Annons

Ändra "huvudkatalog" i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

rowingtobbe

Medlem
Någon som vet hur men ändrar " huvudkatalog"(File/Catalog settings/ och sedan den mapp som ligger som "general") i Lightroom?

Denna mapp är för tillfället beroende av vem som är inloggad i windows Ligger under "mina bilder". Det går bara att klicka på "show" men inte att ändra katalogen. Skulle vilja ändra denna så att mitt vanliga arkiv visas i programet oavsett om det är jag eller frugan som är inloggad på datorn..

Lite svårt att förklara.. Men om någon är så duktigt att de vet hur man gör sådana ändringar så vet denna person säker vad jag menar.. :)
 
Jag är inte säker på att jag tolkat ditt problem rätt, men jag misstänker att problemet är windowsrättigheterna i katalogen mina bilder.
Jag har flyttat själva LR databas och katalogen med preview till en egen katalog direkt på rotnivå (c:\LR databas) för att jag inte ville ha en databas bland bilderna.
När databasen ligger på rotnivå borde det inte vara något problem med rättigheterna om det är olika användare som öppnar den.
Första start av LR efter att databas/preview flyttats öppnar programmet med en tom databas men det är bara att välja file, open catalog och peka på den nya platsen för databasen.
 
Nja, inte riktigt det jag menar..
Windowsrättigheter är inget problem. Det är mer det att LR själv väljer sin "Huvudkatalog"(Lightroom Catalog Previews.lrdata) beroende på vem som är inloggad i windows. Med huvudmapp menar jag den mapp där all information om vilka bilder man importerat och liknande ligger. Så om jag är inloggad i windows visas alla bilder som jag importerat. Men om frugan är inloggad visas de bilder som hon importerat..
 
Administratör ?

Det låter som det saknas administratörs konto rättigheter för den inloggade, Endast administratör kan öppna filer utanför "sina mappar" (iallafall i Vista)
Förslag till lösning;

1. Fixa administratörsrättigheter för dig och din fru under "Kontrollpanelen\Användarkonton"

2. Styr LR att vid start visa en meny av de aktuella kataloger som kan nås (du slipper leta) genom att ändra under EDIT/GENERAL/DEFAULT CATALOG "when starting up use this catalog" till " Prompt me when starting lightroom".

Var det det du ville ?
 
rowingtobbe skrev:
Nja, inte riktigt det jag menar..
Windowsrättigheter är inget problem. Det är mer det att LR själv väljer sin "Huvudkatalog"(Lightroom Catalog Previews.lrdata) beroende på vem som är inloggad i windows. Med huvudmapp menar jag den mapp där all information om vilka bilder man importerat och liknande ligger. Så om jag är inloggad i windows visas alla bilder som jag importerat. Men om frugan är inloggad visas de bilder som hon importerat..

Men beror inte det ytterst på att man beroende på vem som loggar in hamnar i Windows "Documents and Settings"-bibliotek och användarens personliga Windows-bibliotek. Om man lyckats få LR att installera sin databas där så finns det ju ingen sån när nästa loggar in och då skapar väl denna användare sin egen. Genom det har ni förmodligen en varsin LR-databas i er respektiva Windowskatalog. Man ska nog välja en annan katalog än sin egen Windowskatalog för LR-databasen om man ska samnyttja LR-databasen. Då slipper man dessa problem. Skulle man ändå göra fel så är det ju bara att flytta databasen och peka på det nya stället från LR.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Men beror inte det ytterst på att man beroende på vem som loggar in hamnar i Windows "Documents and Settings"-bibliotek och användarens personliga Windows-bibliotek. Om man lyckats få LR att installera sin databas där så finns det ju ingen sån när nästa loggar in och då skapar väl denna användare sin egen. Genom det har ni förmodligen en varsin LR-databas i er respektiva Windowskatalog. Man ska nog välja en annan katalog än sin egen Windowskatalog för LR-databasen om man ska samnyttja LR-databasen. Då slipper man dessa problem. Skulle man ändå göra fel så är det ju bara att flytta databasen och peka på det nya stället från LR.
Så länge alla inblandade har behörighet till mappen i fråga så kvittar det ju egentligen var den ligger. Mest en smaksak.. Mitt problem var att hitta VAR i inställningsmenyn som man ändrade detta. Och det blev ju löst.
 
rowingtobbe skrev:
Så länge alla inblandade har behörighet till mappen i fråga så kvittar det ju egentligen var den ligger. Mest en smaksak.. Mitt problem var att hitta VAR i inställningsmenyn som man ändrade detta. Och det blev ju löst.

Ville bara peka på att man får se upp när man installerar så man får databasen där man själv vil och inte där LR föreslår placeringen. Speciellt om man ska sambruka den annars blir upplägget loginstyrt om man inte ser upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.