Annons

Älskar min D70, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikonfan skrev:
Kör med sigma optiken som följer med.
Expert paketet så att säga. Jobbar där så det blev förmånligast.

Ska testa ett tag med centrumvägd mätning och köra på. Batteriet på laddning så kan ej leka nu.

Sista jag gjorde innan batteriet tog slut, (800 bilder på en laddning, wow!) var att köra helt manuellt och fixa till slutartid/bländaröppning tills ljusmätaren stod på 0 ... fast det gjorde den vare sig jag hade blixt på eller ej. Mkt att leka med här. ISO tal har jag inte koll på för 5 öre :p

Tycker det ser mycket konstigt ut. Har själv aldrig råkat ut för det du råkat ut för i auto/P-läge.
Något är fel - ljusmätaren fungerar mycket bra i övrigt. Matrix-mätaren bygger på samma som finns i Nikons F5:a som nästan aldrig mäter fel (i så fall borde du fått underexponerat). Har du andra objektiv (kanske fel på ditt objektiv) att jämföra med?


/Michael
 
Äsh, gör det enkelt för dig, ta bilden titta på skärmen, om du är osäker man man väl trycka på info och så ska ytorna som är överexponerade blinka (då har de ingen teckning), då finns det en liten knapp som man kompensera med, i ditt fall skullle du ha underexponerat ungefär ett steg, så var det kirrat
Jens
 
mipert skrev:
Jag har en D100 och min erfarenhet är att jag för ofta får en aning överexponering när jag kör med Matrixmätning.

Min erfarenhet av matrismätning (Nikon F90X) är att den kan fara iväg och ge överaskande exponeringsresultat. Genom att mäta ljusstyrkan i de olika fälten försöker ett program att räkna ut den troliga motivtypen. En stark ljuskälla i ett av fälten (t.ex. en sol) gör att data från detta fält inte tas med i beräkningen om kontrasten relativt de övriga fälten är för stor. Ibland blir det bra. Ibland blir det dåligt. Även för "lätta" exponerningssituationer. Kör centrumvägt!
 
netjens skrev:
Äsh, gör det enkelt för dig, ta bilden titta på skärmen, om du är osäker man man väl trycka på info och så ska ytorna som är överexponerade blinka (då har de ingen teckning), då finns det en liten knapp som man kompensera med, i ditt fall skullle du ha underexponerat ungefär ett steg, så var det kirrat
Jens

Hmm, vilken knapp då? :p
 
jonas... du har en d70 som du tagit 300 bilder med på full auto...

tips... sälj den till mej och köp en kompaktdigital.

förstår ine vad som motiverar folk att köpa kameror för 10000 kr utan minsta intresse...
 
Bara för att man tar i auto-läge så behöver det väl inte betyda att man inte vill lära sig mer. Han har väl tvärtom visat att han vill det genom att ställa frågor i forumet?
Men det kanske är lika bra att såga alla nybörjare så forumet kan lämnas till proffsen som minsann använder det helmanuella läget!
 
Linkeboda skrev:
Bara för att man tar i auto-läge så behöver det väl inte betyda att man inte vill lära sig mer. Han har väl tvärtom visat att han vill det genom att ställa frågor i forumet?

Nej, men om man har tagit 300 bilder i endast autoläget, har inte ens tittat i manualen och har inte lärt sig grundläggande koncept som ISO-tal, så visar det på att man inte är speciellt intresserad av att lära sig mer utan snarare av att man vill bara knäppa bilder.

Jag kan sympatisera med Ilan Roséns inlägg.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Nej, men om man har tagit 300 bilder i endast autoläget, har inte ens tittat i manualen och har inte lärt sig grundläggande koncept som ISO-tal, så visar det på att man inte är speciellt intresserad av att lära sig mer utan snarare av att man vill bara knäppa bilder.

Jag kan sympatisera med Ilan Roséns inlägg.

/Henri

Det beror väl på helt hur man lär sig. Vissa läser in all teori först och går på praktiken sen. Vissa vill hellre testa sig fram och ta problemen när de kommer. I det senare fallet är det väl inte så konstigt om man inte stött på vissa begrepp än=?
 
eatfrog skrev:
Nej, men om man har tagit 300 bilder i endast autoläget, har inte ens tittat i manualen och har inte lärt sig grundläggande koncept som ISO-tal, så visar det på att man inte är speciellt intresserad av att lära sig mer utan snarare av att man vill bara knäppa bilder.

Många tvingats lära sig en hel del om tekniken kring fotografering av det enkla skälet att tekniken själv inte kan fixa perfekt exponerade bilder. Jag kör ofta lös mätare och manuell inställning för att vara på den säkra sidan, men inte för att jag vill köra manuellt utan för att kamerans exponeringsmätare ofta gör fel. Om det fanns en inbyggd exponeringsmätare som alltid gav perfekt exponerade bilder skulle jag också enbart köra auto och kunna koncentrera mig mera på motivet. Man är inte mera fotograf om man kör manuellt. Enbart slutresultatet räknas.
 
eatfrog skrev:
Nej, men om man har tagit 300 bilder i endast autoläget, har inte ens tittat i manualen och har inte lärt sig grundläggande koncept som ISO-tal, så visar det på att man inte är speciellt intresserad av att lära sig mer utan snarare av att man vill bara knäppa bilder.

Jag kan sympatisera med Ilan Roséns inlägg.

/Henri

Otroligt trist attityd från vissa här, forumet är bl.a. till för att fråga i och är det så att ni inte har lust att hjälpa till så är det lika bra att ni är tysta.
 
Nikonfan skrev:
Kör med sigma optiken som följer med.
Expert paketet så att säga. Jobbar där så det blev förmånligast.

Ska testa ett tag med centrumvägd mätning och köra på. Batteriet på laddning så kan ej leka nu.

Sista jag gjorde innan batteriet tog slut, (800 bilder på en laddning, wow!) var att köra helt manuellt och fixa till slutartid/bländaröppning tills ljusmätaren stod på 0 ... fast det gjorde den vare sig jag hade blixt på eller ej. Mkt att leka med här. ISO tal har jag inte koll på för 5 öre :p

Använder du AUTO-iso?
Stäng av den i så fall - kan vara det som spökar för dig!

/Michael
 
eatfrog skrev:
Nej, men om man har tagit 300 bilder i endast autoläget, har inte ens tittat i manualen och har inte lärt sig grundläggande koncept som ISO-tal, så visar det på att man inte är speciellt intresserad av att lära sig mer utan snarare av att man vill bara knäppa bilder.

Jag kan sympatisera med Ilan Roséns inlägg.

/Henri

Sen att jag hade ungefär 1h efter att jag fick kameran till att jag behövde åka till midsommar festen gjorde ju att jag inte hann läsa mkt mer kanske?

Jag kör hellre på, tar problemen efter hand. Som nu, ISO biten, sitter å läser om den just nu eftersom jag insett att jag hade problem med den.
Finns inget värre än fack-idioter som läser allt 100ggr och kan allt i teorin, men knappt något i praktiken. Jag läser efterhand. Vi gör väl alla olika? Om jag är intresserad eller inte ska du strunta i. Om du får för dig att skriva något så försök iaf göra ett bra inlägg. Kritisera mig kan du göra högt å ljudligt hemma hos dig, behöver du inte göra här.

Tråkigt med sånt.
 
Nikonfan skrev:

Finns inget värre än fack-idioter som läser allt 100ggr och kan allt i teorin, men knappt något i praktiken.

Har man läst en manual till en kamera så är väl risken ändå ganska liten att du inte kan den "i praktiken"?

Alla hanterar nya ting på olika sätt, och det kan jag respektera. Men jag tycker personligen inte om att man förväntar sig att tekniken ska sköta allting och sedan kommer man till forumen och bränner loss lätta frågor när man stöter på problem.
Köper jag en ny mojäng så lär jag mig den först, sen börjar jag använda den. Stöter jag på ytterligare problem så försöker jag luska ut problemet själv, sen tillslut så frågar jag mer kunniga personer.

Trist attityd? Måhända, men så ser det ut på internet i dagsläget.
Jag vet många ställen där man bara fått ett RTFM slängt mot sig och denna bildlänk.
http://compu-ag.de/pics/google.jpg

/Henri
 
eatfrog skrev:


Trist attityd? Måhända, men så ser det ut på internet i dagsläget.
Jag vet många ställen där man bara fått ett RTFM slängt mot sig och denna bildlänk.
http://compu-ag.de/pics/google.jpg

/Henri

Så ser det ut på internet i dagsläget?. Ja, med den attityden så blir det så. Det måste väl vara lättare att inte bry sig om att svara om man inte vill svara. Det är väl just i såna här forum man skall ställa frågor?. Om jag söker på Google, och om foto, så hittar jag förhoppningsvis just fotosidan där. Var går gränser för vilka frågor man skall ställa här och vilka man skall söka på google efter??
 
sjost skrev:
Så ser det ut på internet i dagsläget?. Ja, med den attityden så blir det så. Det måste väl vara lättare att inte bry sig om att svara om man inte vill svara. Det är väl just i såna här forum man skall ställa frågor?. Om jag söker på Google, och om foto, så hittar jag förhoppningsvis just fotosidan där. Var går gränser för vilka frågor man skall ställa här och vilka man skall söka på google efter??

Jag håller otroligt med dig, Stefan. Om man inte vill svara på ett foruminlägg på grund av att man tycker frågan är dum eller naiv så struntar man helt enkelt i att svara.
Jag har exempelvis skrivit massor av "dumma" frågor här på forumet, speciellt när jag började med digitalfotografering men även längre fram
i min utveckling så ställer jag frågor innan jag rådfrågat manualen. Jag gillar att diskutera och jag får ofta bättre och mer ingående svar här än att läsa en torr manual. Kanske är det fel men så tror jag många här fungerar. Annars får admin kanske skapa ett dummy forum för oss dumma RTFM:are =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.