Det är bättre att du skriver vad du tycker eller tror istället för vad du tror blogghotellet tror.
Det är bättre om du/ni vill få reda på vad
jag tycker. Men nu diskuterade jag
webbhotellets agerande, att de ganska snabbt sade »okej, vi ger oss, det är din bild«, när Göran helt enkelt kunde ha ljugit om sin bild.
Tänk dig att du har en blogg, där du har gjort allt rätt juridiskt med upphovsrätt till minsta pixel. En dag påpekar någon att det saknas en bild i ett av dina inlägg. Du kollar och jodå, bilden är borta. Raderad från kontot. Du kontaktar webbhotellet, som säger att de tog bort bilden. Varför då, undrar du. Jo, en person hörde av sig och påstod sig vara upphovsman till bilden. Kom hen med något bevis för detta?Ja, en skärmdump från Lightroom...
Jag hoppas nu att jag inte får höra några argument om att det »bara handlade om en bild«, eller att »det gör väl inte så mycket«, för sådana argument skjuts ju ner omedelbums i den här tråden...
Jag tycker att det är intressant, om än inte helt relevant för TS frågeställning, att diskutera hur tankegångarna egentligen går hos exempelvis ett webbhotell när sådana här frågor uppstår. Och eftersom jag är både fotograf och bloggare (m.m.), och därmed både producent och konsument, är det nog rätt trevligt att veta exakt var ribban ligger – åt båda hållen: Kan jag få hjälp av ett webbhotell om jag hittar en av mina bilder på en blogg utan tillstånd? Och om någon hör av sig till webbhotellet och påstår sig äga en bild som jag faktiskt får använda, vilka bevis räcker för att de helt sonika ska stänga kranen?
Jag kan lätt leta upp bild av dörrhandtag som säljs för hundratals dollar. Nu pratar vi om en kanelbulle som typ halva Sverige gillar. Det finns ett värde. Så, jag upprepar, lägg ner, motivet är inte avgörande, det är användbarheten som avgör värdet och upphovsrätten och följande krav är knappast påverkat negativt av att det är en fantastiskt mångsidigt motiv. Och även tråkiga bilder av en medelmåttig solnedgång är skyddade av samma upphovsrätt.
Denna kostar 5500kr för ett års använding:
http://www.gettyimages.se/license/492874505 i digitala media.
Motivet har inte med beviskrav, (hur kom du på det?) heller att göra.
De vore korkade om de gjorde olika bedömningar beroende på motiv, det skulle antyda dålig kännedom om marknad och lag.
Suck... Jag påstår fortfarande
INTE att motivet (det som avbildas) skulle vara avgörande för 1) upphovsrättens tillämpande eller 2) fotografens möjlighet att få rätt/ersättning. Hur många gånger ska jag skriva det? Är vi uppe på gång åtta eller nio nu? Har tappat räkningen.
Det jag pratade om var
webbhotellets resonemang. Just att det var en bild på en kanelbulle, och inte en bild som (enligt dem) skulle utgöra något större värde än så, gjorde kanske att de så lättvindigt accepterade »beviset« som Göran delgav dem.
Ett försök till jämförelse: En person kommer till hittegodsavdelningen.
Scenario 1:
- Goddag, jag har tappat en sak på tåget och undrar om ni har hittat den?
- Vad var det för något?
- Ett par handskar. Svarta. Köpta på H&M för 49:90 kr.
- Hmm, ja, det är nog dessa.
- Tack, det var ju skönt att få tillbaka dem!
- Ingen fara. Adjö!
Scenario 2:
- Goddag, jag har tappat en sak på tåget och undrar om ni har hittat den?
- Vad var det för något?
- En laptop. 15-tums MacBook Pro. Kostar runt 27.000 kr.
- Hmm, ja, det är nog denna.
- Tack, det var ju skönt att få tillbaka den!
- Ingen fara. Adjö!
Nu kommer några frågor: Borde personen på hittegodsavdelningen ha bett om någon form av ägandebevis? I båda fallen? Är det förståeligt att så kanske inte skedde i första fallet, men däremot i det andra?
TS har redan presenterat nog bevisning, blogghotellet accepterade.
Varför skulle de tro han ljög? Han skulle ju omedelbart synas av bloggaren när denne kunde visa en orginalbild.
Om inte blogghotellet lämnar ut uppgifter får man väl rikta polisanmälan/krav mot dem istället så får de skicka vidare eller vara beredda att stå till svars själva. Försvarar du deras beteende?
Ja, varför skulle någon ljuga om en bild på en kanelbulle..? Är det det du frågar?
/
Kiwi