Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av bilder från demonstration

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Gäller samma regler som vanligt för bilder tagna under en offentlig demonstration, eller finns det nåt kryphål? Typ att om man deltar i en offentlig demonstration så är det underförstått att bilder tagna under demonstrationen får publiceras utan ditt speciella medgivande. Det är väl önsketänkande kanske, men bäst att fråga. Frågar man ingenting så får man ingenting veta.

Bilder tagna i rent journalistisk syfte innefattas väl inte av PUL ?

Har för mig jag såg något om det i pertmanns artikel, eller läst någonstans.

Som ägare till en site tror jag det finns något "tillstånd" som gör att man får lov att publicera just sådana bilder.. Men jag kan inte för mitt liv komma på var jag sett det..

Tack!

Tack för alla svar!
Har läst igenom en mängd trådar, och kommit fram till att man (troligtvis) kan ladda upp bilder med identifieringsbara personer från demonstrationer, så länge man inte har för avsikt att skada. Dessutom är det bra att, som någon sa i en tråd, utmana en helt vansinnig lag. Detta är min tolkning av allt jag har läst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar