Har framgått väldigt klart och tydligt att han (Jan) gör en stor skillnad på om man skall acceptera upphovsrättslig stöld, eller inte, beroende på en viss gradskala och värdering av just innehållet; Pluto kommer främst i ena änden, tåg/tågräls någonstans i mitten, och diverse bakverk kommer sist (på ett ungefär).
Eftersom jag är apostroferad, så får jag göra (ännu) ett inlägg om vad jag tycker i frågan.
Alltså... Det jag skrev i mitt allra första inlägg i tråden var följande:
Visst har du rätt att skydda din bild. Men jag har full förståelse för att folk tar denna bild närmast som »clipart« tillhörande allmän egendom. Det är ju inte direkt någon »verkshöjd« som uppnås här.
Jag slår redan här fast att Göran, precis som alla andra fotografer – oavsett vad de har avbildat, har rätt att skydda sin bild. Genom att skicka fakturor, genom att ringa upp och klaga, genom att dra folk till domstol...
Läs om ovanstående stycke. Känner du att du fortfarande inte förstår vad jag menar, så läs gärna några gånger till.
Samtidigt ville jag nyansera genom att säga att uppsåtet hos de som har använt bilden otillåtet uppenbarligen skiljer sig åt. Många verkar bara ha velat ha bilden som en illustration i en blogg, där de (exempelvis) vill prata om vad goda kanelbullar är, vad det ska bli gott att baka kanelbullar, kanelbullar upptar all min vakna tid, etc.
Är det då okej att använda andras bilder utan tillstånd? Nej.
Läs om ovanstående stycke. Känner du att du fortfarande inte förstår vad jag menar, så läs gärna några gånger till.
Men jag har, som jag skrev, full förståelse för att folk inte reagerar över att de begår något hemskt brott – straffbart genom faktura – med att (gissar jag) ta en bild från Google Images som är så otroligt vardaglig och generisk att den lika gärna kunde ha följt med Words Clipart-avdelning.
Det innebär fortfarande inte att Göran inte har rätt att skicka fakturor om han vill.
Men
jag hade först gjort en bedömning om
jag ansåg det vara befogat att skicka en faktura på runt 10.000 kr till den som använt
min bild utan tillstånd. Jag hade agerat annorlunda i varje enskilt fall, beroende på hur situationen såg ut. Get it? Det här är inte ett uttalande om att »så här är det«, utan en personlig åsikt om hur
jag resonerar.
Och läser man vad Göran själv skriver mot slutet, så verkar det som om han
också tar hänsyn till hur och varför folk använt hans »speciella« bild. Det han hänger upp sig på (och även Ola) verkar vara 1) att jag påstår att hans bild är allmän och generisk och 2) att jag (tror han) anser att detta påverkar upphovsrätten.
Fler frågor på det?
/
Kiwi