ANNONS
Annons

Ägare av en Canon EOS 350D söker råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

stella08

Avslutat medlemskap
Hej,

jag är bara en glad amatör och behöver lite guidning.
Jag har en Canon EOS 350D med ett objektiv EF-S 17-85 mm 1:4-5.6 IS USM.
Jag behöver fotografera en tavla ca 30 x 35 cm och spara på en fil. När man öppnar filen ska man kunna se enstaka detaljer i maximal förstoring, så som man brukar ha på t ex auktionssajter.
Bilden ska inte skrivas ut, bara kollas digitalt.

Behöver jag ett annat objektiv? Jag är mycket tacksam för alla praktiska råd: inställningar, format m.m.
 
Hej,

jag är bara en glad amatör och behöver lite guidning.
Jag har en Canon EOS 350D med ett objektiv EF-S 17-85 mm 1:4-5.6 IS USM.
Jag behöver fotografera en tavla ca 30 x 35 cm och spara på en fil. När man öppnar filen ska man kunna se enstaka detaljer i maximal förstoring, så som man brukar ha på t ex auktionssajter.
Bilden ska inte skrivas ut, bara kollas digitalt.

Behöver jag ett annat objektiv? Jag är mycket tacksam för alla praktiska råd: inställningar, format m.m.

Hej, den största begränsningen när det gäller detaljåtergivning med det kit du har är nog inte objektivet, utan kamerahuset (8 megapixel). Till vardags är det inte hela världen men om du verkligen är ute efter att kunna zooma in och se detaljer i bilden kan det vara begränsande.

Nåväl, för att få ut det mesta av det du har;

1. Se till att du fotar i maximal upplösning (dvs största filstorleken). RAW är bra om du har möjlighet att ägna dig åt lite uppskärpning i efterhand.
2. Ställ in objektivet där det är som skarpast och har minst distorsion - jag vet inte specifikt för ditt objektiv, men jag skulle nog landa runt bländare 8 och brännvidd 35mm eller så.
3. Komponera bilden så att du fyller hela sökaren.
4. Se till att du inte drabbas av kameraskak. Förslagsvis använder du stativ, eller så använder du en studsad blixt för att få kort exponeringstid. Eller både och.
5. Använd spegeluppfällning och gärna en trådutlösare (går att köpa billigt).

Ett sista tips - lite mer avancerat - är att ta flera bilder på en liten del av tavlan åt gången och sedan sätta ihop dem i photoshop. Då kommer du förbi upplösningsbegränsningen, men det är ju betydligt mer jobb.

Fredrik
 
Jag tror inte din kamera eller objektiv kommer att vara något större problem.

Det viktigaste är att du får ljussättningen rätt så att du undviker skuggor och får en jämn belysning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.