemr ju nästa fråga...

Vilket objektiv ska man satsa på som kompliment till 18-70 objektivet?

Budgeten är begränsad så billigaste möjliga som ger acceptabelt resultat. Dvs typ 2000kr.

Måste du ha mer än 70 mm? Telezoomarna i den prisklassen är rätt usla. 70 mm ger nästan lika mycket tele som du har med din Minolta idag.

Köpte själv en D70 precis och sigmas 70-300 som nämndes här innan. har bara den gluggen och det funkar perfekt för mig. mkt skarpa bilder om man ligger kring 8-9 på bländaren..
Nästa glugg jag skaffar blir nog Tamron xr 28-75/2,8 för ca 3000kr på technidirekt.. läst lite om den gluggen och den fått bra kritik.

Budgetzoom...

...ett alternativ bör vara Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II. Har fått ok recensioner och verkar vara ett rätt populärt objektiv i budgetklassen. Kostar strax över 2000kr nytt (tror att Cyberphoto tar 2275kr, Scandinavianphoto tar ca. 2100kr). Har känt lite på objektivet, och tyckte att det kändes rätt schysst.

Det blev en D70 med Nikkor 18-70 objektiv.
Inkl 512MB Scandisk UltraII så gick det löst på 12000kr på Expert (någon hundralapp dyrare än dustin men jag får ju lokal service osv..).

Så nu är frågan vilket objektiv man ska komplettera med. Sigma 55-200 för 1700kr är ju helrätt pris på i alla fall...

Gör upp en sparplan och investera i ett Nikkor 80-200 2,8. Jag köpte mitt nytt för 9995:- hos Scandinavian photo. Finns även begagnat för 3-6000...Det är det ballaste objektivet i den klassen...jag lovar!

I och med att fotointresset växer...så växer även kraven...så kompromissa inte...vänta hellre tills du har råd att skaffa det du verkligen vill ha!

Lycka till!

Kenta

Eller om du inte går på Kents linje och köper 80-200/2.8 så köp iaf Sigma 70-300/4-5.6 APO II (runt 2000kr), eller en begagnad Nikkor 70-210/4-5.6D (från strax under 1000-lappen och en bit uppåt). Båda är, svjv en bra bit bättre än 55-200:n.

elohim skrev:
En sån här då? Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6G .

http://www.scandinavianphoto.se/?11371
verkar väl helt ok med.. någon som vet något om den?

Både Sigman och Nikkorn som jag nämnde är bättre både 70-300/4-5.6G och 70-300/4-5.6D ED från Nikon.

Ser du att du, inom en överskådlig framtid, kan spara ihop till 4-5kkr så är Kents alternativ det överlägset bästa.

Edit:
Det sagt så finns det ju många som är nöjda med sina 70-300 från Nikon åxå och det är möjligt att det räcker för dig, men om man kan få bättre för samma pris så...

Du får bra bilder med ett sigma objektiv också men om du en gång kör med ett Nikkor objektiv kommer du inte längre att använda sigmas

helt klart rätt det kent säger spara hellre och köp ett Nikkor

bättre du köper ett begagnat Nikkor än ett nytt sigma

Köpa en Nikon kamera med sigma obejktiv är som att köpa en Ferrari med BMW motor. Resultatet blir bra men säkerligen inte som du tänkt dig.

if you got what i mean?

Senast ändrad:
Vad menar du med det?

Det finns flera exempel på när 3:e-partstillverkare lyckas bättre och dessutom till ett lägre pris.

Vad jag påstår är att Nikons objektiv är bättre än sigmas

var väl inte inte så svårt?

Men självklart betalar man lite för märken också som med allt annat.

Ja, lev du i din värld om du vill.

Sigma 70-300/4-5.6 APO II är bättre än Nikon 70-300/4-5.6D ED för halva priset.

Nikons 12-24 har betydligt mer distortion än Sigmas dito och vad gäller skärpan är de mer eller mindre likvärdiga bortsett från kantskärpan på full öppning. Ändå kostar Sigman avsevärt mindre. Visst visst, Sigman har inte HSM...

Vad har Nikon AF-S 28-70/2.8 som inte Tamron 28-75/2.8 har, bortsett från AF-S och ett pris som är nästan 4.5 gånger så högt?

Alla tillverkare har objektiv som är bra liksom de har objektiv som är mindre bra.

Köp inte!

Hej, Du ska absolut undvika Sigma 18-50 och 55-200 mm - jag gjorde misstaget att köpa de objektiven och blev fruktansvärt besviken. Köp
kit-optiken, eller varför inte Nikon 24-85 AFS,
skarp, snabb, tyst.

/RL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar