Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig monitor vs. dyrare mer proffsig. Vad får man mer på marginalen

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan använda antingen bara vita LED i en bakgrundsbelysning. Det ger egentligen ingen fördel för skärmens färgåtergivning, men det är billigt och det drar inte så mycket ström. Men du kan också använda röda, gröna och blå LED:ar i en skärm och då får du en skärm som ofta har ett större färgomfång. Var lite av en trend för ett par år sedan, jag har testat en LaCie och en NEC som använde RGB LED. Imponerande färgomfång, tog du upp en röd tonplatta var den så röd att man trillade av stolen. Mindre imponerande stabilitet, efterhand som skärmen värmdes upp förändrades färgerna. Visserligen inte mycket, men klart mätbara skillnader mellan en skärm en halvtimma efter det att den slogs på och efter 4 timmar.

Stefan

Jag har en Samsung XL20 (RGB LED) som efter rätt många drifttimmar blivit grön och magentarandig. Detta är horisontella breda fält som övergår i varandra. Ett mindre lustigt fel som lär ha med bakgrundsbelysningen att göra. Å andra sidan höll CRT-skärmen jag hade innan inte längre utan ljusstyrkeskalan tog slut. :)

Efter en stund (rimligen betydligt kortare än 4 timmar) så borde väl skärmens temperatur nå sitt maximum?

Om det ändå var så enkelt :)

Om kalibrerar vid den temperaturen och alltid ser till att slå på skärmen i god tid så borde färginstabiliteten inte vara ett problem.

Tyvärr fortsätter temperaturen att variera i de flesta skärmar, i synnerhet LED-drivna. NEC gjorde för många år sedan en dyr high-end Spectraview-modell med LED-belysning, där hade man monterat raderna av dioder i riktigt rejäla kylflänsar i aluminium, inte så mycket för att kyla, utan för att få temperaturen att bli jämnare (över tid och mellan olika delar av diodraden). Samsung XL-skärmarna har en fläkt baktill för att (med måttlig framgång) försöka reglera temperaturen ...

Dioder fungerar alldeles utmärkt för vardagsbruk - de har ju ett antal mycket stora fördelar också, som lite lägre strömförbrukning, avsevärt längre livslängd, innehåller inte kvicksilver osv. Plus att de kan byggas mindre (bra i laptops). Men det finsn ett kvaravrande problem att få dem stabila, i temperatur, i färgrespons osv som gör att det nog lär dröja ett tag till innan vi ser dem i påkostade proffsskärmar.

Jag har en Samsung XL20 (RGB LED) som efter rätt många drifttimmar blivit grön och magentarandig. Detta är horisontella breda fält som övergår i varandra. Ett mindre lustigt fel som lär ha med bakgrundsbelysningen att göra. Å andra sidan höll CRT-skärmen jag hade innan inte längre utan ljusstyrkeskalan tog slut. :)

Jag tror generellt dioder är framtiden för skärmar (och platt-TV) i stort, men det finns helt klart saker med dem som behöver fixas. Problemet du beskriver handlar väl dels just om att diodernas färgrespons förändrats med tiden, men också att förändringen inte är enhetlig i olika delar av diodmatrisen. (XL-skärmarna är ju ovanliga på det sättet att de faktiskt har dioderna bakom panelen i en stor matris, inte lysande in från sidan som i de flesta andra skärmar.)

För några år sedan när XL20 var ganska ny träffade jag några utvecklare från Samsung som arbetat med XL-skärmarna. De var oerhört trevliga och kul att prata med, men jag fick en känsla av att de var lite ensidigt inriktade på maximalt stor färgrymd ... Det här att det kanske kunde vara bättre med ett lite mindre, men mer precist definierat färgomfång var de lite oförstående inför.

Bilagor

• XL20-utvecklare-01.jpg
    XL20-utvecklare-01.jpg
    84.4 KB · Visningar: 245
Efter en stund (rimligen betydligt kortare än 4 timmar) så borde väl skärmens temperatur nå sitt maximum?

