Annons

Äldsta digitala bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Hej!
Med tanke på hur snabbt utvecklingen går vad gäller digitalkameror, så skulle det vara intressant att se lite referenser till dagens bilder. Har du några bilder tagna hösten -95 i 640x480 eller dylika klenoder, släng upp dom i tråden! Berätta gärna vilken "prestanda" kameran hade, när den är tagen och hur du har lagrat bilden för att få den att överleva.

Hoppas på många goda skratt och reflektioner över teknikens framfart, äldst bild vinner!

//David

Jag hade någora bilder tagna ~94 med en Canon ION RC-260, fast dom har jag tappat bort.

http://www.canon.com/camera-museum/camera/sv/data/1991_rc260.html

"The RC-260 was a full-feature (record / playback / erasure) still video camera.
It featured a 1/2 inch 230,000 pixel CCD image sensor, recording and playback with horizontal resolution of 320 TV lines."

Har för mig att den kostade över 10 tusen då.

Ni snackar ju bara moderna grejor.
http://www.digicamhistory.com/1986.html
Bara $3000 MED optik....
"The complete RC-701 system consisting of the camera, a player/recorder, a printer, a laminator, and a unit for phone transmission cost about $27,000."
Undrar hur många som tog banklån för det paketet och fortfarande betalar på det..:)

Jag minns faktiskt när Sony visade sin "Mavica" första gången på nån mässa. Tror det var runt -81. En blixt från klar himmel. Konkurrenterna skakade... (Sant!)

Det som är intressant med Mavican -81 är att den visades, men den verkar aldrig ha gått till försäljning.

Canon sände bilder -84 från OS med en prototyp av RC-701 som började säljas -86.

höst 05

jag har många bilder från denna period men dem är på film tror att det inte fins många som har digitalbild från denna tid, en tanke för alla som plåtar digitalt i dag är om de kommer att ha sina bilder om ca 10-20 år?????

Re: höst 05

Joi skrev:
jag har många bilder från denna period men dem är på film tror att det inte fins många som har digitalbild från denna tid, en tanke för alla som plåtar digitalt i dag är om de kommer att ha sina bilder om ca 10-20 år?????

Skärp dig! Det finns vs-trådar för sådana diskussioner, och tråden var till för att folk skulle lägga upp sina gamla digitala bilder! Jag skiter fullständigt i hur gamla analoga bilder du har, jag skulle nog kunna leta fram bilder tagna på glasskivor om det vore så, men som sagt, det var INTE det tråden var tänkt för.

David, herre gud, lugna ner dig.
Du vet de flesta av oss försöker upprätthålla en trevlig stämning här i forumet...

digital 95

det fans nästan inga DC 1995 så det kan inte vara många som har en digitalbild från 95.

Eveningstar skrev:
David, herre gud, lugna ner dig.
Du vet de flesta av oss försöker upprätthålla en trevlig stämning här i forumet...

Tycker bara att det är så oerhört barnsligt att medvetet försöka förstöra trådar med ytterligare en analog vs digital-debatt.

Re: digital 95

Joi skrev:
det fans nästan inga DC 1995 så det kan inte vara många som har en digitalbild från 95.

Nähä....okej då....

ohls skrev:
Jag hade någora bilder tagna ~94 med en Canon ION RC-260

Linmajon skrev:
Jag minns faktiskt när Sony visade sin "Mavica" första gången på nån mässa. Tror det var runt -81.

Damocles skrev:
Canon sände bilder -84 från OS med en prototyp av RC-701 som började säljas -86.

Det var inte många som hade bilder.

Den här är tagen 1997 tror jag. Det finns ingen exif-info i den och filen har blivit kopierad så många gånger att tidsstämpeln inte är att lita på.

Bilden är tagen med en Sony Mavica som jag lånade på jobbet. Kameran tog 640x480 jpeg som sparades direkt på en floppy. Bilderna blev 60-70 kbyte, så det fick plats en hel del. Batteriet räckte till mer än en floppy vill jag minnas, tyckte det var en bra kamera.

Att bevara bilderna har inte varit svårt, jag har kopierat dem mellan datorer, antingen direkt eller via CD. Det har som sagt varit svårare att bevara info om när och var bilderna är tagna.

Bilagor

• mvc-001f.jpg
    mvc-001f.jpg
    43.9 KB · Visningar: 279
Jag lär inte vinna tävligen för det äldsta bidraget men ...Jag köpte min första digitalare år 2000, en Fujifilm MX-1200. den hade hela 1.3 megapixlar! Den tog 1280x960 jpg som sparades på ett smartmediakort.
Det var kul att upptäcka att Fuji har produktsidan för denna kamera kvar: http://home.fujifilm.com/products/digital/digitalcamera/mx1200/
Min kamera används förresten fortfarande, sålde den till en kompis och köpte en liten Canon Ixus V3 och efter det har det blivit ytterligare några digitalare till..

Bilagor

• fuji.jpg
    fuji.jpg
    48.3 KB · Visningar: 231
ANNONS