Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek på flera bilder samtidigt i PS!?

Produkter
(logga in för att koppla)

hallqvist

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt omkrning i forumet, men jag har inte funnit ett svar som passar mig riktigt.

Jag undrar om och hur man ändrar storlekn på flera bilder tex 200 bilder samtidigt i PSCS2?
Jag ska ladda upp dem på en sida, och mina bilder är ca 3-4mb stora.... Jag vill helst göra detta i PS och inte i ngt annat program, men går det inte så får jag testa ett annat. Jag har mac btw..

Alla andra trådar har man rekommederat program till windows... men somsagt, vore ytterst skönt om detta gick att göra i PS, så man slipper ladda hem massa program.

Tacksam för svar!

Spela in ett makro (action) där du t.ex:
storleksändrar -> lägger på skärpa -> konverterar till sRGB -> spara för webb i 'c:\webbilder_små' -> stänger.

Sen är det bara att välja Arkiv -> Automatisera -> Gruppera (File -> Automate -> Batch) och välja vilken mapp du vill utföra makrot på.

spara som

Använd "spara som" istället, du förlorar annars en del info som man läger i bilden när du använder "spara för webb".
Prova att spara samma bild med båda sätten och se titta på den info som du själv kan lägga in med ex. FOTOSTATION. Både före och efter med båda sätten.

Om du kör CS2, så här gör jag...

- Markera bilderna i bridge
- Välj "image processor" i menyn
- Välj var de omgjorda bilderna ska spara
- Välj jpeg för vilken typ det ska vara (jpeg, tiff, psd)
- Välj kvalitet
- Skriv in antal pixel som du vill ha den längsta sidan i både höjd och bredd
- Kryssa i "convert to SRGB" om dom ligger i en annan färgrymd
- Kör

Nu bearbetas varje bild och sparas på det nya stället utan att du behöver ingripa. Du får dom som jpeg i vald storlek och kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar