Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Och du är väl typ den enda som kommit med något konkret. Men vill gärna se fler synpunkter, framförallt då det verkar finnas (min tolkning - kan ha fattat fel) åsikter om att min lösning var för "vek"/enkel.

- Var f.ö. så jag gjorde m Aftonbladet också...

Nej kraven är inte så höga och som jag precis i inlägget ovan påpekade: att fabricera bevis och ljuga är i sammanhanget väldigt allvarliga brott jämfört med upphovsrättsbrott.
 
Gosa, se detta som en bottennivå, Erland brukar av någon anledning bara ta upp de fall som givit låg ersättning. Om du googlar lite så kommer du hitta fall som gett betydligt mer och de flesta fall görs upp utanför domstol.Det mest relevanta fallet/fallen är nog Tammys där jag tror i princip alla fall gjordes upp i godo. Det fallet som spelades upp framför våra ögon gav 4000 för en bloggbild precis före tingrättsförhandlingen skulle startat, trots stort motstånd på bildtjuvssidan.

Det är, om jag inte minns fel, precis vad en hovrätt dömde tidningen att betala i ett liknande fall för några år sedan. Tre gånger BLF-avtalets pris. (Då publicerades bilden iofs i papperstidningen också, men det spelar ingen större roll.)
 
Gosa, se detta som en bottennivå, Erland brukar av någon anledning bara ta upp de fall som givit låg ersättning.

Nej, jag tar upp fall som är relevanta. Aftonbladet har alltså en vägledande dom i ett liknande fall att luta sig mot, de vet med ganska stor säkerhet att de i värsta fall kan driva det här ärendet till hovrätt och få en dom som säger tre gånger BLF.

iSolen brukar av någon anledning bara ta upp fall där frivilliga överenskommelser givit högre ersättning. Den som får en bildtjuv att frivilligt betala mer än 3x930 kr är förstås att gratulera, men det är nog meningslöst att hoppas på det när det gäller stora mediaorganisationer som Aftonbladet.
 
Nej, jag tar upp fall som är relevanta. Aftonbladet har alltså en vägledande dom i ett liknande fall att luta sig mot, de vet med ganska stor säkerhet att de i värsta fall kan driva det här ärendet till hovrätt och få en dom som säger tre gånger BLF.

iSolen brukar av någon anledning bara ta upp fall där frivilliga överenskommelser givit högre ersättning. Den som får en bildtjuv att frivilligt betala mer än 3x930 kr är förstås att gratulera, men det är nog meningslöst att hoppas på det när det gäller stora mediaorganisationer som Aftonbladet.

Nu gäller saken ju inte bara aftonbladet utan ett 60-tal andra fall också.

Tammyfallet är snartlikt, en flagga och massa bloggare och företag som stulit bilden.
 
Och du är väl typ den enda som kommit med något konkret. Men vill gärna se fler synpunkter, framförallt då det verkar finnas (min tolkning - kan ha fattat fel) åsikter om att min lösning var för "vek"/enkel.
Även om jag håller med kiwi om att det kanske var lite lättvindigt av Blogg Esse att godta din skärmdump (men jag vill nog inte tvärsäkert säga att det var fel) så är det nog en bra början att göra som du gjorde. Sen, om motparten inte godtar det, kanske man bör vara beredd på att behöva presentera ytterligare bevis ur den arsenal som Ola nämnde.
 
Bildstöld?

En fråga.

Jag publicerade ett foto i en fbgrupp för några veckor sedan. Idag när jag går in i samma grupp ser jag att någon annan använt min bild i sitt inlägg.

Alltså inte delat bilden utan laddat ner den på sin dator och sedan laddat upp den i sitt inlägg. På inget sätt framgår det att bilden är tagen av mig och inte av den som skrev inlägget.

Jag har påtalat att bilden är min men får inget gehör. Vad tycker ni jag ska göra?

/Skyman
 
Hej alla,

Beklagar att jag tagit tid på mig med att komma med uppdateringar... sommar, semestrar, barnsjukdomar, trög spansk byråkrati och sedan blev det September.

Uppdatering så här långt:
Jag har nu spansk motsvarighet (närmaste jag kan komma i jämförelse) till enskild firma, och har skickat ut en del fakturor. Har ett par medgivanden som har accepterat betalningsansvar men också några som stretar emot.

Senaste i raden är faktiskt en tweet från 2014: https://twitter.com/KikkiDee/status/517966852983902208?lang=en
- Ni kan säkert föreställa er att den har rört om lite.

I övrigt har de som käftar emot de vanliga ursäkterna/mothuggen...

Trodde bilder på Google var fria
Men är den copyrightskyddad?
Luktar bluff
Orimliga priser för en sketen bulle
Olagligt att skicka fakturor

För en del av ovanstående hjälper det mig rätt mycket (tror jag) att vi med Spridningskollen.se har en ny aktör på markanden för fildelning, då rapporteringen kring deras arbete gör klart att det jag gör inte är fel i sak.

Det enda lilla jobbiga jag har just nu är när jag börjar fakturera mot privatpersoner. Både svenska skattemyndigheter och spansk motsvarighet (inkl den firma som hjälper mig med företagsrelaterade grejjor) har sagt att eventuell moms ska tas ut efter spanska förhållanden. Och i Spanien är ersättning för upphovsrätt momsbefriat. Detta kommer väcka protester när det börjar trilla ner fakturor till folk utan moms pålagd.
 
Kikki har säkert full koll på upphovsrättsskyddad musik....

Skulle hon inte få STIM pengar så blir hon nog inte glad....
Klart hon spelar på god tro – men vad skulle hon göra om någon annan snodde något av hennes musikaliska alster?


Såg att Aftonbladet tagit upp storyn: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article23515044.ab

Om det nu är intressant att försöka "upplysa allmänheten" om vad som gäller och undvika bildstölder i framtiden kanske det är ett bra läge att kontakta Aftonbladet och ge fotografens syn på saken?
 
Nej, jag tar upp fall som är relevanta. Aftonbladet har alltså en vägledande dom i ett liknande fall att luta sig mot, de vet med ganska stor säkerhet att de i värsta fall kan driva det här ärendet till hovrätt och få en dom som säger tre gånger BLF.

iSolen brukar av någon anledning bara ta upp fall där frivilliga överenskommelser givit högre ersättning. Den som får en bildtjuv att frivilligt betala mer än 3x930 kr är förstås att gratulera, men det är nog meningslöst att hoppas på det när det gäller stora mediaorganisationer som Aftonbladet.

du predikar jämnt om lägsta ersättning för alla fotografer oavsett om det gäller bildstöld eller fotojobb. Vad har du emot att fotografer ska kunna skydda sig mot att tidningar som aftonbladet snor bilder samt att fotografer ska kunna få vettigt betalt?
Du gråter ut i journalisten tidningen o klagar över att bemanningsföretagen går in o dumpar lönerna medans du kämpar för att fotografer ska få så låg ersättning som möjligt om dom blir bestulna på bilder eller gör fotojobb.
Tycker du att ni journalister är mer värda?
http://journalisten.se/nyheter/att-det-finns-loneskillnader-i-sig-ar-inget-konstigt

Det är skamligt av en tidning som aftonbladet som systematiskt snor bilder o lutar sig mot att bara behöva betala 3x blf . Om jag tagit en bild för en kund som ska publiceras hos kunden så kan det kosta mig o kunden betydligt mer sedan att aftonbladet satt i system är enkelt att förstå dom vet att många inte vågar driva det vidare o en tidning som sitter med massa skattepengar i bidrag är det ingen större risk för.

Att du fajtar för en tidning som du blivit överkörd utav som tar in billigare journalister från bemanningsföretag gör mig förundrad.
 
Härligt att personer som byggt en betydande del av sina rikedomar och livsinkomster på just upphovsrätt och andra immateriella rättigheter, gärna snabbt och lätt totalt skiter i andras.

Känns som en äkta hederlig och förtroendeingivande person.
 
