ANNONS
Annons

Ännu en 300/4L fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

feriksson

Aktiv medlem
Jag köpte en 300/4L USM för 7k. Börjar nu fundera på om jag inte var för snål. Planen med det var att få två riktigt bra objektiv för naturfoto (300mm + 400mm (med 1.4x)). Jag kan ta skarpa kort på frihand vid tider som 1/200 om jag har tur, men hur ska det gå när jag får 1.4x convertern? Jag kommer ju ständigt att få släpa runt på ett stativ för att få skarpa bilder (iaf vid plåtning vid skymning då djuren är i farten). Tror ni det kommer finnas något värde i objektivet efter ett tag eller ska man sälja det nu och få tag på IS versionen istället? Alt. bita ihop och köra med det, för det är ju som sagt ett riktigt bra objektiv.

/F

Eftersom allt fler upptäcker att det är ett av de absolut bästa telen som finns så verkar det som beg.priset stiger. Själv tycker jag att 7000kr är i överkant men efterfrågan finns. Och det verkar inte lätt att få tag på.

Jag tycker att du ska titta på 5,6/400mm L före 300mm IS om du behöver längre brännvidd.

Mvh J O

Skaffa axelstativ

Gör ett (eller köp om det finns) axelstativ. Enligt mig gör det att du kan ta bilder på frihand och SAS tjäna ca 2 steg. Efterssom konvertern tar ett steg skulle jag vilja påstå att du får skarpare bilder med konverter och axelstativ än utan! Ska aldeles strax lägga upp två modeller som jag byggt och som funkar perfa.

Jo, 7000:- är rätt mycket för det, men det kryllar som sagt inte av dem och jag är inte en person som orkar sitta och vänta så jag slog till.

400/5.6 finns det inte en enda dålig recension av, och lika många verkar det finnas begagnade :)

Får suga på kakan, har ju levt utan IS hittills men jag kan tänka mig att det kan vara riktigt användbart på telen.

nr 1

Här mitt gamla fula axelstativ som jag använder till min Mark2N och 300+ 400mm+ konv1,4. Denna modell är böjd så att det stora kamerahuset passar vilket det inte gör med den nya raka modellen.

Bilagor

• axelstativ1fs.jpg
    axelstativ1fs.jpg
    54.8 KB · Visningar: 291
nr 2

Här är min nya snygga raka modell med stort axelstöd. Modellen är utformad så att stativskruven (standardmodell) kan löpa fritt i skåran och man kan sas justera längden på axelstödet. Denna modell använder jag till EOS20D och 300+1,4 konv/400 utan konv (AF funkar ej på 400/5,6+konv med EOS 20D)

Bilagor

• axelstativ2fs.jpg
    axelstativ2fs.jpg
    54.5 KB · Visningar: 290
Det är inte så jobbigt att släpa runt på ett stativ!
Speciellt inte när resultatet är viktigt.
Det är liten idé att köpa dyra l-telen och sedan enbart skjuta på frihand.
Även om trådskaparen anser sig kunna handhålla 300an på en 200 del så blir det ännu bättre med stöd. I promise.

Dessutom är stativ manligt!

PS: Ett enbensstativ är bättre än ingenting!

närbild

Här ser du hur fästet är förstärkt med metallskena och skåran som gör att stativskruven (av standardmodell) kan placeras på olika avstånd från axeln. Man kan säkert med lite träbitar, tålamod och uppfinningsrikedom ytterligare förbättra konstruktionen. Hur som helst blir det mycket stadigare än att fota på frihand. Själv använder jag nästan aldrig annat stativ då jag fotar med nämnda telekombinationer.

Bilagor

• axelstativ3fs.jpg
    axelstativ3fs.jpg
    45.5 KB · Visningar: 288
Beror vad man fotar

Att släpa runt på ett stativ gör många gånger att man missar en massa bilder då det tar för lång tid att sätta ner stativet och rikta in kameran. När man som jag fotar fågel har man kanske bara en sekund på sig innan fågeln flugit. Vet inte hur många bilder jag missat med stativ och det stora 500:at som jag garanterat hade fått med axelkombon. Tycker att man får tillräckligt stor andel skarpa bilder med kombon. Givetvis använder jag stativ med stora kombinationer som 500/4,0 + konverter men är jag ute och smyger kan man inte ha stora stativ och jätteobjektiv med sig.

Re: Beror vad man fotar

Tonyeagle skrev:
Att släpa runt på ett stativ gör många gånger att man missar en massa bilder då det tar för lång tid att sätta ner stativet och rikta in kameran. När man som jag fotar fågel har man kanske bara en sekund på sig innan fågeln flugit. Vet inte hur många bilder jag missat med stativ och det stora 500:at som jag garanterat hade fått med axelkombon. Tycker att man får tillräckligt stor andel skarpa bilder med kombon. Givetvis använder jag stativ med stora kombinationer som 500/4,0 + konverter men är jag ute och smyger kan man inte ha stora stativ och jätteobjektiv med sig.

Helt rätt, men mitt svar riktade sig kanske till den lite yngre publiken som tycks se stativ som något fult. Jag kör själv ofta med enbening för att jag vill ha snabbhet, kanske din metod är ännu bätre.

Om jag tillhör den yngre publiken så anser jag inte att stativ är fult, snarare klumpigt. Jag traskar ofta runt i risig och tät skog och då är det betydligt trevligare att endast ha en kamera i händer.

Axelstativet ser intressant, ska se fall jag kan bygga på något sådant.

/F

nja

Rent stabilitetsmässigt är nog enbenare ett strå vassare än axelstativ. Kör själv enbenare ibland med stora kombon och det funkar riktigt bra. (500+1,4konv)

Javisst är det svårt att hitta ett begagnat 400:a men turligt nog är det prisvärt som nytt också.

Enbensstarivet är min favorit. Jag har haft bägge modellerna av 4/300mm. Min favorit var gamlingen utan IS. När djuren rör på sig har man en begränsad användning av IS.

Enbensstativ finns i olika utförandet.
Jag har ett tvådelat och stadigt från Benbo. Det är vattentätt (undre delen) och snabbarbetat tack vare att det är tvådelat.

Med den kortare modellen av enben kan man köra ned foten i sin livrem och röra sig i terrängen. På detta sätt är man ofta beredd och ganska snabbt i skjutläge om det dyker upp något intressant. Livremmen ger ett ganska bra stöd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar