Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ändra bildnummer Sony Rx100
- Trådstartare JDKD
- Start datum
afe
Aktiv medlem
När jag hade tagit 9999 bilder med min Sony rx100 så började den om från 0. Men jag vill att den fortsätter at räkna 10001, 10002 osv. Är detta möjligt att ställa in?
Tror inte det - nästan alla kameror börjar om efter så många bilder. Datum och tidssortering torde avhjälpa problemet.
FlyerOne
Aktiv medlem
Mappsortering räcker.
På minneskortet måste det enligt denna standard finnas en rotmapp som heter DCIM (Digital Camera IMages), vilken skapas när kortet formateras (lämpligt att göra lite då och då, och speciellt ifall du stoppar in ett kort från någon annan skum kamera). I denna mapp kan lagras ett antal undermappar, från 100ABCDE till 999ABCDE. Bokstäverna kan tillverkaren välja fritt, och ifall du studerar filstrukturen på dina minneskort (från RX100) så gissar jag du kommer att hitta mappar som heter 100MSDCF, 101MSDCF osv om du tagit tillräckligt många bilder. De fem tecknen "ABCDE" kan väljas fritt av tillverkaren, så du kan hitta t.ex. 100CANON, ..., 100SIGMA, ... osv. beroende på vem som sytt ihop prylen du använt dig av.
Filnamnet har också åtta tecken på formatet FGHK0001 till FGHK9999, där även FGHK kan väljas fritt. Du kommer förmodligen att se t.ex. DSC09875 för JPEG-bilder. För RAW-bilder brukar man slänga in ett "_"-tecken, t.ex. DSC_9876.
Det du ser i kameran när du tittar på dess bildnummer vid bildväxlingen kommer att vara 100-9999 som är max vad den första mappen får innehålla, och nästa bild du tar kommer att få nr 101-0001. Denna bild läggs således i en annan mapp (som kameran skapar automatiskt när det behövs). Så fortsätter det tills du har tagit bild nr 999-9999, när detta filsystem tar slut. Men då skulle du ha tagit ca 9 miljoner bilder, och jag tror att du kommer att ha pensionerat kameran långt innan dess. Om inte, så har kameran sannolikt gjort detta själv...
.
Och nä, den börjar inte om från 0. Den börjar om från 1, vilket dock INTE är detsamma som att man kommer att få en massa dubletter även om man just har tagit bild nr 9999. Nästa bild man tar kommer att få nr 0001 som de fyra sista tecknen i filnamnet. ALLA kameror som följer industristandarden DCF (Design rule for Camera File system) gör på samma sätt (och alla digitalkameror jag använt har följt denna standard).När jag hade tagit 9999 bilder med min Sony rx100 så började den om från 0. Men jag vill att den fortsätter at räkna 10001, 10002 osv. Är detta möjligt att ställa in?
På minneskortet måste det enligt denna standard finnas en rotmapp som heter DCIM (Digital Camera IMages), vilken skapas när kortet formateras (lämpligt att göra lite då och då, och speciellt ifall du stoppar in ett kort från någon annan skum kamera). I denna mapp kan lagras ett antal undermappar, från 100ABCDE till 999ABCDE. Bokstäverna kan tillverkaren välja fritt, och ifall du studerar filstrukturen på dina minneskort (från RX100) så gissar jag du kommer att hitta mappar som heter 100MSDCF, 101MSDCF osv om du tagit tillräckligt många bilder. De fem tecknen "ABCDE" kan väljas fritt av tillverkaren, så du kan hitta t.ex. 100CANON, ..., 100SIGMA, ... osv. beroende på vem som sytt ihop prylen du använt dig av.
Filnamnet har också åtta tecken på formatet FGHK0001 till FGHK9999, där även FGHK kan väljas fritt. Du kommer förmodligen att se t.ex. DSC09875 för JPEG-bilder. För RAW-bilder brukar man slänga in ett "_"-tecken, t.ex. DSC_9876.
Det du ser i kameran när du tittar på dess bildnummer vid bildväxlingen kommer att vara 100-9999 som är max vad den första mappen får innehålla, och nästa bild du tar kommer att få nr 101-0001. Denna bild läggs således i en annan mapp (som kameran skapar automatiskt när det behövs). Så fortsätter det tills du har tagit bild nr 999-9999, när detta filsystem tar slut. Men då skulle du ha tagit ca 9 miljoner bilder, och jag tror att du kommer att ha pensionerat kameran långt innan dess. Om inte, så har kameran sannolikt gjort detta själv...
.
iSolen.se
Guest
Har man flera kameror kommer man alltid få bilder med samma bildnummer. Inget stort problem för mig.
Man kan ju ändra så ena kameran genererar AAA_1234 och den andra AAB_1234.
Någon gång har jag fotograferat med två kameror och haft en hel serie med samma motiv och samma bildnummer. Det blev aningen otydligt när jag hade dem öppna samtidigt i typ photoshop men egentligen inget problem.
FlyerOne
Aktiv medlem
Men det gör jag.Fast om man importerar sina bilder till datorn med exempelvis Lightroom så gör mappnamnet noll och ingen nytta eftersom filnamnet inte påverkas av det. För mig gör det absolut ingenting om jag har filer som heter samma sak eftersom jag aldrig letar efter filer på namn.
Nu har jag i och för sig inte Lightroom (eller Photoshop), men det där låter inte alls bra. Lightroom tar alltså inte med sig undermapparna? Man får således själv skapa dessa i Lightroom ifall det inte ska bli för rörigt? Men vad får man med sig - de skippar väl inte hela filnamnet och börjar numrera om varje inladdning från kameran med nr 1 varje gång? Vilket Windows XP gör(!) %&$#£?!
Ifall jag får lov att utvidga den ursprungliga frågan lite:
Jag trodde att utvecklarna av sådana här program som är direkt avsedda för fotobruk skulle förstå att man vill ha med sig även mappnamnet.
Windows XP låter mig i och för sig namnge en mapp när jag ska överföra bilder till datorn från kameran. Men, till min stora förargelse strippar Windows sedan vid importen även det ursprungliga bildfilnamnet helt och döper om det till samma som namnet jag gett till den nya mappen, med tillägget 001.ext osv. Har därför gjort en sådan överföring bara en enda gång med min dator.
Och inte har jag sett något sätt att komma åt det ursprungliga filnamnet sedan heller. Hade det räckt med att jag inte fyllt i något mappnamn alls när Windows begärde detta, eller hade det bara blivit 001.ext och uppåt ändå?
.
afe
Aktiv medlem
Som standard lägger LR filerna i mappar per datum, så problemet uppstår i praktiken mycket mycket sällan att det skulle bli dubbla filer i samma mapp. För mig och många andra är det helt ointressant vilket löpnummer filen råkar ha, så det gör inget om det finns flera filer som råkar heta samma sak någonstans i datorn - bilderna hittas i stället med nyckelord och annat.
Jag tror (men kan förstås inte veta) att de flesta struntar högaktningsfullt i mappnamnet
Jag tror (men kan förstås inte veta) att de flesta struntar högaktningsfullt i mappnamnet