Om kalibrerar vid den temperaturen och alltid ser till att slå på skärmen i god tid så borde färginstabiliteten inte vara ett problem.

Om det vore så enkelt. Nu har jag inte kunnat mäta temperaturen internt i skärmen, men jag har kört mitt testprogram en gång i timmen över ett dygn och det pendlade hela tiden upp och ner. Jag har suttit och snackat med Eizos hårdvaruansvarige designer, som säger att de inte tror att de kommer att välja RGB LED just på grund av dessa problem.

NEC gjorde för många år sedan en dyr high-end Spectraview-modell med LED-belysning, där hade man monterat raderna av dioder i riktigt rejäla kylflänsar i aluminium, inte så mycket för att kyla, utan för att få temperaturen att bli jämnare (över tid och mellan olika delar av diodraden). Samsung XL-skärmarna har en fläkt baktill för att (med måttlig framgång) försöka reglera temperaturen ...

NEC-skärmen vägde som en gammal Barco CRT-skärm, alltså tung som ett as om man nu inte har burit omkring på en Barco-skärm. Trots det var det fortfarande problem med stabiliteten och det är väl tydligt att de inte var nöjda själva, eftersom de senare har gått från den lösningen. Samsungs skärmar var väl den som LaCie köpte in och satte sitt namn på och den var ännu värre i sin variation över tiden.

För några år sedan när XL20 var ganska ny träffade jag några utvecklare från Samsung som arbetat med XL-skärmarna. De var oerhört trevliga och kul att prata med, men jag fick en känsla av att de var lite ensidigt inriktade på maximalt stor färgrymd ... Det här att det kanske kunde vara bättre med ett lite mindre, men mer precist definierat färgomfång var de lite oförstående inför.

Är detta från Networks tågresa 2008? Jag åkte med tåget under den resan och snackade med de här killarna, och som du säger, de var lite väl inriktade på vissa parametrar. Att lära sig att göra high-end skärmar för en liten nisch, som foto, grafisk form och illustration är, det tar tid att lära sig.

Stefan

NEC-skärmen vägde som en gammal Barco CRT-skärm, alltså tung som ett as om man nu inte har burit omkring på en Barco-skärm. Trots det var det fortfarande problem med stabiliteten och det är väl tydligt att de inte var nöjda själva, eftersom de senare har gått från den lösningen. Samsungs skärmar var väl den som LaCie köpte in och satte sitt namn på och den var ännu värre i sin variation över tiden.

Jo, minns chocken när man skulle lyfta den ur kartongen :)

Lite synd att Lacie slutade köpa Nec-skärmar och övergick till XL-skärmarna.

Är detta från Networks tågresa 2008? Jag åkte med tåget under den resan och snackade med de här killarna, och som du säger, de var lite väl inriktade på vissa parametrar. Att lära sig att göra high-end skärmar för en liten nisch, som foto, grafisk form och illustration är, det tar tid att lära sig.

Stefan

Det är förmodligen i samma veva, men jag träffade dem ute hos Samsung i Lapplands Väsby.

Jag har ju även träffat produktchefen bakom HP Dreamcolor, och där stött på samma lite naiva oförståelse för att bildredigerare har sina egna och ganska tuffa krav på skärmar. HP tog tydligen i första hand fram Dreamcolor som en specialprodukt för illustratörerna på Pixar (HP och Pixar har ett långt och nära samarbete). Sedan tänkte de att den här skärmen borde ju passa för allmän videoredigering och kanske rent av fotoredigering också. Dreamcolor verkar använda samma diodmatris som i Samsung XL24, men har inte Samsungs panel (utan en IPS) och även hos HP fanns en inställning av av "störst färgrymd är det viktigaste".

Tyvärr fortsätter temperaturen att variera i de flesta skärmar, i synnerhet LED-drivna.

Det går antagligen olika mycket ström genom dioden beroende på temperatur, så något linjärt förhållande blir det väl inte, men så småningom borde väl strömmen och därmed temperaturen svänga in till ett stabilt värde? Vad kan det annars vara som gör att temperaturen varierar hela tiden?

