ANNONS
Annons

Äldre objektiv till D60 - kommer inbyggda ljusmätare att fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

rubygirl

Aktiv medlem
Funderar på ett begagnat 50mm f/1,8-objektiv till min D60. Det är helt manuellt (E-serien), dvs både fokus och bländare justeras på själva objektivet.

Hur är det med den inbyggda ljusmätaren, kommer den att fungera? Och kommer jag att kunna se i den elektroniska displayen vilken bländare jag har inställd?

Tack!

Ok tack, tror nog att jag lägger på en dryg tusenlapp och satsar på ett nytt AF 50/1,8. Funderar ändå på att byta upp mig till en D90 på sikt och då får jag ju dessutom autofokus utöver ljusmätarkompabilitet och möjlighet att ställa in bländare via kameran.

Skulle rekommendera 35an

Hej

Jag har ett 50 mm och det är ett bra objektiv men jag tror att du skulle uppleva 35 mm som mer användbart. 50 mm har sin roll men det är vikigt att tänka på D60 förstoringgrad. 35 mm motsvarar 50 mm på en gammal hederlig kamera med film och är ett superobjektiv!!!

Tack för input! Har funderat på det där med 50 mm vs 35 mm och helt enkelt testat att ställa in mitt zoomobjektiv på 50 resp 35 och provfota en del hemma. Det känns som att 50 mm passar mina behov - närbilder och inomhusporträtt. 35 blir liksom varken här eller där, tycker jag.

Ok tack, tror nog att jag lägger på en dryg tusenlapp och satsar på ett nytt AF 50/1,8. Funderar ändå på att byta upp mig till en D90 på sikt och då får jag ju dessutom autofokus utöver ljusmätarkompabilitet och möjlighet att ställa in bländare via kameran.
Du behöver D300s eller mer avancerade kameror för ljusmätning med gamla manuella objektiv.

50 mm är toppen för porträtt!!!! Billigt och bra.

Jag använder just mitt 50 mm för porträtt. Gillar det för vissa porträtt men brukar nog i de flesta fall fota med mitt 105mm.

OM du inte läst Scott Kelbys böcker, digital fotografering 1&2, så låna dem på bilbioteket. Han har bra info om hur man tar porträtt.

50 mm är toppen för porträtt!!!! Billigt och bra.

Jag använder just mitt 50 mm för porträtt. Gillar det för vissa porträtt men brukar nog i de flesta fall fota med mitt 105mm.

OM du inte läst Scott Kelbys böcker, digital fotografering 1&2, så låna dem på bilbioteket. Han har bra info om hur man tar porträtt.

Ja jag har läst Kelby 1, mycket matnyttigt där även om han verkar ha en hangup när det gäller skärpa. :)

Kul att du gillar ditt 50 mm. Verkar vara ett mycket uppskattat och prisvärt objektiv. f/1,8 borde väl räcka fint? Har inte råd med f/1,4 just nu.

D200 funkar väl också? Men det är den "sämsta" av nikons DSLR som funkar fullt ut med gamla icke-chippade objektiv.

Å andra sidan har du ju skärm på kameran, så hittar du ett svinbilligt 50mm Series E så kan du ju chansa på exponeringen, kolla displayen och justera tills det blir rätt... Men är en uppgradering till D90 i din nära framtid är det nog som du nämner lika bra att satsa på 50mm f/1,8D, det är ett kanonobjektiv, och det 2/3 steg det skiljer i ljusstyrka gör ingen större skillnad i praktiken.

D200 funkar väl också? Men det är den "sämsta" av nikons DSLR som funkar fullt ut med gamla icke-chippade objektiv.

Å andra sidan har du ju skärm på kameran, så hittar du ett svinbilligt 50mm Series E så kan du ju chansa på exponeringen, kolla displayen och justera tills det blir rätt... Men är en uppgradering till D90 i din nära framtid är det nog som du nämner lika bra att satsa på 50mm f/1,8D, det är ett kanonobjektiv, och det 2/3 steg det skiljer i ljusstyrka gör ingen större skillnad i praktiken.

Tack! Ja ang Series E-objektivet så tänker jag som så att det blir ett steg för mycket "fippel" om man ska justera både fokus och bländare med ena handen plus kolla att exponeringen ser okej ut. Det blir ändå en hel del närbilder på barnen och där gäller det att fånga ögonblicket hyfsat snabbt innan de kommer på att de ska hitta på något annat. Att minimera fippel är alltså att föredra.

Jag gav själv upp att använda AF 50/1,8 på min D60. Hopplöst svårt att fokusera rätt. Det finns en avståndsmätare i sökaren (dock inte i M-läget), men den gav åtminstone inte mig tillräckligt bra precision och det är omöjligt att se var fokus ligger i den lilla sökaren på D60. Det tog också alltför länge att fokusera.

Den tar dock riktigt skarpa och bra bilder när väl fokus ligger rätt.

Jag gav själv upp att använda AF 50/1,8 på min D60. Hopplöst svårt att fokusera rätt. Det finns en avståndsmätare i sökaren (dock inte i M-läget), men den gav åtminstone inte mig tillräckligt bra precision och det är omöjligt att se var fokus ligger i den lilla sökaren på D60. Det tog också alltför länge att fokusera.

Den tar dock riktigt skarpa och bra bilder när väl fokus ligger rätt.

Ojdå! Hm. Kanske bättre att spara ihop till AF-S-varianten då?

Ojdå! Hm. Kanske bättre att spara ihop till AF-S-varianten då?

Jag skulle säga det. Men jag skulle gärna råda att även ta en koll till på 35:an. Den är billig och optiskt lika bra, och brännvidden är mycket mer mångsidig, enligt mig. Det är helt klart ett av mina favoritobjektiv. :)

Det går att fokusera manuellt hyfsat bra om man ligger på en bländare f/2,8 eller mindre. Problemen uppstår vid användning av större bländare, som f/1,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar