Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya rutiner hos B&H?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Jag beställde just lite saker från B&H i New York. Eftersom jag läst på fotosidan att dom ALLTID vill ha en bild av kreditkortet faxat till sig var jag beredd på en sådan uppmaning vid beställningen. Nån sådan kom aldrig.

Det enda jag hittat på hemsidan om detta är följande saxat från länken:
http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/int-verificationPolicy.jsp

"Verification Policy
Orders may be subject to B&H's verification procedure. For your protection, you may be asked to verify that you are the card owner, or that the order information is legitimate. This may include a request for a copy of your credit card (front and back), which can be transmitted by fax or through our secure upload page.

Should your order require verification, you will be notified by phone or email. For this reason it is imperative that you provide us with both your current daytime and evening phone numbers.

B&H reserves the right to refuse an order when the address or credit card is not verifiable".

Har dom ändrat sina rutiner nyligen eller har jag missat nåt?
Lars H
 
Jag såg detta på deras hemsida när jag skulle handla hos dom.
Skulle aldrig skicka kopia på mitt kreditkort på detta sätt.
Beställde och grejorna kom ett par dagar senare ändå.
Har visserligen handlat av dom tidigare, men hade då ett annat nummer på mitt kreditkort.
 
Dykhjelm skrev:
Jag såg detta på deras hemsida när jag skulle handla hos dom. Skulle aldrig skicka kopia på mitt kreditkort på detta sätt.
Varför inte det? Det är en enkel säkerhetsrutin som väsentligt minskar risken att någon annan ska handla för dina pengar.
 
ErlandH skrev:
Varför inte det? Det är en enkel säkerhetsrutin som väsentligt minskar risken att någon annan ska handla för dina pengar.
Förstår jag inte alls.
Om min faxkopia kommer i orätta händer så kan någon handla på mitt kort eftersom dom då har mitt kortnummer.
 
Dykhjelm skrev:
Om min faxkopia kommer i orätta händer så kan någon handla på mitt kort eftersom dom då har mitt kortnummer.
Så fort du visar ditt kort (t ex genom att använda det i en butik) lämnar du ut ditt kortnummer och skapar en viss risk för fuffens. B&H försöker stävja detta genom att be kunderna bevisa att de faktiskt har det kontokort de uppger -- inte bara har fått tag i numret.

För övrigt förstår jag inte varför du skulle faxa bilden på ditt kort.
 
Dykhjelm skrev:
Jag såg detta på deras hemsida när jag skulle handla hos dom.
Skulle aldrig skicka kopia på mitt kreditkort på detta sätt.
Beställde och grejorna kom ett par dagar senare ändå.
Har visserligen handlat av dom tidigare, men hade då ett annat nummer på mitt kreditkort.

Jag tyckte också att detta lät väldigt konstigt först. Som jag har förstått det gäller följande:

1. Informationen skickas till B&H över HTTPS.

2. Det fungerar alldeles utmärkt att sudda bort några siffror innan man skickar informationen.

3. B&H lagrar inte själva bildfilerna i sin databas. Bara en flagga att de mottagit informationen och godkänt denna.

OBS! Vart du än handlar så godkänn aldrig att någon lagrar ditt kortnummer tillsammans med CCV vid köp. Ingen handlare behöver denna information, det bara ökar risken för bedrägerier om informationen hamnar i fler databaser än nödvändigt.
 
ErlandH skrev:
Så fort du visar ditt kort (t ex genom att använda det i en butik) lämnar du ut ditt kortnummer och skapar en viss risk för fuffens. B&H försöker stävja detta genom att be kunderna bevisa att de faktiskt har det kontokort de uppger -- inte bara har fått tag i numret.

För övrigt förstår jag inte varför du skulle faxa bilden på ditt kort.

När du handlar på ICA med VISA-kort lagras inte CCV tillsammans med kortnumret. Kortnumret lagras dock tillsammans med transaktionen för spårbarheten men det är rätt svårt att utnyttja utan CCV.

Det som krävs är att antingen terminalen är utbytt mot en skimmingterminal eller att systemet är hackat så att alla uppgifter fångas upp i verifieringsprocessen mot banken.

Det förstnämnda har ju hänt på bland annat IKEA och det sistnämnda har nyligen hänt storskaligt i USA då flera miljoner kortnummer och CCV hamnat i orätta händer.

Så visst det finns alltid en risk.
 
Joel Höglund skrev:

OBS! Vart du än handlar så godkänn aldrig att någon lagrar ditt kortnummer tillsammans med CCV vid köp. Ingen handlare behöver denna information, det bara ökar risken för bedrägerier om informationen hamnar i fler databaser än nödvändigt.

Du verkar ju ha kläm på det här, så vad anser du om att maska bort CCV på bilden av kortet som man faxar?
 
Dykhjelm skrev:
Det betalar du till UPS som levererar paketen till dig.

UPS har förordnade av svenska staten att driva in tull och moms. Om nu UPS och även DHL, tjänar pengar på att driva in tull och moms kanske man inte ska använda de största fraktarna om du vill leva på den "gråa sidan"?
 
Torparfarsan skrev:
Du verkar ju ha kläm på det här, så vad anser du om att maska bort CCV på bilden av kortet som man faxar?

Köpte en kameraväska från Adorama och en kamera från BHPhoto.

Suddade CCV och båda godkände.

Beställde på torsdag em, söndag em ringde fraktfirman och ville ha 851 kr för tull och moms.

Måndag morgon 10:50 ringer det på dörren, paketena levereras.

Inget att klaga på, går inte fortare från CP.
 
Jan-Olof Lidman skrev: UPS har förordnade av svenska staten att driva in tull och moms. Om nu UPS och även DHL, tjänar pengar på att driva in tull och moms kanske man inte ska använda de största fraktarna om du vill leva på den "gråa sidan"?
Det är minst tjugo år sedan förordningen om "auktoriserade hemtagare" antogs. Allt importgods passerar genom en sådan idag. Ju mindre de är, desto större är sannolikheten att de kasserar in tull och moms för statens räkning, pga. den mindre volymen att kontrollera. Vid stora volymer, ökar sannolikheten för att det ska "slinka igenom" saker pga. tidsbrist.
 
Med den godshantering som används idag (streckkoder, scanning flera gånger under resan, datoriserad hantering av dokument, betalning m.m.) så tror jag tiden i stort sett är förbi när ett paket "slinker igenom" och dom missar tullavgifter m.m. Jag har aldrig haft turen att slippa i alla fall, och jag har beställt *många* paket privat och i jobbet dom senaste åren.
 
B&H har lagt till alternativet "Gift" som varudeklaration när man checkar ut, men det har vi redan avhandlat långt och länge i en annan tråd :)

Bild av kreditkortet behövdes inte heller. Lika lätt som att handla i Sverige.
 
Håkan Hansson skrev:
Hur mycke i % tillkommer (skatt,tull,moms) när man handlar i sverige ?
Om du beställer prylar från B&H eller annan butik utanför EU måste du betala 25 procent i moms, plus tull som är 0-7 procent beroende på vad det är. Ett digitalt kamerahus har 0 procent tull, ett objektiv 7 procent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.