Såg att Aftonbladet tagit upp storyn: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article23515044.ab

Om det nu är intressant att försöka "upplysa allmänheten" om vad som gäller och undvika bildstölder i framtiden kanske det är ett bra läge att kontakta Aftonbladet och ge fotografens syn på saken?

Ja, jag såg det, och kan i viss mån hålla med i vad du säger. Har grunnat mycket på om jag i slutändan ska skriva till Aftonbladet, men har kommit fram till en slutsats:

Tänker inte säga ett ord till Aftonbladet förrän de själva är beredda att göra rätt för sig. Varför hjälpa dem sälja lösnummer/annonsplats när de fortfarande är skyldig mig pengar?

Och för att här kommentera det med Kikki:

Det som hänt just runt Kikki är att jag hittade henne via en Google-sökning. Efter att jag tagit några vändor för att komma fram till att det verkligen är hon och inte nåt "fan"-konto drog jag igång lite noggrannare sökningar som till slut ledde mig till hennes profil på LinkeIn. Och kalla mig vek/snäll/godtrogen/whatever, men någonstans kände jag att även om jag har rätt i sak så har den kvinnan tagit emot så mycket skit i pressen så länge jag kan minnas att det kändes som det skulle vara onödigt att jaga henne offentligt.

Sände därför ett mail i LinkedIn och förklarade vad jag hade upptäckt, och vad jag ville göra med det. Frågade sedan om hon ville ta ersättningen som privatperson eller via hennes företag. Vad som hände sedan var att LinkedIn skickade en notis om detta meddelande till hennes hotmail-konto. Och sedan var Twittrandet igång.

Senare igår - när Kikki fortfarnade var upptagen med att fösöka förstå hur jag kunnat hitta hennes epost-adress (hon har nog inte fattat det där med kopplingen LinkedIn/hennes hotmailkonto) fick jag en notis om att någon kollat min profil på LinkedIn. Denna person är enligt hennes profil studerande vd Göteborgs Universitet, men hon extraknäcker tydligen som skribent för Nöjesbladet också.

Sedan har hon klippt och klistrat ihop en artikel med de inlägg hon hittat på Twitter, där hon gör ett fel. Jag har inte skickat någon faktura - ännu.

När viändå talar om Kikki förresten... hennes Tweet är fylld med bild efter bild efter bild som hon plockat från alla möjliga ställen - man undrar ju hur många av dom hon verkligen har rätt till. Hon fortsätter f.ö. posta bilder efter det här med bullen (som fortsatt ligger kvar i hennes första Tweet)
 
Bilden, som föreställer en bulle, hittade hon via en Google-sökning men det hon inte tänkte på var att även bilder som publiceras på nätet skyddas av upphovsrättslagen. När man gör en sökning på Google varnar de för att ”bilderna kan vara skyddade enligt upphovsrättslagen” och man får inte använda sig av dem utan tillåtelse.
Google borde förtydliga vad som menas med upphovsrättighet”, skriver Kikki Danielsson


Hint: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsrätt

Det finns säkert folk som skulle kunna hitta en sådan här på biblioteket (eller hemma om man har en sådan smak): http://img.vinylkoll.se/22/82/2218269de77e7ecc688f5e5a6a969c2d_5.jpg

Skulle vara intressant om någon delade ut den som en torrent, och när de blev ifrågasatta undvek hela skuldfrågan med motiveringen att "Mariann Records borde förtydliga vad som menas med upphovsrättighet”.
 
Jag håller med om att Kikki D borde ha bättre koll på upphovsrätt, men jag tvivlar starkt på att någon tingsrätt skulle få det till 9600:- för en bild som delats på twitter ...
 
Jag ber alla om ursäkt för OT, men det verkar som om i alla fall Ove behöver ett litet förtydligande.
du predikar jämnt om lägsta ersättning för alla fotografer oavsett om det gäller bildstöld eller fotojobb.
Nej, jag har aldrig "predikat om lägsta ersättning" och har absolut inget emot att folk får bra betalt. Däremot tror jag det är bra om de ofta relativt oerfarna fotografer som ställer frågor om ersättningsnivåer får någorlunda rimliga förväntningar.

Du gråter ut i journalisten tidningen o klagar över att bemanningsföretagen går in o dumpar lönerna medans du kämpar för att fotografer ska få så låg ersättning som möjligt om dom blir bestulna på bilder eller gör fotojobb. Tycker du att ni journalister är mer värda?
Bemanningsföretagen är inget större problem för mig personligen, däremot har jag många vänner och kollegor som är journalister med fasta anställningar på bemanningsföretag, och mycket sämre villkor än de skulle haft om de anställts direkt på respektive tidning. Några av dem är reportrar, andra redigerare och flera är fotografer.

Det är skamligt av en tidning som aftonbladet som systematiskt snor bilder o lutar sig mot att bara behöva betala 3x blf .
Jag kan hålla med om att det är en för låg ersättning. Dock är det, som jag påpekat i flera trådar om "bildstölder", den nivån som hovrätten satt i vägledande domar och alltså den nivå man kan förvänta sig att hamna på. (För övrigt: Aftonbladet får inte "massa skattepengar i bidrag".)

Att du fajtar för en tidning som du blivit överkörd utav som tar in billigare journalister från bemanningsföretag gör mig förundrad.
Jag "fajtar" inte för Aftonbladet och har inte blivit "överkörd" av Aftonbladet. Tvärtom har jag ett gott samarbete med tidningen, får hyfsat betalt och så sent som i går gjorde de ett uppslag och löp på ett jobb jag sålt till dem.
 

Bilagor

  • myntliten.jpg
    myntliten.jpg
    116.3 KB · Visningar: 47
Jag håller med om att Kikki D borde ha bättre koll på upphovsrätt, men jag tvivlar starkt på att någon tingsrätt skulle få det till 9600:- för en bild som delats på twitter ...

Det är möjligt, men mitt sätt att tänka här har varit att börja med det pris jag hittar i prisguiden för att sedan ha ett utrymme till dialog och justering neråt. Har hela tiden sagt att jag kommer vara flexibel.

Men saken är att om jag börjar med att begära "Aftonbladet-nivåer" och de sedan kommer tillbaka och ber om en dialog, vad blir det då kvar att snacka om? Då blir det helt plötsligt inte sådär lagom "kännbart" att man tänker sig för innan man gör om det.

Kikki har jag för övrigt inte hört ett ljud ifrån förutom vad som står i Twitter. och hon fortsätter ju posta bilder hej vilt. Står någonstans att hon ska rådfråga advokat, så jag väntar ett par dagar till innan jag frågar om hon är intesserad att tala om saken eller inte. Får jag ingen respons så skickar jag den faktura Aftonbladet redan skriver att hon fått...
 
Det är möjligt, men mitt sätt att tänka här har varit att börja med det pris jag hittar i prisguiden för att sedan ha ett utrymme till dialog och justering neråt. Har hela tiden sagt att jag kommer vara flexibel.

Men saken är att om jag börjar med att begära "Aftonbladet-nivåer" och de sedan kommer tillbaka och ber om en dialog, vad blir det då kvar att snacka om? Då blir det helt plötsligt inte sådär lagom "kännbart" att man tänker sig för innan man gör om det.

Kikki har jag för övrigt inte hört ett ljud ifrån förutom vad som står i Twitter. och hon fortsätter ju posta bilder hej vilt. Står någonstans att hon ska rådfråga advokat, så jag väntar ett par dagar till innan jag frågar om hon är intesserad att tala om saken eller inte. Får jag ingen respons så skickar jag den faktura Aftonbladet redan skriver att hon fått...
Man kan fråga sig vad Stockholms tingsrätt FT 5600-13 menar med kommentaren:

Fotografen har fått framgång med sin talan när det gäller att visa att det skett ett intrång och att Hammarby Hamburgeri handlat oaktsamt. Han har därför tillerkänts såväl skälig ersättning som skadestånd, dock med ett belopp som motsvarar mindre än en fjärdedel av vad som yrkats. Tingsrätten anser mot denna bakgrund att vardera part ska stå för sin egen rättegångskostnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.