Annons

Ändrade färger i "Save for web"

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har märkt ett fenomen som jag knappt kan förklara. När jag använder funktionen "Save for web" i PS kommer jag till ett Preview fönster där jag kan göra diverse inställningar om hur bilden ska sparas.

Det underliga är att bilden direkt tappar mättnad i Preview fönstret.

Räknar PS med att webläsarna inte klarar av färghanteringen och visar därför bild som det skulle se ut i en sådan webläsare?

Lite konstigt om det stämde för att PS kan omöjligen veta vilka webläsare som bilden ska tittas i. Och en hel del av dem (åtminstone Safari och FF) kan faktiskt hantera färger och visa dem korrekt.

Kan det finnas någon annan orsak till färgändringarna? Tror inte att jag märkt något när jag jobbade på PC. Kan det vara en ledtråd?
 
Jag har märkt precis samma sak, men jag var nöjd och glad efter att jag hade bockat i "inkludera profil". Däremot blev färgerna i förhandsgranskningen fortfarande fel av någon anledning.
 
Jag misstänker att du arbetar med bilden i Adobe RBG under bildbehandlingen, när du sedan ska spara för web måste du ändra till sRGB för att få rätt färger.

Mvh Peter
 
Jepp, antagligen det som ovanstående skriver. Trot Safari är den enda webläsaren som kan hantera flera ICC profiler.
 
Fallan skrev:
Jag misstänker att du arbetar med bilden i Adobe RBG under bildbehandlingen, när du sedan ska spara för web måste du ändra till sRGB för att få rätt färger.

Mvh Peter
Mycket riktigt, använder jag Adobe RGB som arbetsprofil. Jag trodde först själv att det kunde vara boven men om jag konverterar till sRGB i programmet syns knappt några ändringar alls. Likförbaskat får jag urvattnade färger i preview fönstret. Men bara i previewn. När jag öppnar den sparade bilden sedan i en vanlig bildvisare ser den "rätt" ut (dvs. som originalet).
 
Bara för att visa ett exempel på vad jag menar. Bilden till vänster är hur jag ser den i PS. Till höger är hur jag ser den i förhandsgranskningsfönstret när jag sparar för webb.

Alla måste ju ha fenomenet (åtminstone på Mac)! Har ingen förklaring till det?

***edit**** grrrr... all text försvinner när man försöker skicka inlägget med en bild som inte passar i FS mått. :-[] Hoppas det blir åtgärdat imorgon. :)
 

Bilagor

  • bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    54.9 KB · Visningar: 445
Jag sitter med samma problem. Jag hoppas att någon klok skalle finns där ute med ett bra svar.

Tittar man på bilderna på en PC med Internet Exploerer efteråt blir det mer mättade i färgerna men man kan ju inte sitta och gissa på hur det kommer se ut efteråt.
 
Har faktiskt ungefär samma problem, förutom att det ser rätt ut hela vägen i photoshop, även i save-for-web-rutan. När jag öppnar bilden med valfritt i windows (typ dopus preview, firefox, ie etc) så har bilden fått mer kontrast. Kanske inte jättemycket mer, men tillräckligt för att jag blir irreterad på att den inte är som jag ville ha det. Och jag sitter också med sRGB hela vägen, så jag förstår inte riktigt vad det är den gör.
 
det är bara den previewbild som alstras precis när du skall spara bilden i save for web som visar fel färgmättnad. se till att ha i kryssat att bilden skall konverteras till s-rgb så är det inga problem med att ha jobbat med bilden i en annan färgrymd exv adobe rgb.
det färdiga resultatet blir rätt
 
En liten instickrare.

Vad är egentligen skillnaden mellan att spara för web, och spara som vanligt?

Är det komprimeringen, eller är det något mer?
 
Jag använder soft proofing för att undvika just detta problemet:
Dublicera din bild i phtshp å gå till view->proof setup->monitor rgb
Nu ser säkert bilden förjävlig ut i detta, antagligen för mörk och osaturerad. Men kör bara lite kurvor & hue/saturation. Mixa och jämnför med biden du dublicera ifrån tills dom ser lika dana ut. Sen kör jag inte save for web utan bara en vanlig "save as" och klickar bort icc profilen, i de flesta fall srgb eller adobe rgb. Adobe har inte fixat "save for web" riktigt så icc profilen hänger inte med samt att meta datan försvinner.. men det fixar "save as".

Är ju som sagt många som fortfarande kör browsers som inte kan läsa icc profiler, IE exempelvis. Även windows standard bildvisare kan inte heller uppfatta icc profiler vilket enligt mig är sjukt dåligt av microsoft..
Så jag jobbar på detta sätt så att alla garanterat kan se min bild på bästa sätt. Förutsatt att personen som jobbar med bilden har en någerlunda bra kalibrerad skärm, annars kan det bli lite rysk roulette :)

Hoppas det räta ut något frågetecken iallafall.

//Peter
 
tittade på en mängd småbilder som jag har lagt upp från sydafrika och sparade save for web device och visst är bilden taggad med s-rgb.
förstår inte riktigt vad du menar!!!!
 

