Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture NX 2.0 här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha testkört Capture NX 2.0 och View NX 1.1.0 är min slutsats densamma som tidigare:

Capture NX framstår trots vissa förbättringar (gränssnitt, snabbhet och funktioner) fortfarande som tidskrävande och långsamt och ger för mina behov ytterst sällan något mervärde jämfört med kombinationen View NX/Lightroom och CS2.
 
Du har testkört programmet i hela tio timmar? ;)

Visst är Capture NX segt, och visst kräver det ett annat arbetssätt än t.ex. Lightroom eller ACR, men det kan också göra saker som inte går i de programmen (t.ex. färgkontrollpunkterna som jag tycker är suveräna).

Det jag märkt är att de äldre versionerna mådde mycket bättre när jag uppgraderade RAM-minnet i mina burkar från 2GB till 4GB (både på Mac och PC). Jag har inte testat batchfunktionerna i 2:an ännu, men hoppas att de är bättre än i det tidigare. LR är det hittills mest snabbjobbade program jag kör för sådant.

NX ger ett bättre slutresultat än LR/ACR, men kräver mer jobb (och förmodligen helst en utbildning). Jag har bara testat mig fram, och kan definitivt inte utnyttja programmets funktioner till fullo.
 
afe skrev:
Du har testkört programmet i hela tio timmar? ;)

Visst är Capture NX segt, och visst kräver det ett annat arbetssätt än t.ex. Lightroom eller ACR, men det kan också göra saker som inte går i de programmen (t.ex. färgkontrollpunkterna som jag tycker är suveräna).

Det jag märkt är att de äldre versionerna mådde mycket bättre när jag uppgraderade RAM-minnet i mina burkar från 2GB till 4GB (både på Mac och PC). Jag har inte testat batchfunktionerna i 2:an ännu, men hoppas att de är bättre än i det tidigare. LR är det hittills mest snabbjobbade program jag kör för sådant.

NX ger ett bättre slutresultat än LR/ACR, men kräver mer jobb (och förmodligen helst en utbildning). Jag har bara testat mig fram, och kan definitivt inte utnyttja programmets funktioner till fullo.

Hur imponerande teknologin än är så är färgkontrollpunkterna i praktiken av ytterst ringa värde för mig. Eventuell brusreducering och skärpning gör jag bättre på annat håll. Ur ren bildkvalitetssynpunkt är resultatet detsamma ur View NX. Jag kan ändra mig men i dagsläget har jag mycket svårt att se vad som skulle få mig att vilja lägga dyrbar tid på Capture NX 2.0.
 
Gör man bilderna "färdigt" direkt i kameran tillför nog inte Capture NX så mycket (jämfört med t.ex. View NX), men jag tycker det är synnerligen användbart för de bilder man vill slaska med lite mer i mörkrummet :)

För mig som amatörfotograf är tiden inte så himla dyrbar när det gäller bildbehandlingen. Det är mest att det är tråkigt att göra samma sak på tonvis med bilder när man råkat plåta mer än man behöver ...

Om jag av någon anledning vill kunna publicera en bild väldans snabbt kör jag med Lightroom (som är det jag använder för att hålla ordning på och importera bilder). Jag tycker det är bra att det nu finns flera kompetenta program för att hantera sina bilder :)
 
Är det någon mer än jag som upplever NX2 som avsevärt snabbare?

I och för sig så är även NX snabbare numera då jag bytt dator. På min XP/DualCore 3GHz med 2GB minne så rullar programmet på riktigt bra. Men jag tycker det känns som om uppgraderingen har gjort det bra mycket snabbare.......

Enda problemet är som redan nämnts att det tar tid om man måste gå igenom stora mängder bilder med individuella justeringar. Gränssnittet funkar riktigt bra för enstaka bilder men inte för stora mängder
 
Ja, jag upplever också NX2 som avsevärt snabbare. Nu kan man faktiskt jobba i programmet utan att reta upp sig. Visserligen håller jag med om att har man ställt in kameran så att bilderna man får är mer eller mindre färdiga från början använder jag hellre Nikon View. Men heder åt Nikon som faktiskt i mitt tycke kraftigt förbättrat NX. Jag tycker att det här med färgkontrollpunkterna är mer lättarbetat än om jag skulle göra motsvarande i CS3 via lager o dyl.
Mvh
JB
 
Jag planerar att konvertera till Mac så småningom.

Är det någon som testkört NX2 på Leopard ännu och kan jämföra prestanda?

Det råder tydligen delade meningar om hur, eller till och med om, NX går att köra på Leopard... Det borde de ju ha fixat till den här versionen.
 
Jag kör NX på Leopard, har idagarna installerat NX2 men inte hunnit jämföra prestanda. Men det fungerar.

/Arne
 
Min MacBook kör Leopard, och både den gamla och nya versionen av Capture NX fungerar bra på den.
 
Tack! Det låter lugnande. Har ni upplevt någon prestandaskillnad mellan NX och NX2? Rapportera gärna när ni testat!
 
Undrar hur många D3 och D300-ägare som tänker uppgradera?! Det är ju inte så länge sedan man fick 1.x eller vad det nu var på köpet med kameran.
 
jdandanell skrev:
Undrar hur många D3 och D300-ägare som tänker uppgradera?! Det är ju inte så länge sedan man fick 1.x eller vad det nu var på köpet med kameran.

Jag är själv mycket tveksam till att uppgradera. Antagligen kommer bara de som redan gillar Capture NX (och inte tycker View NX räcker) samt verkligen uppskattar kontrollpunktssystemet i NX 2.0 att uppgradera. Som redan påpekats går det att få lika bra eller bättre resultat med View NX/LR kombination med CS2/CS3 (med alla möjligheter som olika plug-ins ger) och separat brusreducerare som tex Neat Image.
 
Teodorian skrev:
Jag är själv mycket tveksam till att uppgradera. Antagligen kommer bara de som redan gillar Capture NX (och inte tycker View NX räcker) samt verkligen uppskattar kontrollpunktssystemet i NX 2.0 att uppgradera. Som redan påpekats går det att få lika bra eller bättre resultat med View NX/LR kombination med CS2/CS3 (med alla möjligheter som olika plug-ins ger) och separat brusreducerare som tex Neat Image.
Törs man fråga vad den här kombinationen dvs CS3+plug-ins+Neat Image kostar jämfört med Nx för att få lika bra resultat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.