ztenlund
Aktiv medlem
Du kan använda antingen bara vita LED i en bakgrundsbelysning. Det ger egentligen ingen fördel för skärmens färgåtergivning, men det är billigt och det drar inte så mycket ström. Men du kan också använda röda, gröna och blå LED:ar i en skärm och då får du en skärm som ofta har ett större färgomfång. Var lite av en trend för ett par år sedan, jag har testat en LaCie och en NEC som använde RGB LED. Imponerande färgomfång, tog du upp en röd tonplatta var den så röd att man trillade av stolen. Mindre imponerande stabilitet, efterhand som skärmen värmdes upp förändrades färgerna. Visserligen inte mycket, men klart mätbara skillnader mellan en skärm en halvtimma efter det att den slogs på och efter 4 timmar.
Stefan
Jag har en Samsung XL20 (RGB LED) som efter rätt många drifttimmar blivit grön och magentarandig. Detta är horisontella breda fält som övergår i varandra. Ett mindre lustigt fel som lär ha med bakgrundsbelysningen att göra. Å andra sidan höll CRT-skärmen jag hade innan inte längre utan ljusstyrkeskalan tog slut.