Några reflektioner. Det stämmer att det är svårt att få presskort och vem som helst kan inte få det. Där emot stämmer det inte, som någon hävdade, att man måste vara fast anställd utan man kan mycket väl vara frilans. Det som gäller, åtminstone genom Svenska Fotografernas Förbund, är att du måste kunna uppge ett antal referenser som kan intyga att du arbetar i en viss omfattning (omkring 75 % tror jag) med eller inom press/media/etc.
Även om det nu inte skulle finnas en lag som konkret motsätter sig innehav av falska presskort så skulle jag personligen inte rekommendera att man skaffar sig och försöker använda ett sådant. Att man sedan skulle få komma in på festivaler och liknande bara därför att man har ett presskort är dessutom rent struntprat. För att få lov att fotografera på festivaler och liknande krävs oftast skriftlig ansökan långt i förväg där man i korthet redovisar syfte och liknande och är man frilans krävs i de flesta fall underskrift från uppdragsgivande redaktion. I de fall man DESSUTOM måste visa upp presskort, antingen en kopia vid ansökan alternativt när man hämtar sitt fotopass av ett eller annat slag, kommer man knappast särskilt långt med ett falskt presskort eftersom att det inte ser ut som ett riktigt, vilket naturligtvis blir helt uppenbart i samband med så många äkta. Uppvisandet av själva presskortet får dessutom anses vara en bagatell i sammanhanget, vilket man säkerligen kan slippa undan så länge man uppfyller resten.
Vilka regler som gäller för fotografering av konserter/artister tycker jag inte man kan säga någonting allmänt om. I många fall räcker det helt säkert med att i förväg kontakta (ringa) pressansvarig eller motsvarande på det aktuella skivbolaget (ju mindre detta är desto större chans vill jag påstå). Om man bara är trevlig och ärlig och uppger sitt syfte så kan man i flera fall säkert få lov att fotografera, även som frilansfotograf utan ett konkret uppdrag. Å andra sidan vill en del stora (ofta mycket stora) skivbolag och deras artister att man som fotograf skriver på "kontrakt" och liknande och där har man sannolikt inte en chans vare sig utan ett verkligt uppdrag eller för den skull (ett riktigt) presskort.