ANNONS
Annons

K20D/Canon40D brustest

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Någon har visat att färgbruset är högre på ISO 3200 från K20 än 40D men det är ju också intressant hur det kan se ut på lägre iso.

Tog därför en testserie på 800 och 1600 med 40D och 17-55/2.8 i raw och samma med K20D och DA 16-50/2.8.

Båda bildserierna är konverterade från raw till tiff med 0 i skärpning och all brusreducering avstängd. Körde allt i f2.8 och lät kameran bestämma exponeringen.

Canonbilden är konverterad i rawtherapee och Pentax i photolab. Har tyvärr ingen konverter som klarar båda filformaten.

Hela bilden

Bilagor

• helabilden.jpg
    helabilden.jpg
    67.2 KB · Visningar: 2,387
papi skrev:
Vet inte vaför 40d klappar ihop helt här när det fungerar bra i konvertern på alla andra iso? jpeg ser helt ok ut men där lägger ju tillverkaren på reducering av olika slag..

länkt till större hela bilden

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1317658&target=_blank
Håller med om att det liknar en total genomklappning som känns svår att riktigt förklara. Tycker 40D verkar ge bättre resultat på 800 än vad K20D gör, därav min förvåning över resultatet på 1600.

ISO 1600 bilden ser ju ytterst mysko ut på 40D. Bruset e ju mer framträdande än på min D80, o de stämmer ju knappast.

Föresten, säker att brusreduceringen va av på Pentaxen? Ser väldigt brusreducerad ut.

Senast ändrad:
Har du möjlighet att lägga upp 40D bilderna i RAW för nedladdning?

Vore skoj att köra dem genom Lightroom och se om resultatet blir lika illa.

Jag tycker inte att 40D är någon brusmästare men så stor skillnad mellan 800 och 1600 har jag aldrig upplevt.

Mvh
Anders

Det är ju uppenbart att han är ett Pentax-troll! Herregud, min 350D var bättre på Iso 1600.

Senast ändrad:
Till Fotosidan som flyttat tråden från Pentax till VS. Visst kan man se det som en vs fråga men brusprestanad för k20 är främst intressant för Pentaxanvändare. Mikael Risedal har postat flera jämförande K20 mot 40D bilder på ISO 3200 i tråden Sonya700 har högre dr än Nikon D3. Då detta är en fullt synlig jämförelse som alla kan se förslår jag att ni flyttar tillbaka denna till Pentax så att fotosidans läsare får möjlighet till en mer nyaserad bild av kamerornas isoegenskaper också på andra ISO.

Senast ändrad:
paul innergård skrev:
Håller med om att det liknar en total genomklappning som känns svår att riktigt förklara. Tycker 40D verkar ge bättre resultat på 800 än vad K20D gör, därav min förvåning över resultatet på 1600.

Jag skulle gissa att det iaf händer något i rawkonvertern eller att det i pentax eller canons konverter ligger någon dold brusreducering som trots allt aktiveras utan att man vet om det..

Själv tycker jag skillnaden på 800 är marginell men möjligen till Pentax fördel.

AFJ skrev:
Har du möjlighet att lägga upp 40D bilderna i RAW för nedladdning?

Vore skoj att köra dem genom Lightroom och se om resultatet blir lika illa.

Jag tycker inte att 40D är någon brusmästare men så stor skillnad mellan 800 och 1600 har jag aldrig upplevt.

Mvh
Anders

Nej jag har tyvärr ingen plats för så stora filer.

Ludix skrev:

Föresten, säker att brusreduceringen va av på Pentaxen? Ser väldigt brusreducerad ut.

Helt säkert. Upplever att brusprestanda på ISO 1600 är väldigt bra på K20 med Samsungs nya C-mos sensor.

Upplösningen på 17-55/2.8 är förmodligen bättre vilket kanske gör en del för intrycket. Jag har också fotat på frihand och inte petat manuellt med fokus.

Canon crop iso 800 vänster hörn (utanför fokus)

Bilagor

• 800 canon.jpg
    800 canon.jpg
    42.5 KB · Visningar: 720
Det kanske blir helt fel att jämföra med olika rawkonvertrar men i så fall ändå lite intressant varför det blir så stor skillnad i raw med all brusreducering avstängd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar