Annons

Äldre nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruktstund

Aktiv medlem
På senare dar har jag börjat fundera på att köpa en analog nikon, någon äldre, men jag har ingen aning om vad det finns för några eller hur lätta de är att hitta.NÅgon som har något bra tips på någon som är lätt att få tag i och som är i ett rimligt pris?
 
Fruktstund skrev:
På senare dar har jag börjat fundera på att köpa en analog nikon, någon äldre, men jag har ingen aning om vad det finns för några eller hur lätta de är att hitta.NÅgon som har något bra tips på någon som är lätt att få tag i och som är i ett rimligt pris?
Klassikern är ju en FM eller FM2. En fin FM2 ligger väl runt 2500-3000 kan jag tänka mig.
Nikon F3 är en mycket fin kamera med oslagbar sökare. Ligger ungefär prismässigt lika som FM2, ibland något dyrare tror jag.
 
vill du ha billigare kan man hitta nikon EM med objektiv för ett par tre hundra på ebay... men det är kanske inte riktigt lika kul...?
 
En 801 eller 801s får du i dag för en bra bit under 1500 kronor. Det är en otroligt kompetent och hållbar kamera för de pengarna. Till den kan du börja med ett 50/1.8 eller ett 35-70/3.3-4.5 som du får för runt 800 kronor.

Eller är det en äldre sak med manuell fokus du är ute efter?
 
Jag köpte en FE2 för lite sedan. Strax över 2000kr med en 105/2.5, en 50/1.4, en SB-24 samt en MD-12 winder.
FE2 är ju i stora drag samma kamera som FM2, fast den har elektronisk styrning av slutaren och fungerar bara på 1/250 och bulb utan batterier, medan FM2 funkar på alla tider. Ljusmätaren behöver dock batterier för att funka i båda två.

Gamla manuella objektiv kan man nog säga att de kostar runt 500kr, kanske upp till en tusenlapp, beroende på ljusstyrka, och kanske ytterligare lite mer om det är långa telen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.