Det går antagligen olika mycket ström genom dioden beroende på temperatur, så något linjärt förhållande blir det väl inte, men så småningom borde väl strömmen och därmed temperaturen svänga in till ett stabilt värde? Vad kan det annars vara som gör att temperaturen varierar hela tiden?

Rent principiellt kan jag hålla med dig - det borde stabiliseras. Men faktum är att det inte gör det. Jag har suttit och mätt några olika skärmar en gång var 15:e minut i åtskilliga timmar. De diodbaserade jag mätt har aldrig blivit helt stabila - ljusstyrka och svartpunkt åkte hit och dit, gamma gled omkring och färgtemperaturen varierade svagt. Och det fortfarande efter 6 timmar.

Det följande är inget jag säkert vet, bara lite lösa antagande utifrån det jag hört skärmutvecklare säga: Dioder reagerar som sagt allmänt olinjärt på förändringar (i temperatur, i matningsspänning osv). Dessutom reagerar de ibland ganska kraftigt även på mycket små yttre förändringar. Lysrör reagerar i jämförelse mycket trögare på förändringar, om de reagerar alls. Det kan hända att det räcker med små förändringar i saker som kringtemperaturen eller matningsspänningen för att trigga ganska stora förändringar hos lysdioder. Olika dioder reagerar sedan olika mycket på detta plus att de till råga på allt påverkar varandra. Den samverkande effekten av det här blir oerhört svår att kompensera för.

Rent principiellt kan jag hålla med dig - det borde stabiliseras. Men faktum är att det inte gör det. Jag har suttit och mätt några olika skärmar en gång var 15:e minut i åtskilliga timmar. De diodbaserade jag mätt har aldrig blivit helt stabila - ljusstyrka och svartpunkt åkte hit och dit, gamma gled omkring och färgtemperaturen varierade svagt. Och det fortfarande efter 6 timmar.

Kan bara instämma, mina mätningar visar samma sak.

Åh BARCO - hatkärlek vid det minnet. När jag jobbade som teknisk produktchef och åkte runt och puschade Windows-program för Esselte Datasoft så hyrde vi ju ofta dessa BARCO-schabrak för större lokaler. Dyrt var det och ofta hade man tight om tid och då kommer jag ihåg hur vi stod där stressade och väntade på att BARCO-killen justerat in projektorn så att ljuset blandades som det skulle. Det kunde ta ett bra tag. Säga vad man vill om BARCO men det var i alla fall bra drag i dem.

Annat blev det när vi fick någon form av plasmaskärmar som man lade på vanliga overheadapparater (pedagogrespiratorer). En gång när vi var på Cirkus i Stockholm och visade mjukvara där så blev plattan för varm som dessa tidiga plattor hade för vana att göra. Då började hela bilden upplösas helt okontrollerat i något som såg ut som utspädd blåbärssoppa. Lite taskig reklam för den plattan om man säger så. Det blev att ta paus tills färgerna stabiliserades igen eller byta platta.

Nu har jag finlirat lite till med allt och gjort en hel del testutskrifter och nu ser bilderna hyfsat i synk med vad jag har på skärmen både i färg och ljusstyrka.

Jag får dock inte till det med Lightroom 4 som jag önskar men det funkar med Epson egen utskriftshanterare och deras standardprofiler som är gjorda för deras eget papper och jag kör ju orginal rakt igenom så det verkar funka hyfsat.

Tills vidare kan jag leva med det men jag ska borra vidare med Lightroom senare för det borde ska väl gå att få till det även där.

Större betraktningsvinkel är säkert bra men vad spelar en responstid på 2 sekunder eller 5 för roll vid bildbehandling? Jag har ju inte lidigt vad jag vet av den betydligt längre responstiden i min LaCie. Jag ska ju inte ha den att spela med. Datorspel tycker jag generellt sett är rena sömnpillrena som ger mig Insomnialiknande-syndrom, så det sysslar jag inte med.

Ja 5 sekunders responstid låter lite jobbigt, pratar vi millisekunder håller jag med dig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar