Annons

D3X 24.4 MP rykte (D3 firmware v1.10)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har länge talats om att D3X skall komma ut i sommar eller i höst. Tydligen har flera sensorer med olika MP (18-25 MP) testats.

Som jag skrivit om tidigare kan vi nog förvänta oss att D3X har ett ordinarie ISO-omfång på 100-1600 med Lo-1/(ISO 50) och två Hi-lägen (ISO 3200 och 6400). Brusnivåerna lär sannolikt vara ca ett steg sämre än D3 eller i linje med D300. (AA-filtret och brusreduktionen lär väl vara mindre påverkande än i D3:an för att få ut mesta möjliga upplösning på de lägre ISO-talen? NR som börjar från ISO 800?) I FX- och 5:4-lägena klarar nog D3X bara 4 bps medan kameran i DX-läget (10,5 MP) borde mäkta med 7-9 bps. Ingen köper väl å andra sidan D3X primärt för actionfoto.

Som i första hand porträtt- och festfotograf, och flitig användare av höga ISO-tal, är jag tveksam till värdet av en D3X. I studion kan den givetvis bli ett lyft med sin högre upplösning och landskapsbilder tagna med D3X och 14-24/2.8-zoomen borde kunna bli riktigt bra.

Priset för en D3X? Tja, Canon 1Ds Mk III kostar 76.000 och Sonys kommande A900 på 25 MP lär kosta betydligt mindre (under 50.000Kr?). Vågar vi gissa på att D3X hamnar på 68.995 Kr hos Cyberphoto?

Senast ändrad:

Jag är tveksam till dina uppgifter om bps. 5 bilder/s i FX är kanske möjligt men Canon 1Ds Mk III på 21 MP klarar bara 4 bps. Nikon D3 klarar upp till 11 bps i DX-läget men vid 10 och 11 bps är både autofokus och exponering låsta utifrån första bildens värden. Att Nikon inom ett år från det D3:an kom skulle kunna dubbla upplösningen (5,1 MP i DX-läget hos D3 och 10,5 MP hos D3X) med bibehållen bildhastighet låter som en tuff utmaning om autofokus och exponering dessutom skall hänga med och inte låsas som i D3. (D300 på 12 MP klarar 6 bps utan batterigrepp och 8 bps med). Mitt grundtips är 8 eller 9 bps i DX-läget för D3X (med fullt fungerande autofokus och exponering).

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Jag är tveksam till dina uppgifter om bps. 5 bilder/s i FX är kanske möjligt men Canon 1Ds Mk III på 21 MP klarar bara 4 bps. Nikon D3 klarar upp till 11 bps i DX-läget men vid 10 och 11 bps är både autofokus och exponering låsta utifrån första bildens värden. Att Nikon inom ett år från det D3:an kom skulle kunna dubbla upplösningen (5,1 MP i DX-läget hos D3 och 10,5 MP hos D3X) med bibehållen bildhastighet låter som en tuff utmaning om autofokus och exponering dessutom skall hänga med och inte låsas som i D3. (D300 på 12 MP klarar 6 bps utan batterigrepp och 8 bps med). Mitt grundtips är 8 eller 9 bps i DX-läget för D3X (med fullt fungerande autofokus och exponering).

Den som lever får se :)
Mvh//Chasid

Jag menar att Nikon borde satsa på en MF sensor i en kommande d3x.

De som ev. använder en d3x vill tex kunna jobba i studio, och med mode, dvs, att de är i stort behov av bra DR och färgrendering.

Så en 36.7 x 49.0 sensor med true 16bit färg rendering och en upplösning på 4000 x 5xxx och ca 20mp.
Detta runt 80k.
Har ingen aning hur de skulle fungera med optiken dock :)

christian_r skrev:
Jag menar att Nikon borde satsa på en MF sensor i en kommande d3x.

De som ev. använder en d3x vill tex kunna jobba i studio, och med mode, dvs, att de är i stort behov av bra DR och färgrendering.

Så en 36.7 x 49.0 sensor med true 16bit färg rendering och en upplösning på 4000 x 5xxx och ca 20mp.
Detta runt 80k.
Har ingen aning hur de skulle fungera med optiken dock :)

Har du druckit för mycket kaffe eller dagdrömmer du bara...

Gott möjligt.

Men hur tycker du man skall få bra DR och färgrendering med en sensor på 36*24 och 22mp och 12 bit? Låter inte Så lovande alltså.

Kom ihåg att denna kameran skall kunn akonkurrera med MF.

Ja, det finns väl en del problem kring det.

Men faktum är att 36*24 sensor tror Jag är på sin bristning runt 20mp, om man inte klarar att förbättra elektroniken.

Men men, vad vet jag ? :)

Chasid skrev:
Den som lever får se :)
Mvh//Chasid

Jag lovar att bjuda dig på inträdesbiljetten till fotomässan på Elmia 2009 om D3X

1) klarar 10 bps med full autofokus och exponering i DX-läget,

2) kostar minst 10000 kr mindre än Canon 1Ds Mk III hos Cyberphoto (prisuppgifter från första dagen då sådan presenteras för D3X på deras hemsida).

Litar du på din källa så mycket att du vågar sätta emot och därmed riskera att få bjuda mig om uppgifterna inte skulle stämma?!

Teodorian skrev:
Jag lovar att bjuda dig på inträdesbiljetten till fotomässan på Elmia 2009 om D3X

2) kostar minst 10000 kr mindre än Canon 1Ds Mk III hos Cyberphoto (prisuppgifter från första dagen då sådan presenteras för D3X på deras hemsida).

Litar du på din källa så mycket att du vågar sätta emot och därmed riskera att få bjuda mig om uppgifterna inte skulle stämma?!

Jag brukar få fribiljetter till mässan!
Mvh//Chasid

Om nu Sony planerar att sälja sin sin 24x36mm kamera för ca 30000:- enligt uppgift jag har fått
hur mycket mer kommer då Nikon att ta ut för sin kommande kamera?
Jag tror vi kommer att få se ett prisras som heter Nisse

Teodorian skrev:

Ärligt talat så bryr jag mig inte speciellt mycket om Nikon D3X får 8,9 eller 10 Bps i beskuret högfartsläge. Det intressanta är att Nikon kommer att släppa en kamera som kommer att få konkurrenten Canon och även tillverkarna av digitalt mellanformat att darra ordentligt!

Vi kommer nog att få se ett riktigt ordentligt prisras på digitala fullformatare och även på digitala mellanformatare de följande åren och det är ju positivt för oss som gillar fullformat!

Mvh//Chasid

Ja, nu när Canon inte längre är ensamma om småbildsensorn är det nog inte orimligt alls att priserna kommer att sjunka kraftigt.

Bra med konkurrens :)

Teodorian skrev:

Min och alla andra 1Ds3 klarar 5bps.....vet inte var du fått det ifrån att den inte skulle klara det ????

Hade varit fint om det blev lite mer konkurrens på MF marknaden, man skulle kunna fått ett bakstycke för 40k istället för 120k.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar