ANNONS
Annons

Älskar min D70, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonfan

Aktiv medlem
..men har lite problem. Är ju inte van ännu med systemkameror. Har någolunda bra koll på bländartal och slutartid i teorin, men aldrig använt det i praktiken så antar att problemen är handhavande ;-)

Fotade lite nu på midsommar i mulet väder, bifogar en av bilderna som är ett bra exempel på det jag har svårt för.

Ljusa delar + himmelen blir ofta helt vit.
Körde i full auto läge eftersom jag var mer intresserad av att dokumentera festen med mkt bilder än att ta ett fåtal bra.

Hur kunde jag fått denna bilden bättre?

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    46.7 KB · Visningar: 1,713
Tack för svaret, dock ingen aning om hur jag gör det.

Tagit en cirka 300 bilder hittills, mest bara för att se hur det blir. Inte laborerat så mkt ännu.

Helmanuellt läge är inte att tänka på ännu. Men kanske borde börja med A läget? Bländartal manuellt, resten auto?

Ett svar om hur jag mäter ljuset manuellt vore fint.

prova att rikta kameran mot en annan yta, som t ex en grön gräsmatta eller mät i handflatan och komensera med +1 EV. Mer utförligt hur mätningar låses står med all säkerhet i bruksanvisningen.

Nikonfan skrev:
Tack för svaret, dock ingen aning om hur jag gör det.

Tagit en cirka 300 bilder hittills, mest bara för att se hur det blir. Inte laborerat så mkt ännu.

Helmanuellt läge är inte att tänka på ännu. Men kanske borde börja med A läget? Bländartal manuellt, resten auto?

Ett svar om hur jag mäter ljuset manuellt vore fint.

Det spelar ingen roll om du kör på a läget eller p läget ljusmätaren luras ändå.
Precis som roland säger så funkar handflatan bra.

Nikonfan skrev:
..men har lite problem. Är ju inte van ännu med systemkameror. Har någolunda bra koll på bländartal och slutartid i teorin, men aldrig använt det i praktiken så antar att problemen är handhavande ;-)

Fotade lite nu på midsommar i mulet väder, bifogar en av bilderna som är ett bra exempel på det jag har svårt för.

Körde i full auto läge eftersom jag var mer intresserad av att dokumentera festen med mkt bilder än att ta ett fåtal bra.

RTFM är ju lite taskigt att säga, du kanske inte fick någon manual. Jag påstår ändå att om du vill få ut något av din inte helt obetydliga investering så är läsning av manualen inte bortkastad tid. Läs med fördel först sidorna 75-93 som handlar om exponering. Läs sedan resten. Då borde det klarna.

Jag vet inte om det hjälper men det sägs att fotografera med en digitalkamera är ungefär som att fotografera med diafilm. Det vill säga, dia film (och därmed också digitalkameror) är inte så förlåtande när man exponerar fel.

Jag har kört med en D1:a de senaste veckorna och efter många felexponerade bilder så har jag kommit fram till att jag kör manuellt och spotmätning, försöker mäta mot något som skulle kunna motsvara neutralt grått (i mitt fall oftast gräset) sedan överexponerar jag något (mot vad mätaren visar) sen är det bara att tuta och köra, i alla fall tills ljuset ändrar sig.

Jag vet inte om det hjälpte något eller det bara blev jobbigt, prova på att köra manuellt, man lär sig ganska snabbt.

Men varför är bilden så överexponerad? Ljusmätaren brukar ge för MÖRKA bilder för ett sånt här motiv, inte för ljusa, kör du möjligtvis spotmätning och lyckades pricka in de mörka personerna i mitten? Knappen nära avtryckaren ger dig några alternativ.

Hej!
Du har en fantastisk kamera men här har det gått snett. Jag har själv en enkel Ixus 400 men har aldrig fått en så dålig exponering. Kan inte se annat än att kameran varit inställt på spot-mätning och enbart exponerat efter det som finns mitt i bild och det är ju perfekt. Bara att plocka fram handboken, som tidigare sagt. Lycka till!

Enligt bilddata är bilden tagen med matrixmätning(flerfältsmätning) på en 1/125 5,6.

50mm och ingen exponeringskompensation...

Kanske har du kommit åt exponeringslåset?

Inget exponeringslås, bara rent auto-läge och ändå blev ett fåtal såhär.

Ingen spotmätning utan körde matrixmätning(flerfältsmätning) vilket är standard i auto.

:-(

Linkeboda skrev:
Nu är jag inte digitalkameraägare (än), men det viktigaste är ju att all information behålls i bilden, sen kan man kompensera i efteråt i datorn. Det gäller alltså att inte "mätta" eller "bottna" någon sensor. Detta kan man avläsa m.h.a. histogramfunktionen som jag antar att D70 har.
Detta tas upp i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19729&highlight=histogram

Precis, alltså är en sådan här bild katastrof, allt bildinnehåll i det ljusa partiet är borta. D70 underexponerar en aning (halvt steg?) för att undvika detta.

Jag har en D100 och min erfarenhet är att jag för ofta får en aning överexponering när jag kör med Matrixmätning.
Centrumvägd gillar jag bättre.

Antar att D70 kan ligga åt samma håll?

Men, detta är rejält överexponerat.
Har du kanske en äldre optik av något slag, jag har ett objektiv som två gånger har ”hängt sig” och bländaren inte blir rätt utan bilden blir rejält överexponerad.

o-laser skrev:
Men varför är bilden så överexponerad? Ljusmätaren brukar ge för MÖRKA bilder för ett sånt här motiv, inte för ljusa, kör du möjligtvis spotmätning och lyckades pricka in de mörka personerna i mitten? Knappen nära avtryckaren ger dig några alternativ.

Jag tycker nog att den är ungefär sådär felexponerad som många av mina bilder med D1:an blev när jag körde med matrixmätning och situationer med stora kontraster.

mvh Anders

Kör med sigma optiken som följer med.
Expert paketet så att säga. Jobbar där så det blev förmånligast.

Ska testa ett tag med centrumvägd mätning och köra på. Batteriet på laddning så kan ej leka nu.

Sista jag gjorde innan batteriet tog slut, (800 bilder på en laddning, wow!) var att köra helt manuellt och fixa till slutartid/bländaröppning tills ljusmätaren stod på 0 ... fast det gjorde den vare sig jag hade blixt på eller ej. Mkt att leka med här. ISO tal har jag inte koll på för 5 öre :p

Nikonfan skrev:

Mycket konstigt detta. Står din kamera i auto så borde bilden blivit mörk tycker jag. Dessa stora ljusa områden borde lurat kameran att det var ljust och exponerat efter det.

Jag rekomenderar att du går en fotokurs eller läser en bok om fotografi, så att du kan utnyttja din kamera fullt ut.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.