Bilagor

  • taggad.jpg
    taggad.jpg
    31.3 KB · Visningar: 305
Att previewbilden som kommer upp och visar lite annorlunda färgmättnad har inget med slutresultatet att göra när du sparar save for web. se till att ha s-rgb i kryssat samt embed colorprofile
 

Bilagor

  • s-rgb.jpg
    s-rgb.jpg
    39.2 KB · Visningar: 296
Jag använder soft proofing för att undvika just detta problemet:
Dublicera din bild i phtshp å gå till view->proof setup->monitor rgb
Nu ser säkert bilden förjävlig ut i detta, antagligen för mörk och osaturerad. Men kör bara lite kurvor & hue/saturation. Mixa och jämnför med biden du dublicera ifrån tills dom ser lika dana ut. Sen kör jag inte save for web utan bara en vanlig "save as" och klickar bort icc profilen, i de flesta fall srgb eller adobe rgb. Adobe har inte fixat "save for web" riktigt så icc profilen hänger inte med samt att meta datan försvinner.. men det fixar "save as".

Är ju som sagt många som fortfarande kör browsers som inte kan läsa icc profiler, IE exempelvis. Även windows standard bildvisare kan inte heller uppfatta icc profiler vilket enligt mig är sjukt dåligt av microsoft..
Så jag jobbar på detta sätt så att alla garanterat kan se min bild på bästa sätt. Förutsatt att personen som jobbar med bilden har en någerlunda bra kalibrerad skärm, annars kan det bli lite rysk roulette :)

Hoppas det räta ut något frågetecken iallafall.

//Peter

det är helt OK att proofa in en bild om man har färgrika bilder med hög färgmättnad och har arbetat i en stor färgrymd för att sedan få ett så bra resultat som möjligt i en mindre färgrymd exv s-rgb.
Efter proofningen konverterar du bilden från den stora färgrymden till den mindre.

i övrigt se svar på föregående sida.
 
tittade på en mängd småbilder som jag har lagt upp från sydafrika och sparade save for web device och visst är bilden taggad med s-rgb.
förstår inte riktigt vad du menar!!!!

Det kanske inte har direkt med frågan att göra, men Mikaels PS är ställd på aRGB därför får han upp frågan om konvertering.
Hur blir det hos dig Timour om du öppnar en gammal bild ?
 
Du har så rätt mikael. Ser lite annerlunda ut i mitt phtshp iochmed att jag kör pc, men ICC profil finns där. Dom har kanske fixat det med nån patch? Var iallafall ett tag jag använde mig av "safe for web" iochmed att jag inte har tyckt det var nödvändigt. Men kommer nog göra det nu framöver, är ju ganska smidigt.

Jag sparar alltid utan färgprofil i dagens läge iochmed att det inte är, enligt mig tillräckligt många som kör med en browser som klarar av icc profiler. Så för att vara på säkra sidan så soft proofar jag och väljer att inte baka in en profil (minskar även filstorleken).

Men bara för att jag jobbar på det här sättet så betyder det inte att det är det enda sättet att göra det på. Sålänge man är nöjd med slutresultatet så.
 
Det kanske inte har direkt med frågan att göra, men Mikaels PS är ställd på aRGB därför får han upp frågan om konvertering.
Hur blir det hos dig Timour om du öppnar en gammal bild ?

Min arbetsfärgrymd är adobe rgb, jag har PS inställt så att jag får upp varning om bilden ligger i en annan färgrymd exv s-rgb. jag kan sedan bestämma att arbeta med bilden i s-rgb eller konvertera den till arbetsfärgrymden (vilket jag inte vinner något på att göra)

frågan var om taggningen s-rgb ses om man sparar Save for web, vilken den görs om man ställer PS rätt.Dvs ställer in PS att bilden dels skall konverteras från adobe rgb eller annan arbetsfärgrymd till s-rgb samt att profilen då är inbäddad .
 
Senast ändrad:
Du har så rätt mikael. Ser lite annerlunda ut i mitt phtshp iochmed att jag kör pc, men ICC profil finns där. Dom har kanske fixat det med nån patch? Var iallafall ett tag jag använde mig av "safe for web" iochmed att jag inte har tyckt det var nödvändigt. Men kommer nog göra det nu framöver, är ju ganska smidigt.

Jag sparar alltid utan färgprofil i dagens läge iochmed att det inte är, enligt mig tillräckligt många som kör med en browser som klarar av icc profiler. Så för att vara på säkra sidan så soft proofar jag och väljer att inte baka in en profil (minskar även filstorleken).

Men bara för att jag jobbar på det här sättet så betyder det inte att det är det enda sättet att göra det på. Sålänge man är nöjd med slutresultatet så.

det är ganska dumt att spara en bild utan färgprofil om bilden skall hanteras korrekt, det är som att växla slotty mot euro utan att veta vad slottyn är värd.

Se till att arbeta rätt, från din valda arbetsfärgrymd exv Adobe rgb och konvertera alltid till en annan färgrymd exv s-rgb.

Att proofa in färger är som jag sa bra om man kan det, det gäller främst om man arbetar i en stor färgrymd med mycket starka/intensiva färger och skall ha in dom i en mindre färgrymd exv då s-rgb eller en tryckprofil.
I båda fallen gäller sedan konvertering

Om du är betalande medlem så kan du läsa Stefan Ohlssons praktiska tips om färghantering här på fotosidan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.