Annons

Äldre mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag hittade en gammal Yashica mellanformatare hos min fotohandlare. Den kändes väldigt gedigen och fin, jag blev väldigt sugen.

Det är lådkamera med skorsten och fast optik, kanske från sent 50-tal.

Han skulle ha 800:- för den.

Är denna ett vettigt köp, och vad bör jag tänka på innan köp?

Klara jag av att rengöra och smörja upp den själv?

//Andreas

Yashicamaten är en riktigt trevlig kamera. Vad är det för modell? Priset låter helt ok, det ger utrymme för rätt mycket kosmetiska fel.

Huruvida du klarar av att rengöra den själv kan nog bara du svara på. Jag har tagit isär en Yashicamat EM och kameramekaniken hör till de enklare. Har du väl tagit bort plåten på högersidan och objektivplattan kommer du åt det mesta som har med filmframmatning och sånt att göra. Det är lätt att förstå hur grejerna funkar så om inga kugghjul är trasiga skall det inte vara så svårt om du är händig. Om slutaren saggar ökar dock svårighetsgraden, det är som på de flesta kameror av dessa årgångar en sluten enhet från en tredjepartstillverkare. Mycket fjädrar och doningar som skall in i rätt ordning och det är superviktigt att rätt typ av smörjmedel används i rätt mängd.

Det är svårt att avgöra om det är prisvärt om man inte vet vilken modell det är. Yashicas gamla TLR:er har, generellt sett, ett gott rykte. Titta på Monaghans sida för mer information.

Njae... Då tar jag tillbaka. Det verkar vara en snikmodell med taskigt urval av slutartider och ingen riktig filmframmatning. En inte helt orimlig slutsats är nog att det inte är Yaschicas främsta optik då heller. Jag skulle hoppa den och hitta en -mat istället.

Satsa på en tysk istället!! rolleflex eller rolleicord, finns cord:er i samma prisklass!

Fast Yashicamater i samma prisklass har dubbelt så ljus sökare :)

Rolleicord VB och de nyare Rolleiflexerna har också ljusa mattskivor. Men då blir de förstås dyrare än de japanska kopiorna Yashica. Man kan förstås byta mattskiva i äldre Rollei-kameror. T.ex. Bill Maxwell's mattskivor som är de bästa på marknaden enligt många.

Yashica A har ett enkelt trelinsigt objektiv som är mycket mjuktecknande och inte särskilt skarpt. Men charmigt på sitt sätt.

Yashicamat har fyrlinsiga objektiv - kopior på de Tessar/Xenar-objektiven som sitter i många Rollei's

Yashica's tvåögda kameror kan vara riktigt bra för att vara kopior.

Förresten, det heter tvåögda spegelreflex-kameror, och inte lådkameror. Lådkameror är papplådor med objektiv, därav namnet. De kostar en tjuga på loppis..."Skorstenen" är ljusschaktet. "Skorsten" är dock ett smeknamn på ett sökartillbehör till bl.a. Hasselblad. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar